• Anonym (ts)

När en kvinna blir våldtagen av en man som kvinnan känner.

Om en kvinna blir våldtagen av en man som kvinnan känner tycker ni då att det är rimligt att enbart fokusera på mannens skuld?

Eller är det rimligt att också fokusera på att uppmuntra kvinnan till att vara rädd om sig för att undvika att det händer igen?

• Svar på tråden När en kvinna blir våldtagen av en man som kvinnan känner.
  • Anonym (?)

Hur menar du? Skulle kvinnan ha orsakat våldtäkten genom att vara oförsiktig?

• Anonym (ts)
    Anonym (?) skrev 2015-11-22 21:28:09 följande:

Hur menar du? Skulle kvinnan ha orsakat våldtäkten genom att vara oförsiktig?

Nja,
  • todo nada

Skulden tillhör den som våltar, inte offret. Det finns inget förmildrande i en sådan handling, vilket gör att det är ointressant att prata om vad offret kunde gjort/låtit bli att göra.

• Anonym (ts)

Jag har en kvinnlig vän till mig som blev våldtagen av en manlig bekant till henne.

Nu i efterhand pratar hon ganska så ofta om vad hon bör tänka på i framtiden för att inte råka ut för detta igen.

• Anonym (ts)
    todo nada skrev 2015-11-22 21:33:47 följande:

Skulden tillhör den som våltar, inte offret. Det finns inget förmildrande i en sådan handling, vilket gör att det är ointressant att prata om vad offret kunde gjort/låtit bli att göra.

Så du bestämmer med andra ord att det enda som får fokuseras här i tråden är på mannens skuld?
  • KillBill
    Anonym (ts) skrev 2015-11-22 21:37:38 följande:
    Så du bestämmer med andra ord att det enda som får fokuseras här i tråden är på mannens skuld?
    Vad menar du? Det är ju en diskussionstråd och syftet med en sådan tråd är att man ska utrycka vad man tycker. Jag håller för övrigt med todo nada till 100%.
  • todo nada

Precis, jag är trådpolis och kommer skicka böter till dig om du inte tycker som jag hädanefter.

Eller så skrev jag bara min åsikt...

Vi kan lämna svaret så, för mystikens skull.
  • Voodoodoll
    Det ligger ju ingen skuld hos kvinnan, och det är ju lite svårt att fokusera på något som inte finns. Så det låter rimligt, ja.
  • Anonym (?)
    Anonym (ts) skrev 2015-11-22 21:36:06 följande:
    Jag har en kvinnlig vän till mig som blev våldtagen av en manlig bekant till henne.

Nu i efterhand pratar hon ganska så ofta om vad hon bör tänka på i framtiden för att inte råka ut för detta igen.
    Har du någon idé om vad man kan göra för att undvika detta?

Det finns ju två sidor av detta.

Rimligtvis kunde hon inte veta/ana/eller tänka sig att denne man skulle göra något sådant.
    Hon gjorde inget hon inte borde gjort eftersom mannen agerat helt irrationellt och begått ett brott.
    Det går inte att undvika, om man inte vill låsa in sig i hemmet.
    Hon måste vara som vanligt, bete sig som vanligt, gå dit hon vill och umgås med vem hon vill utan att behöva fundera över om de eventuellt kommer våldta henne.
    Det är samma sak som att hon borde låta bli att gå till affären eftersom affärer ibland blir rånade, och det är säkrast att stanna hemma.

Å andra sidan finns det ju saker man kan göra för att skydda sig själv, även om det inte ger ett 100%igt skydd.
    Man kan undvika att dricka för mycket alkohol.
    Man kan undvika platser sent på kvällen/natten som är ensliga och kända för att vara osäkra.
    Man kan låta bli att följa med främlingar hem.
    Man kan ha nyckelknippan i handen på väg från bussen till hemmet.
    Osv...

Det är alltid förövarens skuld, och trots att man gjort allt rätt kan man råka illa ut, men visst finns det sätt att minska riskerna.
Svar på tråden När en kvinna blir våldtagen av en man som kvinnan känner.