FloraFrihet skrev 2015-11-24 12:30:47 följande:
Så är det. Så just nu måste vi satsa på att få dessa människor att stanna kvar i sina hemländer, upprätta säkra zoner inom landet osv. Det görs redan men mer behövs göras.
Som skrivet " Vad händer med de som stannar i hemlandet när en stor del av arbetskraften och motståndsrörelsen flyr landet? Ska vi överge de 10 miljoner som stannar i Syrien eller de miljoner människor som svälter, inte har tillgång till rent vatten, plågas av sjukdomar etc?"
De som kommer från Mozambique, Kongo och Somalien har tex. inte ens råd att fly sitt land, trots att de här länderna har enligt mig värre förhållanden. Sämre utbildning, lägre löner, högre dödsantal m.m
Vi måste aktivt faktiskt motarbeta den här enorma flyktingvandringen den kommer inte att hjälpa någon om vi inte får stopp på den.
Vilket land då? Ett sönderbombat Syrien? Ett land där fundamentalister avrättar och våldtar de oskyldiga?
Det finns inget land som de kan stanna i? Hade de kunnat stanna så hade de gjort det. För innan det här eländet började så var Syrien ett rätt OK land att bo i.
De afghanska unga männen riskerar också sitt liv om de återvänder. Det var också en gång i tiden ett land som var OK att bo i. Min Aghanska kollega berättade att innan det började så var Kabul som vilke västerländsk stad som helst.
Få in i ditt huvud att det finns inget land att bo i.
Jag tror att de allra flesta (utom de som då skulle förlora makten) vill att dessa länder inte ska vara som det är idag.
Det skulle vara intressant att veta om det fortfarande finns läkare utan gränser kvar i Syrien, för när de lämnar ett område, då är det riktigt, riktigt illa.