• MissvisandeElin

Gastric bypass/sleeve 2016

Hej alla underbara människor där ute! :)

Jag har sett en tråd om detta ämne för 2015, men snart är det 2016 och då kanske vi är fler som vill/hoppas/ska få göra någon av dessa viktoperationer.

Jag själv var till vc och en remiss skickades till överviktsenheten på akademiska i Uppsala. Nu håller jag alla tummar och tår för att få komma dit på informationsmöte, och så småningom få en operation! :D

Just nu väger jag 117 kg på 170 cm, vilket ger ett BMI på 40,5.

Hur är det för alla er andra där ute, har ni kommit längre än jag? Har ni kanske redan fått eran operationstid?

Dela gärna med er av eran resa och erfarenheter, jag skulle gärna vilja ha lite pepp, fakta och funderingar från er.

• Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016
  • snara79

Välkommen!
    Ja gå via din vårdcentral eller skriv en egenremiss (gjorde jag). Hade också funderat många år och äntligen om 2 v skall jag op!
    Ett alternativ som är bra för att få ett bra liv framöver.

• JoelBus
    snara79 skrev 2017-01-27 19:30:11 följande:

Välkommen!

Ja gå via din vårdcentral eller skriv en egenremiss (gjorde jag). Hade också funderat många år och äntligen om 2 v skall jag op!

Ett alternativ som är bra för att få ett bra liv framöver.

Åh, stort lycka till!
  • Prinsessa2017
    JoelBu­s: Jag har funderat på det i flera år, hade redan klart en gbp till sept, 2015 men fegade ut och vågade inte. Jag känner flera människor som har gjort det och det har gått jätte bra för alla, men jag får mörka tankar och tvekar. Nu har jag tagit mod igen och ringt till min vårdcentral för att boka tid hos en läkare som ska skicka remiss till gbp enheten. Känns pirrigt och jag hoppas verkligen att jag inte fegar ut denna gång. Nu är jag över 30 så det har börjat kännas i knä och leder att övervikten har satt sina spår även om jag vägt lika mycket sedan jag vad 16 år. Lycka till och peppar peppar att allt går bra :D 
  • Bibbidi
    JoelBus skrev 2017-01-26 23:05:29 följande:

Hej.

Får jag knacka på här och glänta lite på dörren?

Jag är 31 år och har varit överviktig hela mitt liv. Jag började gå upp när jag var 6 år gammal. Som minst har jag vägt strax över 80 kg till mina 1.67 cm. Nu väger jag runt 110 skulle jag tro. Jag har provat ALLT. Men aldrig gått ner mer än max 10 kg. Jag har svårt för att gå ner. Jag vet att vissa säger att man då gör fel och äter för mkt, men för mig är det faktiskt så. Jag provade Cambridge, alltså soppor och shaker. Enligt deras info så skulle man gå ner MINST 8 kg på 2 veckor. Jag åt bara soppor (500 kval per dag) och gick 5 km varje dag. Jag gick ner 6 kg på 3 veckor...

Efter det har jag som gett upp hoppet.

Jag har börjat få ont i knäna och orkar typ ingenting. Har även konstant värk i mina axlar. För att jag är stillasittande. Jag är 3 barnsmor men kan inte vara ute med mina barn på vintern, för det finns inte ytterkläder. Ja, ni vet ju...

Jag har funderat på operation länge. Men det är ju lite läskigt. Mest rädd är jag för att jag ska gå upp i vikt igen efter några år. Men jag funderar på att ta kontakt med hälsocentralen där jag bor. Är det rätt väg att gå?

Förlåt för långt inlägg, men jag behöver er. Det här är så känsligt att prata om med folk som är har normalvikt.

Fast 6 kilo på 3 veckor är ju mycket! Det är ju 2 kilo i veckan! Så visst fungerade det för dig! Deras minst 8 på 2 veckor kan man ju inte lita på, det beror ju helt och hållet på vilken startvikt man börjar på, och alla har ju olika svårt/lätt att tappa vikt också. Så jag förstår inte alls varför du gav upp och inte tyckte det fungerade. Glad
  • Dementoria

När stannar viktnedgången av egentligen? Någon som varit op länge som kan svara på när det hela började stagnera. Var det när ni var nere på er målvikt (om den nu var realistisk) eller tidigare? Senare?

Jag har räknat ut att om jag går ner fortsatt 0,8 kilo i veckan kommer jag vara "färdig" till midsommar ungefär. Men vad händer om man fortsätter gå ner? Jag vill inte bli för smal heller. Jag har extremt tunn benstomme och ser sjuk ut när jag väger för lite. Någon som vet? 

Jag har för övrigt "bara" 9 kilo kvar till normalvikt nu, det känns härligt!

• JoelBus

Sådär. Idag har jag varit till vårdcentralen och fått en remiss skickad för operation. Vilken grej! Har även berättar för närmaste familjen och alla är så stöttande. Skönt.

