Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Kommer Miljöpartiet att marginaliseras efter sveket mot väljarna?

Lars E skrev 2015-11-25 16:40:34 följande:

Ganska pinsamt att se Åsa Romson stå och gråta krokodiltårar efter att partiet godkänt en åtstramning av asylpolitiken som nästan håller SD klass. Ute i distrikten "rasar" medlemmarna efter det som liknas vid ett svek i deras hjärtefrågor. Men vad hade ledningen för val? Antingen gå med på kravet eller lämna riksdagen med det kaos det skulle innebära med kanske ett nyval som enda utväg. Röstar inte själv på dom men gissar att många här gör det så hur är era åsikter om det som partiet nu med kniven på strupen tvingats att medverka till?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-25 16:56
    Menade naturligtvis lämna regeringen

Nope. Ingen (nästan) SD-klass på något.

De här åtstramningarna kommer av en flyktingkris. SD har velat strypa invandringen drastiskt i decennier.

Det verkar alltså som att SD inte ser någon skillnad mellan nu, och när det kom lika många flyktingar på ett år som det gjort på ett par månader under hösten.

Kulram till Åkesson i julklapp?
  • nihka
    Åttionian skrev 2015-11-27 19:25:18 följande:
    Jag ogillar förevisso SD, men jag tycker det sista du skrev var bra onödigt.
    Vad föreslår man om inte en kulram till partiledare som inte ser skillnad på 80 tusen på ett år och 80 tusen på ett par månader?

Miniräknare? Glasögon? Mellanstadiematte?
  • nihka
    Åttionian skrev 2015-11-27 20:29:59 följande:
    Ingenting, man protesterar mot SD:s politik. Inte hoppar på deras företrädare på ett personligt sätt. Man måste skilja på sak och person.
    Du har helt rätt. Man måste skilja på sak och person.

Saken är den att Åkesson saknar vissa grundläggande färdigheter/tillgång till hjälpmedel som krävs för att en partiledare ska kunna göra en saklig bedömning av läget i landet, vilket förstås inte har något med hur han ser ut eller är som person.

Han håller på som bäst tillsammans med Mattias Karlsson att påstå att de andra partierna som inte vill samarbeta med SD har anammat SDs politik. Antingen vet han om att det är skitsnack, eller så behöver han komplettera med ovanstående.

Ett tredje alternativ däremot om jag skulle dryfta det skulle vara ett personangrepp.

• nihka
    Åttionian skrev 2015-11-27 22:07:49 följande:
    Jag tycker det är fullständigt oviktigt.

På sätt och vis har de det, vi skall inte glömma att S, C och M var kraftigt flyktingkritiska förut. Eller ja, jämfört med nu har knappast partierna anammat SD:s politik. Personligen ser jag hellre att nuvarande situation fortsätter, den polarisering som rådde förut var inte bra för demokratin. Men den flyktingpositiva sidan har ju rönt mest framgångar hittills, och kommer nog göra det framöver också.

Så, du är en bra debattör, men förenklar saker lite ibland.
    Själv tycker jag det är viktigt att avhålla sig från personangrepp. Vad en del personer (tänker inte på dig) inte verkar se är att ofördelaktiga kommentarer om människors handlingar, icke-handlingar och uttalanden inte är personangrepp såtillvida man inte saltar dem med uttalanden om hur personen ser ut och är som person.

Nej, SD står ensamma. Ingen utom SD är för assimileringspolitik. Det är den stora ideologiska skiljelinjen mellan SD och de övriga riksdagspartierna. Man följer två väsensskilda ledstjärnor och allt man gör; ökar, minskar, stoppar ska ses i ljuset av dessa väsensskilda ideologier.

Det beror på vem man pratar med om man förenklar och hur mycket.
  • nihka
    Åttionian skrev 2015-11-27 23:28:10 följande:
    Instämmer, men att tala om julklapp till en viss partiledare ansåg jag vara att raljera om den specifika personen, inte politiken hans parti driver.

