• Stolt Farsa

Bli ihop innan man haft sex?

Låt säga att du dejtar en tjej/kille. Du tycker personen är intressant. Personen i fråga kanske inte är den som hoppar i sänghalmen i första taget. Han/hon vill bli ihop. Du själv tänker att det känns bra för övrigt, fast ni har inte haft sex ännu (av någon anledning). Skulle du kunna gå med på det eller skulle du vilja vänta med att kalla er ett par innan ni har legat med varandra?

Förklara gärna din röst.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-22 18:45
    För att förtydliga- Frågan lyder alltså: Skulle du kunna bli ihop med någon innan ni har haft sex. Därav alternativen

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bli ihop innan man haft sex?
  • Stolt Farsa
    Aniiee skrev 2015-11-22 18:36:53 följande:

Personligen så blir jag ihop med folk först och har sex med dem sen. Om jag har sex med dem först så handlar det uteslutande om just sex och kommer aldrig bli ihop med dem.

Två helt olika saker i min värld.

Om ni blir ihop och det visar sig att sexlivet är riktigt dåligt är inte det något problem då?
  • Stolt Farsa
    Aniiee skrev 2015-11-22 18:37:41 följande:

Röstade förövrigt inte, jag vet inte riktigt vilken fråga jag ska rösta på....

Frågan lyder: Skulle du kunna bli ihop med någon innan ni har haft sex?
  • Stolt Farsa
    MammAmma skrev 2015-11-22 18:44:40 följande:

Jag skulle inte kalla oss ett par förrän vi haft sex. Jag funkar som så att jag inte vet hur sexuellt attraherad jag är av någon (om alls) förrän jag varit fysiskt intim med vederbörande. Skulle vara rätt drygt att gå ut som ett par för att sen vara tvungen att göra slut för att det visar sig att jag inte blir upphetsad i bingen.

Bra svarat:)
  • Stolt Farsa
    Smecker skrev 2015-11-22 18:57:06 följande:

Bli ihop med någon innan man haft sex gjorde man i yngre tonår. Sedan växte jag upp. Nej, jag ingår inte en parrelation med någon som jag inte är säker på att jag är sexuellt kompatibel med, lika lite som jag ingår en parrelation med någon som inte delar mina grundläggande värderingar, eller som jag inte är fysisk och mentalt attraherad av.

Nej, sex är inte något som "ordnar sig" bara man älskar varandra tillräckligt, särskilt inte om man har specifika sexuella preferenser som man varken vill, kan eller behöver rucka på.

Tack för svar. Håller med
  • Stolt Farsa

Intressant att det är så jämt (hittills) mellan JA och NEJ Skrattande

• Stolt Farsa
    Anonym (Mer) skrev 2015-11-22 19:17:05 följande:

Mer än så-vi var gifta innan vi hade sex.

Du håller säkert inte med men det tycker jag var modigt gjort
  • Stolt Farsa
    Anonym (B) skrev 2015-11-22 19:38:50 följande:

Ja absolut.

intressant. Varför är det så självklart?
  • Stolt Farsa

Intressant undersökning. Jag trodde faktiskt inte att JA-sidan skulle leda så mycket.

• Stolt Farsa
    riboflavin skrev 2015-11-22 20:56:13 följande:

Ja, funkar det sen inte sexuellt kan man ju faktiskt göra slut om det stör en såpass mycket.

Det är väl lite det jag menar med den här tråden. Det är ju inte speciellt roligt att bli ihop och göra slut kort därefter. Då kanske man borde varit lite noggrannare innan. Det behöver ju inte vara sex. Låt säga att man har ett krav att ens partner inte ska röka. Och så visar det sig att han/hon gör det. Hade man vetat det från början hade man ju sparat båda tid och lidande.
  • Stolt Farsa
    Mascaraklumpar skrev 2015-11-24 18:42:50 följande:

Spelar roll. Bli ihop och göra slut om sexet inte funkar, eller ha sex och bli ihop om det funkar. Det ena är inte krångligare än det andra och slutresultatet blir ju detsamma.

Jag tycker det ena alternativet är bättre än det första, dvs inte bli ihop från första början om sexet inte funkar. Det kan ju vara så att den ena tycker att det funkar men inte den andra och då blir ju en sårad över att det tar slut. Jag tror inte det är lika jobbigt om dejten inte blir till en relation från första början.
  • Stolt Farsa
    Anonym (e) skrev 2015-11-25 10:50:45 följande:
    Förstår inte riktigt, vad är skillnaden mellan "dejt" och relation för dig? För min del har alla mina förhållanden börjat med att vi har varit vänner som börjat umgås mer och mer, sen har det vid något tillfälle varit en första kyss, som sedan blivit hångel i dagar. Det hade knappast blivit någon större skillnad för mig känslomässigt om det klassificerades som dejtande eller förhållande...
    I min värld bör man väl någon gång erkänna sig som par. Men kör på det sättet som funkar för dig.
  • Stolt Farsa
    Anonym (e) skrev 2015-11-25 14:55:53 följande:
    Ja, men jag undrade vad som är skillnaden mellan att dejta och vara i ett förhållande, enligt dig. Vi har också "erkänt oss" som par efter ett par veckor i den där fasen. Men det var ju bara ett ord, i sak förändrades ingenting.
    Nja... Frågar du mig så betyder det där ordet ändå ganska mycket. Har man sagt att man är ett par så är det i min mening ett litet kontrakt av något slag. Det uppstår lite skyldigheter (i min värld iaf, välkommen att inte hålla med, det är helt ok) som man kanske inte hade innan. Det är ju lite tråkigt att behöva göra slut efter bara någon månad eller så. Den som inte vill göra slut kommer ju må dåligt av det, kanske inte gräva ner sig men ändå, det är en liten smärta. Jag tror det är lättare att acceptera att en person kanske inte vill fortsätta att dejta.

Jag är väl lite sådär. Jag vill ha ordning och reda:) Veta vart man har den andra.  
  • Stolt Farsa
    Anonym (s 2) skrev 2015-11-25 15:32:08 följande:
    Och de av oss som inte har sex alls, kan vi inte vara ihop?

Mycket underlig slutsats, men ja, jag förstår mig väl inte på sexuella människor antar jag. 
    "Kan" och "Kan". Alla gör ju såklart som de vill. Man behöver ju inte ge julklappar på julafton eller presenter på någons födelsedag, o.s.v. Men de flesta av oss förväntar oss sex i en parrelation. Det betyder inte att sådana som ni inte finns men jag skulle nog våga säga att ni är i minoritet.
Svar på tråden Bli ihop innan man haft sex?