• attid89

Bryta kontakt med pappa/morfar

Hej!

Jag visste inte vilket forum den här frågan passade in... Jag är gravid i vecka 36 nu och funderar mycket på framtid och familj. För ett tag sen bröt jag kontakten med min pappa helt på grund av en massa olika saker. Allt började när han och mamma skiljdes för flera år sen och han har därefter gjort livet till ett helvete för henne på alla möjliga tänkbara sätt. Jag förlät honom när han lugnade ner sig sen efter ett tag och tänkte att han bara fått någon tillfällig knäpp. Jag ville verkligen att vi skulle ha en relation så jag försökte glömma av allt han gjort. Nu har det gått några år och vi har haft en ganska god kontakt sista året.

Tyvärr har han börjat terrorisera mamma igen - han har skurit sönder hennes däck, stalkar henne och hotar, skriver hemska saker till henne men även om henne till hennes vänner, mig och som öppna kommentarer på fb (att hon är en hemsk hora, att hon förstör familjen osv...), han stjäl henens post och har lyckats adressändra flera gånger, gjort inbrott hemma hos henne osv...) Han träffade en ny kvinna och då blev allt bra, men nu har dom en del trassel och då gick han tillbaka till att terrorisera mamma (och till viss del även mig eftersom jag "valt mammas sida"). Mamma har bott hos mig och min man i perioder när hon har varit extra rädd. Hennes post har då gått till oss vilket har lett till att även vår post "försvunnit" så vi har haft en massa problem (har nu låst brevlåda men den har blivit förstörd några gånger). Han är liksom inte frisk... Han kan skriva hemska sms till mamma och när man ringer upp och ber honom sluta låtsas han som ingenting. Jag vill verkligen inte ha en relation till honom efter allt han gjort mot framförallt mamma men även vissa andra i familjen.

Men hur gör man rent praktiskt med barnet när det börjar bli stort? Hur förklarar man för barnet varför det inte finns någon morfar med i bilden? Det kanske tar lång tid innan barnet själv undrar men jag har funderat mycket på detta nu sista tiden... Jag vill ju liksom inte berätta sanningen för ett litet barn, det känns lite väl magstarkt. Barnet lär ju kanske få höra av andra att morfar bor i närheten eller liknande... Någon som kanske sitter i en liknande sits?

Tack för input!

• Svar på tråden Bryta kontakt med pappa/morfar
  • attid89
    scanmia skrev 2015-11-24 19:46:57 följande:

Jag tror inte att det kommer att bli någon stor grej för barnet. Många, många barn har inte kontakt med en eller flera av sina mor- och farföräldrar. Har du en väldigt frågvis och nyfiken unge så kan man ge en lite enklare, putsad version: Han blev sjuk av brustet hjärta eller hur man nu väljer att formulera det. Förhoppningsvis kommer ni att hinna styra upp situationen, eller på något sätt lösa den, så att ni och mormor inte utsätts för trakasserier om några år och det är ju först då som ni behöver börja svara på frågor från ditt barn. En mer komplett version kan ni spara till (sena?) tonåren om barnet få är intresserad och mogen.

Tack för svar!

Nä, jag kanske oroar mig i onödan. Man tänker kanske lite för mycket på framtiden nu inför stundande förlossning :) Och man får ju ofta pikar om att "blod är tjockare än vatten". Men av hänsyn till min pappa har jag inte berättat för folk varför vi inte umgås. Men att behålla en relation med honom bara för att man är släkt är ju helt omöjligt. Ibland läser man om hur viktigt det är för vissa att ha kontakt med sina rötter, eller hur man nu skall säga. Fast det kommer ju att finnas gott om andra vuxna i barnets närhet - både riktig släkt och andra - i olika åldrar som kan vara bra förebilder :)
Svar på tråden Bryta kontakt med pappa/morfar