• Stolt Farsa

Kommer ni vara tillsammans tills döden skiljer er åt?

Jag tror alla förstår frågan. Ni som är gifta/sambo/förlovade. Som lever i någon slags tvåsamhet. Tror du att du kommer att vara tillsammans med den partnern du har idag tills en av er bokstavligen dör?

Ni som vet att ni vill separera behöver kanske inte svara. Men ni som lever i en relation oavsett om den är bra eller dålig är väldigt lämpade att svara på frågan.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kommer ni vara tillsammans tills döden skiljer er åt?
  • Stolt Farsa
    LaLola skrev 2015-11-22 23:12:21 följande:

Jag har aldrig trott på sånt (varit gift).

Det håller så länge det håller.

Nej jag håller med om att det är väldigt svårt att få et förhållande att vara så länge. Ändå tror jag att det är det de flesta vill
  • Stårschan

Ja. Känner mig löjligt säker på det. Mest för att både jag och maken har den inställningen att det är så det ska funka, och då jobbar man också på att få det att hålla. Det går inte att luta sig tillbaka och utgå ifrån att han ska fortsätta älska mig "för den jag är" bara för att jag var en läckerbit för 20 år sedan, utan man måste vårda förhållandet. Ge varandra komplimanger, stöttning, utmaningar, överraskningar, lagom mothugg, space och ha gemensamma mål att se fram emot.

• lollip0p

Jag är så säker man kan bli. Jag älskar min man mer och mer för varje dag som går och så har det varit sedan vi träffades (för snart 6 år sedan). Vi har varit gifta i snart ett år nu och vi väntar vårt första barn i mars 2016.

• Ragnar

I dag säger jag ja. Men jag är realistisk og vet att allt kan ändras. Vad som händer i framtiden har jag ingen aning om. Men vi har varit ett par i 16 år nu och är fortfarande väldigt nöjda tillsamans, så vi har inga planer på att gå isär.

• Majsan70

Våra intentioner är att vara det, men livet kan ta snabba vändningar så vi vet inte. Men som det känns nu så absolut att det är det vi vill!

• Anonym (...)
    Stårschan skrev 2015-11-23 08:22:04 följande:
    Ja. Känner mig löjligt säker på det. Mest för att både jag och maken har den inställningen att det är så det ska funka, och då jobbar man också på att få det att hålla. Det går inte att luta sig tillbaka och utgå ifrån att han ska fortsätta älska mig "för den jag är" bara för att jag var en läckerbit för 20 år sedan, utan man måste vårda förhållandet. Ge varandra komplimanger, stöttning, utmaningar, överraskningar, lagom mothugg, space och ha gemensamma mål att se fram emot.
    Sådär tänkte jag också, men sedan var han otrogen mot mig två gånger på kort tid (trots att allt var rätt i förhållandet) så nu vet jag inte om jag verkligen ska kämpa och jobba för att få det att hålla...kanske var det den inställningen som gjorde att han vågade,eftersom han inte kände att han riskerade något...

Med andra ord är jag rätt tveksam till att det håller tills vi dör ..
  • Anonym (Ja)

Ja, jag är helt säker på att endast döden kan skilja oss åt. Jag gifte mig med min bäste vän för över tio år sedan men han är också min stora kärlek och den enda jag vill ha sex med nånsin mer. Så ja, jag kommer aldrig älska någon annan än honom och skulle han av någon anledning (inte troligt alls med tanke på hur kär han är i mig) tröttna och gå så skulle jag gå i kloster.

Jag blev glad av att se så många - nästan hälften-  vara så säkra. Jag ser rätt många rätt dåliga relationer bland vänner och bekanta så hade förväntat mig ett annat resultat.

• Stårschan
    Anonym (...) skrev 2015-11-23 11:03:11 följande:
    Sådär tänkte jag också, men sedan var han otrogen mot mig två gånger på kort tid (trots att allt var rätt i förhållandet) så nu vet jag inte om jag verkligen ska kämpa och jobba för att få det att hålla...kanske var det den inställningen som gjorde att han vågade,eftersom han inte kände att han riskerade något...

Med andra ord är jag rätt tveksam till att det håller tills vi dör ..
    Vad tråkigt. Jag är också väldigt osäker på om jag skulle ha lust att fortsätta jobba på det om jag hamnade i det läget.

Jag är naturligtvis medveten om att min övertygelse om att vi kommer att vara tillsammans tills döden skiljer oss åt är ganska naiv. Man talar ju ofta om att si och så många äktenskap slutar i skilsmässa, men resten gör ju faktiskt INTE det.  Lite lurigt att hitta statistik, men 2012 upphörde tydligen ca 53 000 äktenskap, varav drygt 23 000 på grund av skilsmässa. Övriga 30 000 avslutades alltså på grund av dödsfall. (Nu vet man ju inte hur länge de hade varit gifta, om det var deras första eller tredje äktenskap osv, men ÄNDÅ!) Några lyckliga stackare är i alla fall så tjuriga att de håller ihop. Och så tjuriga har jag bestämt att jag tror att vi är.
  • fluu

Ja. Det låter kanske naivt att säga så, men jag är nästan helt säker på det. Jag kan inte ens föreställa mig ett universum där jag inte är med honom. Vi är väl på vissa sätt också rätt gammalmodiga. Vi har bestämt att vi ska vara tillsammans för alltid, gett ett löfte och tänker att man inte kastar bort saker bara för att allt inte alltid är 100% perfekt. Det är okej om det är mindre romantik i perioder, det är okej att vi inte alltid orkar eller vill hitta på roliga saker tillsammans, vi har ju resten av livet för det.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Frun)

Helt säker kan man ju aldrig vara på något, men ja jag hoppas det! Snart 16 år tillsammans varav 11 år som gifta, 3 barn förhoppningsvis fler i framtiden

• Alexi

Helt säker kan man ju aldrig vara, men jag känner mig rätt säker. Vi träffades inte purunga (runt 30), har varit tillsammans i tio år, passerat de tyngsta småbarnsåren och har många planer för framtiden tillsammans.

Har också haft en oerhört tuff period senaste halvåret i vår relation som ändå aldrig någonsin handlat om separation. bara väldigt olika åsikter, många samtal och tårar samt familjerådgivning.

• fifo81

Förr skulle jag aldrig trott på om någon sa att de hittat den rätte och skulle vara ihop för alltid men med min nuvarande sambo *vet* jag att det alltid kommer att vara vi. Men jag förstår dem som inte tror mig när jag säger så ????

• fifo81
    fifo81 skrev 2015-11-24 16:23:11 följande:

Förr skulle jag aldrig trott på om någon sa att de hittat den rätte och skulle vara ihop för alltid men med min nuvarande sambo *vet* jag att det alltid kommer att vara vi. Men jag förstår dem som inte tror mig när jag säger så ????

Ops, skulle vara en smiley på slutet men blev en massa frågetecken istället. *önskar det gick att redigera inlägg*
  • Unaangelita

Ja jag tror på riktigt att vi kommer vara det. Kände det inom mig första gången vi träffades. Han kände likadant. Det är ju inte lätt att leva i ett förhållande men vi resonerar som så att så länge vi kämpar lika hårt båda två och kommunicerar med varandra så kommer vi klara det. Kan inte ens föreställa mig ett liv utan honom. Mitt livs kärlek som är helt perfekt i mina ögon Hjärta

Svar på tråden Kommer ni vara tillsammans tills döden skiljer er åt?