• Anonym (ts)

När en kvinna blir våldtagen av en man som kvinnan känner.

Om en kvinna blir våldtagen av en man som kvinnan känner tycker ni då att det är rimligt att enbart fokusera på mannens skuld?

Eller är det rimligt att också fokusera på att uppmuntra kvinnan till att vara rädd om sig för att undvika att det händer igen?

• Svar på tråden När en kvinna blir våldtagen av en man som kvinnan känner.
  • Anonym (ts)
    KillBill skrev 2015-11-22 21:42:18 följande:

Vad menar du? Det är ju en diskussionstråd och syftet med en sådan tråd är att man ska utrycka vad man tycker. Jag håller för övrigt med todo nada till 100%.

Ja,syftet med diskussionstråden är ju just att man ska uttrycka vad man tycker.

Så syftet med min fråga till todo nada var ju just om h*n tycker att det är okej så.
  • Anonym (?)
    Anonym (ts) skrev 2015-11-22 21:45:21 följande:
    Ja,syftet med diskussionstråden är ju just att man ska uttrycka vad man tycker.

Så syftet med min fråga till todo nada var ju just om h*n tycker att det är okej så.
    Men din trådstart skiljer sig en del från ditt inlägg #4.
    I trådstarten undrar du om man bör fokusera på att uppmuntra kvinnan att vara rädd om sig.
    - Svar NEJ
    I inlägg nr 4 skriver du att kvinnan själv tar upp sina tankar kring hur hon skall undvika att det händer igen.
    - Då skall man givetvis tala med henne om detta. Utan att lägga någon skuld på henne.
  • Anonym (roadrage)

För mig är det ganska stor skillnad på att "känna" någon och att den är "en bekant". I själva ordet "bekant" ligger att det är någon som man känner igen och har träffat litegrann men inte känner närmare ännu.

Självklart är det inte kvinnans fel om en idiot som hon nyss har träffat fattar så jävla trögt att hon upplever sig våldtagen efter sex?!?

Man "råkar" inte bara våldta någon. Och i så fall får man ta det om det kommer nån och rövkn*llar en med elverktyg en mörk natt...

• Anonym (ts)
    Anonym (?) skrev 2015-11-22 21:44:26 följande:

Har du någon idé om vad man kan göra för att undvika detta?

Det finns ju två sidor av detta.

Rimligtvis kunde hon inte veta/ana/eller tänka sig att denne man skulle göra något sådant.

Hon gjorde inget hon inte borde gjort eftersom mannen agerat helt irrationellt och begått ett brott.

Det går inte att undvika, om man inte vill låsa in sig i hemmet.

Hon måste vara som vanligt, bete sig som vanligt, gå dit hon vill och umgås med vem hon vill utan att behöva fundera över om de eventuellt kommer våldta henne.

Det är samma sak som att hon borde låta bli att gå till affären eftersom affärer ibland blir rånade, och det är säkrast att stanna hemma.

Å andra sidan finns det ju saker man kan göra för att skydda sig själv, även om det inte ger ett 100%igt skydd.

Man kan undvika att dricka för mycket alkohol.

Man kan undvika platser sent på kvällen/natten som är ensliga och kända för att vara osäkra.

Man kan låta bli att följa med främlingar hem.

Man kan ha nyckelknippan i handen på väg från bussen till hemmet.

Osv...

Det är alltid förövarens skuld, och trots att man gjort allt rätt kan man råka illa ut, men visst finns det sätt att minska riskerna.

Något 100%skydd finns det nog inte men det finns skydd i varje fall som minskar risken som att t.ex undvika att dricka för mycket alkohol.

Att det är förövarens skuld när det väl händer tycker jag säger sig självt.
  • Anonym (ts)
    Anonym (?) skrev 2015-11-22 21:50:06 följande:

Men din trådstart skiljer sig en del från ditt inlägg #4.

I trådstarten undrar du om man bör fokusera på att uppmuntra kvinnan att vara rädd om sig.

- Svar NEJ

I inlägg nr 4 skriver du att kvinnan själv tar upp sina tankar kring hur hon skall undvika att det händer igen.

- Då skall man givetvis tala med henne om detta. Utan att lägga någon skuld på henne.

Mitt syfte med tråden var först att diskutera detta rent allmänt men sen kom jag att tänka på min kvinnliga bekant som blev våldtagen av en manlig bekant till henne.

Jag får den uppfattningen att hon skuldbelägger sig själv.

Hon pratar om vad hon kan göra i fortsättningen för att inte råka ut för detta igen.
  • Haskel

Den första frågan man får ställa sig är: "vad är våldtäkt"?

En kvinna kan känna sig våldtagen, även om gemene man menar att det inte varit en våldtäkt.

En kvinna kan exempelvis inbjuda till sex, för att senare känna att det inte känns bra. Hon vill sluta, men säger inget...

Det finns inget generellt svar på din fråga.

• Anonym (?)
    Anonym (ts) skrev 2015-11-22 21:52:11 följande:
    Något 100%skydd finns det nog inte men det finns skydd i varje fall som minskar risken som att t.ex undvika att dricka för mycket alkohol.

Att det är förövarens skuld när det väl händer tycker jag säger sig självt.
    Jag tänker att nästan alla kvinnor redan är medvetna om saker man kan göra för att minska risken. Det är fel tillfälle att tala om detta i samband med att man talar om kvinnans våldtäkt. Det är definitivt helt åt skogen att själv börja ta upp saker som "kanske att du i framtiden kan tänka på att inte dricka så mycket", hur väl man än menar.
    Man skall alltså aldrig uppmuntra kvinnan att vara rädd om sig så att det inte händer igen. Aldrig.

• Anonym (M)
    Anonym (?) skrev 2015-11-22 22:17:19 följande:

Jag tänker att nästan alla kvinnor redan är medvetna om saker man kan göra för att minska risken. Det är fel tillfälle att tala om detta i samband med att man talar om kvinnans våldtäkt. Det är definitivt helt åt skogen att själv börja ta upp saker som "kanske att du i framtiden kan tänka på att inte dricka så mycket", hur väl man än menar.

Man skall alltså aldrig uppmuntra kvinnan att vara rädd om sig så att det inte händer igen. Aldrig.

Precis så. Upplever du att kvinnan lägger skulden på sig själv ska du istället vara väldigt tydlig med att det inte på något sätt var hennes fel och att hela (verkligen hela) skulden ligger hos förövaren.
  • Anonym (M)

Och vad gäller trådstarten. Ja det enda rimliga är att enbart fokusera på förövarens skuld efter en våldtäkt.

• Pentagram

Det finns inget rimligt sätt att skydda sig från våldtäkt, annat än leva helt utan kontakt med andra människor. I varje given situation går det säkert att hitta NÅGONTING som offret kunde gjort annorlunda för att ha undvikit just DEN våldtäkten men sammanställer vi en sådan lista blir det ju i stort sett "Undvik folk".

Anyway, vad gäller det aktuella fallet, det finns ingen anledning att betona vad kvinnan kunde gjort eller inte gjort. Det leder inte till något mer än skuldbeläggande av offret OCH det hjälper inte det minsta för att inte råka illa ut igen. Visst, det finns väl riskbeteenden som i det närmaste kan liknas vid självskadebeteenden, som att dricka mycket alkohol och ragla runt mörkklädd på motorvägen nattetid, men jag har inte hört något som ger vid handen att det är något som är relevant i det här fallet.

Så, i sammanfattning, ja, fokusera på mannens skuld och gör klart för kvinnan att det helt och hållet var hans fel.

Svar på tråden När en kvinna blir våldtagen av en man som kvinnan känner.