• sportpappa

Betala/överföra/mottaga pengar - metoder

Vilka betalningsmetoder accepteras av företaget?

Jag använder PayPal för att göra affärer med företag utomlands. Billigt och säkert. Jag lade faktiskt precis en order på DX och betalade med PayPal och funktionen där för att betala med kreditkort. Det är så jag brukar göra. Jag överför nästan aldrig pengar till PayPal utan tar det direkt via kreditkortet.
    För mig som köpare är det inga kostnader.
    För säljaren så är det en kostnad för transaktionen (några procent plus en fast avgift). Så säljaren kan ju vilja göra ett tillägg på priset för det.

Jag har gjort internationell banköverföring några gånger, men det är ganska meckigt och kostar en hel del pengar.
  • sportpappa
    Tom Araya skrev 2015-12-02 16:28:03 följande:

Ska man räkna på faktisk valutakurs eller sk växlingskurs när man betalar ett utländskt bolag i deras lands valuta via exempelvis Pay pal eller Western union?

PayPal har sin egen växlingskurs inkl. valutaomvandlingsavgift så logga in och kolla där hur mycket det kostar.
    Jag har både SEK och USD på mitt PayPal-konto och undviker att växla dem fram och tillbaka. Jag väljer istället att handla med den valuta som säljaren vill använda. Då slipper man kostnader för omvandling.
  • sportpappa
    Tom Araya skrev 2015-12-02 16:43:57 följande:
    Funkar det att handla för USD direkt via Pay pal även om man betalar med kort, eller måste man då sätta in pengar på ett Pay pal-konto?
    Det går att betala direkt med USD. Vad det blir för växlingskurs vet jag däremot inte.
Svar på tråden Betala/överföra/mottaga pengar - metoder