• Jw83

Bolån

Blir nog på håret. Hans inkomst ska ju försörja två personer. Men det kan kanske gå. Har ni barn? Har ni en buffert sparad (utöver era 15%)? Har ni kontanter till lagfart, pantbrev och avgifter?

• Jw83
    Birgitta02 skrev 2015-11-25 13:46:42 följande:

7,5%???? Inte ens Bluestep har så hög ränta. En normal bank ligger på mellan 1,5-2,2 procent.

Nej. Men de flesta banker räknar att man ska klara av en ränta på 7,5 om räntan går upp.
  • Jw83
    eg90 skrev 2015-11-25 15:33:51 följande:

Okej.

Det spelar ingen roll för banken att vi ska gifta oss om 6 veckor?

När ni gifter er så blir han försörjningsskyldig enligt lag. Så det ökar enbart risken för att han ska stå med höga utgifter. Dessutom så blir kan du ta halva huset vid en skilsmässa. Så för banken är det en fördel om ni inte är gifta i er situation.

Men hur ser din utbildning ut? Och dina chanser att få jobb snart? Kan du inte söka varenda skitjobb du hittar så du visar att du kan dra in pengar?
  • Jw83
    Birgitta02 skrev 2015-11-25 14:31:44 följande:

Var i all världen har du fått det ifrån?  Jag skulle väldigt gärna vilja veta vilken bank du talar om.

Bankerna räknar med att räntan kommer höjas och vill självklart att folk har råd att betala även när räntan hamnar på en mer normal nivå. Bland annat Handelsbanken och Swedbank räknar med ca7,5% i deras kalkyl över återbetalningsförmågan.
  • Jw83
    Birgitta02 skrev 2015-11-26 09:15:45 följande:

När jag köpte min lägenhet var det INGEN som pratade om högre räntor. Då hade jag 1,5% i ränta. Nordea.

Troligtvis så gjorde dom en snabb kalkyl med högre ränta utan att visa dig. Det är ju för bankens egna skull som dom gör det kalkylen innan dom beviljar. På samma sätt som dom också tittar på övriga skulder, antal barn, tillgångar osv.

Vi har en ränta på 1,2 men dom räknade ändå en högre ränta på kalkylen. Allt för att försäkra sig om betalningsförmågan även i framtiden.
Svar på tråden Bolån