Jag väger 114 kg och är 1,67 lång. Har ett bmi på 40.9. I Sundsvall (där jag ska opereras) måste man ha minst 40.

• Dementoria

Mätdags igen!
    .
    6/12
    Vrist: -0,5 cm
    Vad: -1 cm
    Under knä: -2 cm
    Över knä: -2 cm
    Lår: -4 cm
    Stuss: -4 cm
    Midja: -3 cm
    Bröst: -8 cm
    Hals: -3 cm
    Överarm: -1 cm
    Handled: -1 cm
    - - - - - - - - - - - - 
    Summa -29,5 cm!
    .
    6/1
    Vrist: -0,5 cm (-1 cm)
    Vad: -1.5 cm (-2.5 cm)
    Under knä: -0.5 cm (-2.5 cm)
    Över knä: -0 cm (-2 cm)
    Lår: -2 cm (-6 cm)
    Stuss: -5 cm (-9 cm)
    Midja: -4 cm (-7 cm)
    Bröst: -3 cm (-11 cm)
    Hals: -1 cm (-4 cm)
    Överarm: -1 cm (-2 cm)
    Handled: -0.5 cm (-1.5 cm)
    - - - - - - - - - - - - 
    Summa -19 cm (-48.5 cm, nästan en halvmeter mindre av mig nu!)
    .
    6/2
    Vrist: -0,5 cm (-1-5 cm)
    Vad: -0.5 cm (-3 cm)
    Under knä: -1 cm (-3.5 cm)
    Över knä: -1.5 cm (-3.5 cm)
    Lår: -3 cm (-9 cm)
    Stuss: -2 cm (-11 cm)
    Midja: -4 cm (-11 cm)
    Bröst: -1 cm (-12 cm)
    Hals: -1 cm (-5 cm)
    Överarm: -1 cm (-3 cm)
    Handled: -0.5 cm (-2 cm)
    - - - - - - - - - - - - 
    Summa -16 cm (-64.5 cm, drygt en halvmeter mindre av mig nu!)

• snara79
    Dementoria skrev 2017-02-06 09:25:48 följande:

Mätdags igen!
    .
    6/12
    Vrist: -0,5 cm
    Vad: -1 cm
    Under knä: -2 cm
    Över knä: -2 cm
    Lår: -4 cm
    Stuss: -4 cm
    Midja: -3 cm
    Bröst: -8 cm
    Hals: -3 cm
    Överarm: -1 cm
    Handled: -1 cm
    - - - - - - - - - - - - 
    Summa -29,5 cm!
    .
    6/1
    Vrist: -0,5 cm (-1 cm)
    Vad: -1.5 cm (-2.5 cm)
    Under knä: -0.5 cm (-2.5 cm)
    Över knä: -0 cm (-2 cm)
    Lår: -2 cm (-6 cm)
    Stuss: -5 cm (-9 cm)
    Midja: -4 cm (-7 cm)
    Bröst: -3 cm (-11 cm)
    Hals: -1 cm (-4 cm)
    Överarm: -1 cm (-2 cm)
    Handled: -0.5 cm (-1.5 cm)
    - - - - - - - - - - - - 
    Summa -19 cm (-48.5 cm, nästan en halvmeter mindre av mig nu!)
    .
    6/2
    Vrist: -0,5 cm (-1-5 cm)
    Vad: -0.5 cm (-3 cm)
    Under knä: -1 cm (-3.5 cm)
    Över knä: -1.5 cm (-3.5 cm)
    Lår: -3 cm (-9 cm)
    Stuss: -2 cm (-11 cm)
    Midja: -4 cm (-11 cm)
    Bröst: -1 cm (-12 cm)
    Hals: -1 cm (-5 cm)
    Överarm: -1 cm (-3 cm)
    Handled: -0.5 cm (-2 cm)
    - - - - - - - - - - - - 
    Summa -16 cm (-64.5 cm, drygt en halvmeter mindre av mig nu!)

Åh stort grattis!!!
    Grymt härligt kan jag tänka.
    Det går snabbt ner ju.

Jag är på sopp-vecka nr 4, gått ner 8 kg!! Operation sker på måndag 13/2!!! Börjar bli nervös nu, men ser ändå mest fram emot det.
  • Dementoria
    snara79 skrev 2017-02-06 19:09:41 följande:
    Åh stort grattis!!!
    Grymt härligt kan jag tänka.
    Det går snabbt ner ju.

Jag är på sopp-vecka nr 4, gått ner 8 kg!! Operation sker på måndag 13/2!!! Börjar bli nervös nu, men ser ändå mest fram emot det.
    Ja jag vet inte om det går så snabbt men det går åt rätt håll och då är allt bra!

Din operation kommer gå bra, snart är du på andra sidan!
Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016