Inlägg från: Anonym (Hmmmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hmmmm)

Är du för eller emot den enorma flyktinginvandringen?

Jag är för invandring, men emot denna massiva invandring där det kommer 10 000 i veckan som söker asyl. Förutom detta kommer flera som inte söker asyl.

• Anonym (Hmmmm)

Jag vill tillägga att jag inte röstar på SD. Jag är socialdemokrat i hjärtat och rädd om vår välfärdsmodell.

• Anonym (Hmmmm)
    sextiotalist skrev 2015-11-24 11:52:19 följande:

Jag skulle vilja svara
    Vem vill ha en stor flyktingström överhuvudtaget.
    Ingen, är nog svaret
    Inte flyktingarna, inte mottagarländerna, ingen.
    Nu är faktum det att det är en historiens största flyktingvandring är just nu. Det är ett helt land som mer eller mindre kickar ut sina innevånare från sina hem och från sitt land.
    Det är ett land som förlorar all sin välutbildad befolkning, alla ungdomar som behövs att bygga (upp) landet.
    Varje flykting är en tragedi, ingen människa ska behöva fly från sitt hem, sitt land och sina nära.

Vilket land tänker du på? Just nu kommer de flesta från Afghanistan. Är det det landet du menar?
  • Anonym (Hmmmm)
    sextiotalist skrev 2015-11-24 12:24:19 följande:
    Både Syrien och Afghanistan. Afghanistan håller på att förlora en hel generation unga män. Men Syrien förlorar en flera generationer av både män och kvinnor. De flesta är ju kvar utanför Syrien (och även inne i Syrien).
    Det är väl 4 miljoner som flytt Syrien nu.

Men jag hävdar fortfarande att ingen gillar en flyktingström. Det är ju en tragedi och ett misslyckande
    Synd att inte de afghanska kvinnorna kan fly hit med tanke på hur de behandlas i landet.
  • Anonym (Hmmmm)
    sextiotalist skrev 2015-11-24 12:40:45 följande:

Vilket land då? Ett sönderbombat Syrien? Ett land där fundamentalister avrättar och våldtar de oskyldiga?
    Det finns inget land som de kan stanna i? Hade de kunnat stanna så hade de gjort det. För innan det här eländet började så var Syrien ett rätt OK land att bo i.

De afghanska unga männen riskerar också sitt liv om de återvänder. Det var också en gång i tiden ett land som var OK att bo i. Min Aghanska kollega berättade att innan det började så var Kabul som vilke västerländsk stad som helst.

Få in i ditt huvud att det finns inget land att bo i.
    Jag tror att de allra flesta (utom de som då skulle förlora makten) vill att dessa länder inte ska vara som det är idag.

Det skulle vara intressant att veta om det fortfarande finns läkare utan gränser kvar i Syrien, för när de lämnar ett område, då är det riktigt, riktigt illa.
    Fast alla kan ju inte bo här. Sverige har tagit emot absolut flest av alla länder i EU. Jag tycker att vi ska stoppa detta nu och låta de andra ta över. Kanada och USA borde väl också ta sin del och varför inte Brasilien, ett stort land med mycket yta.

De flesta har flytt från flyktingläger och dessutom, det är män som flytt hit. Tydligen anser de att kvinnorna klarar av att bo där. Dessa är kvar och får dålig hjälp eftersom våra pengar går till de som kommit hit vilket är dyrare än hjälp på plats.
  • Anonym (Hmmmm)
    FloraFrihet skrev 2015-11-25 12:30:14 följande:
    Jag tar in de som ryms i den mån att vi fortfarande kan röra oss fritt i lägenheten. Vi måste ju kunna laga mat, stoppa sjukdomar som sprids i trångboddhet, ha platser att sova på etc.

För kommer t.ex. en farlig sjukdom in via en av de tusen kvinnorna (men nu är ju i verkligheten flyktingarna över 80% män) så skulle resten av oss dö.
    Vi skulle dessutom inte kunna laga mat eller ha plats att sova alla tusen i en fyra rums lägenhet.