Idag, ja. Förutom var dock samtliga partier överens om assimilering (1960-talet). Jag erkänner att tongångarna är väldigt polariserade idag, men jag tycker inte att det är bra för demokratin. För mig får gärna hur många som helst tycka som SD, det viktigaste är att man besegrar dem i debatter och visar att de har fel. Två saker kompromissar man aldrig med: Ens egna åsikter och demokratin.

Självklart gör det det, min uppfattning är bara att du kan ta till vad som helst i ditt motstånd mot SD. Jag uppskattar ditt engagemang (och delar det), men vi kan liksom inte låtsas som att SD inte sitter i riksdagen eller något sådant. De är här ibland oss, men vi skall alltid besegra dem i debatterna.

Jag låter säkert flummig, men jag hoppas jag fick fram min poäng i alla fall.
    I hans politik ingår att låtsas som att det inte är någon skillnad i vad man gör till vardags och vid en kris. Så länge man lägger sig på den nivån fortsätter julklappstipsen. Tomte

Och samtliga andra riksdagspartier har utvecklats framåt med en syn som stämmer bättre överens med tanken om alla människor lika värde medan SD med sin ideologi vill backa sig framåt. Om polariserat är vettigt ser jag ingen anledning att någon part ska avvika bara för att bredda utbudet för väljarna.

SD sitter i riksdagen, men har ingen makt. Det är en av deras favoritfantasier att de har det.

Nädå. Jadå.

• nihka
    Åttionian skrev 2015-11-28 03:07:04 följande:
    Fast två fel blir inte ett rätt. Jag förstår att det är frestande, men det är bättre att "vända andra kinden till".

Jag menade mer att om, säg, Socialdemokraternas kongress röstade för att partiet skulle kräva minskad invandring, så skall inte partistyrelsen vurma för generös invandringspolitik bara för att vara motvalls kärring till SD.

Alla tycker som de vill, det viktigaste är att inte nationalisternas åsikter "vinner". Senaste 10 årens utveckling av att partierna "tar" varandras åsikter för att framstå som mer politiskt korrekta, snarare än för att partiet faktiskt tycker så, är en märklig utveckling ur demokratisk synvinkel.

Makt har de, jo, men inte i invandringsfrågan. Tyvärr ser de ut att rösta igenom en del nationalistiska förslag i riksdagen framöver. Jag är så besviken på regeringen (även om de knappast har "anammat" SD:s politik, men ändå).
    Det du talar om är censur - att inte få adressera politikers tillkortakommande som politiker. Åkesson ser inte eller låtsas inte se att det är en stor skillnad på 80 000 på ett år och 80 000 på ett par månader. Antingen behöver han hjälp med att förstå eller hjälp med att förstå att han inte ska låtsas inte förstå.

Jag säger att jag tycker som jag gör för att jag faktiskt tycker som jag gör, och det har inget med vad någon annan tycker man ska tycka för att man ska slippa kallas politiskt korrekt. Jag skiter fullständigt i det. Det är på sin höjd inte mer besvärande än lite tröttsamt att höra. När det gäller de politiska partierna så är det så att de har mer gemensamt än vad som skiljer dem åt - med några få undantag och SD inkluderat där. Därför är det inte konstigt att de delar åsikter.

SD har på sin höjd lite att säga till om på visa håll på kommunnivå. På riksdagsnivå noll.

• nihka
    Åttionian skrev 2015-11-28 16:14:04 följande:
    Nej, du får raljera om politiker hur mycket du vill. Jag bara poängterade att det är rätt meningslöst. Vi skall inte sjunka till SD:arnas nivå.

Jag håller inte med, jag anser att SD är precis som vilket parti som helst. Utom i invandringsfrågan. Jag vill inte normalisera SD:s åsikter, men jag tycker om att hålla mig till fakta.

