Inlägg från: GlasflasskanT |Visa alla inlägg
  • GlasflasskanT

Byta gymnasielinje efter en termin

Klart att han ska byta då! Känns som att det är ungefär samma intagningspoäng, så det borde väl gå?

Men i ettan har väl i princip alla linjer samma klasser? Så han kanske kan gå klart ettan på teknik och sedan flytta över och ta med sig sina betyg i matte, svenska, engelska, osv. Så hoppar han in i tvåan, så slipper han gå om.

• GlasflasskanT
    KatarinaOlshon skrev 2015-11-23 18:38:29 följande:

Okej, men vad händer med de ämnena han missar?

Naturkunskap, Kommunikation, Hälsopedagogik, Människors miljöer och Lärande och Utveckling, tror du han kommer hinna plugga ikapp det?

Är alla de kurserna i ettan på barn och fritid?

Kolla isf om han läser någon kurs på tekniklinjen, som barn och fritid har i tvåan. Då kan han läsa in någon kurs han missat, när övriga klassen läser den kursen han redan har.

Eller så går han om, alt går ett fjärde år. Fast då är det nog roligare att gå om, så att man tar studenten med sin klass.
  • GlasflasskanT
    KatarinaOlshon skrev 2015-11-23 18:48:06 följande:

Nej, det är ingen kurs på barn och fritid i tvåan som han läser i ettan tyvärr. 

Så han måste alltså gå om, inte möjligt att han kan plugga ikapp om han byter nu?

Jag känner inte din son. Men tror du, och framförallt han själv, på att han kan det, så kör! Det han inte hinner med kanske han kan ta över påsk- sport och sommarlov?

Jag gick gymnsaiet 07-09, så det var ju några år sedan. Jag gick samhällsprogrammet och klarade av den på två år, istället för tre.

Kan jag så kan alla. För jag är knappast något supersmarto. ;)
  • GlasflasskanT
    KatarinaOlshon skrev 2015-11-23 18:56:46 följande:

Okej, men ska jag börja med att kolla med rektorn om det finns plats kvar så han kan byta och sedan be honom att prata med studievägledaren och se vad hon/han säger?

Jag tycke nog att han själv ska prata med syon, sedan går syon vidare till rektorn. Jag tycker inte att du ska göra det åt honom.
  • GlasflasskanT
    KatarinaOlshon skrev 2015-11-23 19:21:00 följande:

Så han måste alltså gå om ettan om han vill byta?

Inte alls säkert.

Men OM han måste, så är det väl värt det om han får sitt drömjobb tack vare bytet?
Svar på tråden Byta gymnasielinje efter en termin