Världsmedborgare skrev 2015-12-01 16:44:26 följande:
Vilken kris? Det är bara flyktingar som Sverige har svårt att husera.
Sverige går bättre än på många många år, tror det var 3:e, möjligen 4:e gången som tillväxten nu igen fick skrivas upp på bara ett år.
Men med SD vid makten så skulle Sverige hamna i ett eknomiskt haveri på kort tid.
Nu tror jag förstås inte ett ögonblick på att SD kommer att briva sin politik, utom vad gäller delar av invandringen.
Det är enbart makten dom vill åt.
SD vill lämna EU, det vet vi betyder att hela EU:s marknad försvinner för Sverige, då vi kommer att drabbas av strafftullar och en massa andra avgifter.
Vi kommer inte ha en chans att kunna sälja våra våror inom EU, dom blir för dyra för EU:s konsumenter.
Går vi ur EU, så kommer vi heller inte att få till ett bra handelsavtal med USA.
USA har gjort klart för England, att om dom lämnar EU, så blir dom utan avtal, USA tänker inte förhandla med enskilda länder när det gäller Ttip, utan enbart med EU:.s medlemsländer, så även med USA är det kört.
USA har nyligen undertcknat handelsavtalet TPP, så troligen kommer vi få svårt att handla även med dessa länder. (USA, Kanada, Japan, Australien, Brunei, Chile, Malaysia, Mexico, Nya Zealand, Peru, Singapore och Vietnam)
SD har även gjort sig omöjliga med alla muslimska länder, så där kommer det säkert åxå bli svårigheter
Och Kina, ja SD vill ju inte ha nåt att göra med dom alls, så hur dom tänker göra för att fortsätta handla med Kina, vet jag faktiskt inte.
Så det blir inte mycket kvar att välja på, men SD är ju Putin-vänliga, så vi får väl förlita oss på ryssen, med SD vid rodret.
De som tror SD kommer att följa sin politk om dom får makten, dom kommer att bli väldigt besvikna.
SD har två val vid makten, att helt byta politik och inse att vi/Sverige som är ett litet land, inte kan diktera kraven för omvärlden.
Eller att lagstifta så att dom kan tvinga oss svenskar att göra som dom önskar, göra om Sverige till en diktaur m.a.o, andra alternativ finns inte.
Själv har jag bäddat tillräckligt bra, så vad som än händer i Sverige, så påverkar det inte mig/oss/familjen nämnvärt.
Blir Sverige för jobbigt och tillbommat, så får det bli att flytta till nåt behagligare land igen.
Tack-o-lov för globaliseringen och den allt friare världshandeln.
![](https://www.familjeliv.se/Chatt/ikoner/smile1.gif)
Det är inte bara en fråga om flyktingar som saknar husrum när det administrativa arbetet med dem har inverkat så mycket på vitala funktioner i samhället att verksamheter inom socialtjänsten och vården går på knäna. För mig är det definitivt en krissituation när vi inte kan garantera våra medborgare den hjälp de behöver och kommuner tvingas Lex-Sarah anmäla sig själva. Och i nuläget med vintern för dörren är det faktiskt också en krissituation att ha många människor som riskerar hamna på gatan. Om du inte tycker det är en krissituation får det stå för dig.
Sen att Sverige skulle gå bättre än på många många år kan jag inte hålla med om. Tillväxten sett till BNP per capita har varit väldigt svag under ett antal år nu. I övrigt så gör du vissa poänger som är helt riktiga. Men syftet med mitt inlägg var heller aldrig att invända mig mot att det finns problem med SD's politik. Syftet var att peka ut det ironiska i att du målar upp skräckscenarion för vad som skulle hända om SD kommer till makten när det mesta av det du nämnde skulle hända i ditt ursprungliga inlägg jag svarade på redan har inträffat under sossarnas ledning.