De avgör saker i riksdagen, jo. Men aldrig sådant som rör invandring.
    Tack så mycket. Då fortsätter jag att lyfta fram Åkessons tillkortakommanden som politiker medan du "vänder andra kinden till" på din eleverade och meningsfulla nivå.

Vi kanske har olika utgångspunkter när det gäller normalt. För mig blir nazistiska rötter aldrig normalt och inte heller rasism och främlingsfientlighet. SD kan välja vems förslag de vill rösta på men inget SD vill som ingen annan vill blir som SD vill.

• nihka
    Åttionian skrev 2015-11-30 20:00:32 följande:
    Det tycker det vore bra för Sverige alltså? Med kriser.
    Vanligt SD-tänk. När det gäller vederbörandes förhoppningar så låg de länge på att S skulle bilda regering med SD och när det blev plågsamt uppenbart även för honom körde han en surt sa räven och är nu i stället helt övertygad om att M kommer bilda regering med SD.

Det är alltså den logiska slutsatsen där av att någon säger "nej". I väntan på att alla ska säga "nej" tusen gånger till kan man alltid lägga sina förhoppningar på kriser.
  • nihka
    Åttionian skrev 2015-12-03 13:40:14 följande:
    Jag skulle vilja ha en psykologisk undersökning på hur en SD-hjärna fungerar. Vore mycket intressant. Någon borde fått idén att göra en sådan någon gång.
    Du får nog ansluta dig till denna någon om hen någon gång skulle dyka upp.
  • nihka
    Åttionian skrev 2015-12-03 18:50:54 följande:
    I bet he / she will. Haka på du med.
    Nope.
  • nihka
    Yellow Cross skrev 2015-12-03 16:59:39 följande:
    Flykting/skyddsbehövande är man tills man nått det första säkra landet/området,ratar man det och fortsätter migrera så gör man inte längre det som flykting/skyddsbehövande utan som något annat.

Andra världskriget pågår mig veterligen inte längre vilket innebär att 100% av de som tar sig till Sverige från Tyskland eller ett nordiskt grannland inte är flyktingar.
    Dina hemkokta definitioner gäller förstås inte. Flykting är den som flytt från något.
  • nihka
    Yellow Cross skrev 2015-12-03 23:36:34 följande:
    Man flyr man från om man flyr från Danmark/Tyskland till Sverige?
    Ja. Om man inte hade flytt från något hade man inte behövt vara i någon av länderna. Att människor sedan har en önskan om att kunna påverka var de ska leva är inte ett dugg konstigt.
  • nihka
    Yellow Cross skrev 2015-12-04 00:00:22 följande:
    Är det krig i Danmark och Tyskland igen?
    Dessa tyskar alltså...
    Åttionian skrev 2015-12-03 23:51:42 följande:

Jag fattat inte att vissa sverigedemokrater i tråden på allvar menar att flyktingar flyr för skojs skull.

Har någon någonsin hävdat att de flyr för att de tycker det är kul att färdas över Egeiska havet i en instabil flotte?Jag klagar inte på att de flyr,jag påpekar bara att de ratat en rad säkra länder/områden på väg hit och att de således uppenbarligen är ute efter mer än skydd.
    nihka skrev 2015-12-03 23:52:38 följande:
    Att människor sedan har en önskan om att kunna påverka var de ska leva är inte ett dugg konstigt.
    Det är skillnad mellan att ha en önskan om att få bo vart man vill och att in i det grövsta missbruka asylrätten i för att få skattefinansierad lyxtillvaro i ett nordeuropeiskt högbidragsland.

Jag tycker det är fullt naturligt att man försöker styra vart man hamnar och av vilka anledningar man väljer det ena eller det andra landet är ju individuellt. Att inte alla vill till Sverige är ju uppenbart då en överväldigande majoritet av alla flyktingar inte ens kommer till Europa.
Svar på tråden Kommer Miljöpartiet att marginaliseras efter sveket mot väljarna?