Jag skulle antagligen max ta in ca 25 personer. Det är de enda jag skulle kunna hjälpa utan att riskera allas hälsa och välbefinnande.

Jag kan berätta en bra historia som beskriver just det här med hur många man kan hjälpa:

Det var en kvinna som kom till en fattig by i Afrika. När hon vandrade omkring där i byn kom det fram ett fattigt litet barn i trasiga kläder som tiggde pengar. Kvinnan tyckte så synd om barnet att hon tömde hela sina fickor med mynt och gav till barnet.
    Nästa dag återvände kvinnan till samma by, där möttes hon nu av tre barn som tiggde pengar. Hon gjorde samma procedur som tidigare och tömde sina fickor för att ge till alla barnen. Den tredje dagen kvinnan kom tillbaka stod där 10 fattiga barn i trasiga kläder.
    Men kvinnan hade nästan spenderat alla sina pengar. Hon funderade. Skulle hon ge sina allra sista slantar till de här barnen?
    Då skulle hon själv behöva tigga för att överleva. Nej, hon bestämde sig för att ge en mindre del av hennes sista slantar. På så sätt skulle hon själv inte hamna i samma situation som dem, inte kunna betala hyran eller mat till sig själv etc.
    Men också kunna fortsätta tjäna pengar på sitt jobb och sedan komma tillbaka många gånger och hjälpa fler utav de här fattiga barnen.
    Bra liknelse!

Om Sverige sjunker ner i en ekonomisk kollaps kommer vi inte längre att kunna ge bistånd och vi kommer inte heller att kunna ta hit flyktingar som har flyktingstatus. Enligt flyktingkonventionen, svensk lag och EU:regler anses man vara flykting om man har välgrundade skäl att vara rädd för förföljelse på grund av:

ras

nationalitet

religiös eller politisk uppfattning

kön

sexuell läggning eller

tillhörighet till viss samhällsgrupp.

• Anonym (Hmmmm)
    FloraFrihet skrev 2015-11-25 12:54:47 följande:
    Hehe, jag såg det efter att jag redan svarat på frågan så jag tänkte att det var lika bra att publicera svaret. Kanske kan hon som du svarade också läsa mitt svar. :)

Precis dem flesta är ju män eller pojkar i övre tonåren. Många gånger väldigt tvivelaktigt om de faktiskt ens är tonåringar då många har skägg och ser ut att vara över 30. Men i Sverige är det förbjudet med medicinska åldersbestämmelser, något det inte är i Finland och Danmark t.ex.

Ja, de flesta länderna i världen har annan syn på kvinnors rättigheter och jämställdhet. Speciellt i Arab länderna är det en helt enorm skillnad. I Saudiarabien stoppar de ju till och med fotbojor på sina kvinnor för att spåra dem.
    Dessutom står en kvinna under förmyndarskap utav sin pappa tills den dagen hon gift sig och står under förmyndarskap av sin make. Det här gäller också i de flesta arabiska länderna. En kvinna har en tredjedels arvsrätt av en man och en kvinnas vittnesmål i en rättegång är värd en tredjedel av en mans. Sharialagarna är helt sjuka sett från ett svenskt perspektiv.
    Det är redan nu så att kvinnor i så kallade utanförskapsområden hunsas, bevakas och förföljs av männen i områdena. Detta kommer att bli värre. En massa testosteronstinna, ensamma män som lever i hopplöshet och maktlöshet. Vad gör de? Jo det tar ut det på kvinnorna. Så har det varit i alla tider. Män trycker ner kvinnorna för att få en känsla av makt, en känsla av att de kan styra något i alla fall.

Dessutom finns stor risk för radikalisering i dessa områden. Det har kommit så enormt många. Handläggningstiderna är väl uppe i två år nu. Två år av ovisshet för en massa unga män. Chanserna till jobb är små för de som väl får uppehållstillstånd dessutom - eftersom denna befolkningsökning kommer så plötsligt.

Män i grupp är farliga. Unga män i grupp är ännu farligare - mer testosteron och mindre konsekvenstänk.
Svar på tråden Är du för eller emot den enorma flyktinginvandringen?