Titta hit och hjälp mig!
Jag förstår din tanke med att varje liv är värdefullt, och instämmer till 100%.
Däremot tycker jag att du ska fundera på vad värdet ligger i.
För mig är ett barns liv värt så obeskrivligt mycket, fött eller inte. Men med det sagt är att vara emot abort inte alltid att värdera livet högt. De barn som föds in i familjer där de inte är välkomna eller där ett hemskt öde väntar dem hade farit bättre av att inte födas alls, och deras värde som individ hade respekterats bättre om man beslutat att inte utsätta det för det.
I mitt jobb träffar jag dessa barn. Jag träffar förstås många som är önskade och har bra liv, men jag träffar alldeles för många som är oönskade eller som fötts in i familjer de inte borde vara i. Jag träffar de som är bortglömda och får ta hand om sig själva och eventuella syskon från tidig ålder. Jag träffar de som lever med hemlig identitet på grund av en förälder (märkligt nog nästan alltid pappan...) som gjort familjen fruktansvärt illa. Jag träffar även de som är önskade av sin enda förälder men som far fruktansvärt illa på grund av att föräldern inte klarar sin roll som förälder, som kämpar för försörjning eller för att må psykiskt bra, men där barnet får ett alldeles för stort ansvar. Och tyvärr läker de sällan från de sår som skapas redan i tidig ålder och får men för livet.
Att vara emot abort tror jag är din egoism som talar. Missförstå mig inte, vi är alla egoister och det är alltid ett egoistiskt beslut att skaffa barn, men jag tycker inte att du ska förvirra dina argument med att du prompt har barnets bästa i åtanke. Du vill inte göra abort för din skull - inte för barnets.
Det låter som en farlig väg att gå med en redan hotfull pappa i bakgrunden. Han kommer inte att vara i ditt liv i bara 18 år, utan så länge som ditt barn och du själv lever. Och han kommer att ha rätt att göra anspråk på barnet förr eller senare. Tror myndigheterna att han förändrats ska du lämna ditt barn till den här mannen med jämna mellanrum, kanske till och med samarbeta med honom. Är du beredd på detta?