• Olivia1995

Kissar inne

Hej. Våran 1,5 åriga hane kissar inne minst en gång om dagen, på vårat parkett golv.. (Jämt samma ställe & stora pölar) Har redan varit hos veterinären och det fanns ingenting att göra förutom och ge tabletter i en månad sa han... Vad kan problemet vara? Har flyttat för ett par månader sen men han skötte sig i flera månader innan dess b

• Svar på tråden Kissar inne
  • Birgitta02

Om det finns möjlighet skulle jag ställa en kattlåda där. Och behålla kattlådan på det gamla stället. Sen flyttar du kattlådan en dm varannan dag eller så. Till slut står den kanske på ett mer undanskymt ställe. Se också till att rengöra stället på golvet ordentligt. Han har befäst ett dåligt beteende och det behöver brytas. Jag skulle också köpa felliway som utsöndrar feromoner som får katten att må bra.

• Birmafröken

Jätteviktiga frågor vid felkissande:

1. Hur många lådor (och katter) har ni?

2. Vilken typ av lådor (med eller utan huv, med eller utan svänglucka)?

3. Vilken sandsort är det i lådorna?

4. Hur ofta rensas sanden från kissklumpar och avföring?

5. Är katten kastrerad?

• Olivia1995

1. Vi har en låda och en katt

2. Med huv och svänglucka (har alltid funkat innan) och han kissar där ibland när han känner för det men ofta på nätterna i vardagsrummet.

3. En från Ica som vi jämt kört med

4. Ganska ofta tycker jag.

5. Ja han är kastrerad

• Birmafröken
    Olivia1995 skrev 2015-11-29 20:57:10 följande:

1. Vi har en låda och en katt

2. Med huv och svänglucka (har alltid funkat innan) och han kissar där ibland när han känner för det men ofta på nätterna i vardagsrummet.

3. En från Ica som vi jämt kört med

4. Ganska ofta tycker jag.

5. Ja han är kastrerad

Ok, här finns det en del uppenbara saker att ändra.

1. Skaffa ytterligare en låda, så att katten har 2 att välja på. Många katter ogillar att bajsa och kissa på samma ställe, dvs i samma låda. Med fler lådor är risken liten  att lådan ratas p.g.a. att den just då är för smutsig.

2. Huv kan vara ok, men aldrig svänglucka! Ta bort svängluckan så blir det betydligt trevligare för katten att använda lådan.

3. Sanden bör vara lerbaserad, finkornig och klumpbildande typ Pussi Ultra Kompakt. Oavsett vad som har fungerat tidigare bör du ändra detta nu om det inte redan är sådan sand ni har.

4. Jag vet inte vad du anser vara "ganska ofta", men för att lådan ska hållas tillräckligt fräsch behöver sanden rensas varje morgon och kväll + helst även om man märker att katten har bajsat.

Prova detta och jag är övertygad om att felkissandet kommer att upphöra.
Svar på tråden Kissar inne