Inlägg från: palomablanca |Visa alla inlägg
  • palomablanca

Precis fått diagnos pco! Har tusen frågor! Hjälp!!

Hej!

Igår var jag hos världens mest plumpa gynekolog och fick veta att jag har pco. Ingen jättechock egentligen då jag misstänkt det länge, men det var ändå som ett slag i magen att få det svart på vitt. Speciellt som jag tidigare utretts för det o då fick veta att jag inte har det. Tror dock att den utredningen gjordes för kort tid efter p piller stopp.

Iaf så fokuserade läkaren enbart på min övervikt. Efter att jag fick barn för ett år sen har jag haft svårt att gå ner mina gravidkilon. Dum som jag var och med tanken att vi vill ha barn tätt började jag inte äta p piller igen efter förlossningen.

Min kropp har alltid funkat så att jag är regelbunden som en klocka i ca tre månader efter p piller stopp. Sen kommer de oregelbundna cyklerna. Sonen blev till på andra äl efter pillerstopp. Läkaren skrev nu ut nån medicin för att sätta igång mensen o sen skulle jag börja med p piller igen. E det nån som Vet hue länge jag måste äta p pillerna innan jag kan sluta igen med hopp om tre regelbundna månader?

Har jag troligtvis haft pco hela tiden? Eller när fick jag det?

Är det lättare för pcoare att gå ner i vikt om man äter p piller?

Är LCHF en bra "diet" för pco?

Läkaren tog inga blodprov. Bara vul. Ena äggstocken hade det klassiska pärlbandet. Inte den andra. Har jag då en normalt fungerade äggstock? Varför togs inga blodprov för stt undersöka hormonnivåerna?

Hoppas ngn har svar på iaf några av mina frågor! Tack på förhand!

• Svar på tråden Precis fått diagnos pco! Har tusen frågor! Hjälp!!
  • palomablanca

Jag har oregelbunden mens, akne, övervikt o pärlbandet. Det var vad hon hade att gå på. Samt att min syster har pcos. Hon frågade inte om övervikten kommit av graviditeten eller sen innan. Hade några extrakilon före grav men väger 7 kg mer nu än när jag plussade. Har dessutom gått upp efter förlossningen.

• palomablanca

Har bokat in en gyntid hos en annan gynekolog men nu har jag ju redan börjar äta pillerna hon skrev ut igår. Det var kanske dumt?

• palomablanca

Vad är inositol?

Ni som har pco o har barn, hur lätt/svårt var det för er stt gå ner i vikt efter graviditet? Och hur många har haft lättare att gå ner medan ni ätit p piller?

• palomablanca

Haka! Starkt jobbat stt gå ner så mkt CissiJissi!

Efter förlossningen så hade jag kvar foglossningen tills ett tag efter jag slutade amma. Känner fortfarande av fogarna emellanåt. Utöver det är jag reumatiker så förutsättningarna att träna har varit och är inte de allra bästa. Men skam den som ger sig. Är det viktminskning som gäller för att få ett barn till blir det förhoppningsvis lättare att motivera sig själv. Ska köra LCHF nu och hoppas på att det är ngt som är bra för mih.

• palomablanca

åh önskar att amningen hjälpt mig med vikten, men icke. dessutom tröttnade sonen på amningen redan runt 7 månaders ålder så det är ett sen länge nerlagt projekt. har iaf kört igång med lchf nu i veckan. råkade ta ett litet snedsteg och äta en lussebulle igår. jag var rätt bra på att ge mig själv skit för det. får väl dock se det som att ett misstag är ett misstag och huvudsaken är att man kommer på rätt köl igen och inte tänker "nu har jag redan sabbat det idag då kan jag lika gärna äta en pizza också" 

har läst en del också om att många verkar har positiva erfarenheter av p-piller vad gäller viktnedgång vid pco. 
    alltså ju mer jag funderar desto mer tycker jag att saker o ting faller på plats. minns faktiskt inte om min mens var regelbunden innan jag började med p-piller första gången. dock vet jag att jag började med p pillret diane vid 16 år pga AKNE. vilket inte var något märkvärdigt då men nu ser man det ju på ett annat sätt när man vet om sina andra symptom. och dessutom så gick jag ner 10 kg när alla andra tjejer klagade över viktuppgången som följde med p pillerna.

Svar på tråden Precis fått diagnos pco! Har tusen frågor! Hjälp!!