• cutepoison

Gravid efter IVF Göteborg

Hej!
    Jag undrar om det finns någon annan i Göteborgsområdet som äntligen är gravid efter IVF? Skulle vara så roligt att träffa andra i samma situation. Jag är väldigt tidigt i graviditeten så det hade varit roligt att träffa någon eller några som ska ha barn till sommaren. 

Hoppas. 

• Svar på tråden Gravid efter IVF Göteborg
  • cutepoison

Kul att ni skrev i alla fall! :) Jag kan självklart tänka mig att prata med dig fast du är i v 32! Grattis :) Själv är jag i v 6 så det är väldigt tidigt och jag är jätte nervös för ultraljudet vi ska göra v 8. Har allt varit bra för dig hittills?

• cutepoison
    förstaförsöket skrev 2015-12-02 15:03:01 följande:

Hur funkar det med IVF i gbg?

Kan man boka in en tid o prata med dom först eller ska man skicka in ansökan som dom länkar till på hemsidan?

Har försökt i över 1,5 år och haft två st utomkveds o därför tagit bort ena äggledaren.

Funderar därför på detta, men undrar om man måste skicka in lapp om ansökan först för att ens få komma dit?

Hut lång tid brukar det ta innan man får ett första besök bokat från att man skickat in lappen?

Hej!

Vi skickade in remiss och fick komma och ta några prover. Vi hade redan gjort utredning i ett annat landsting. Vi fick vänta 5 mån att få komma och sedan när vi blev uppsatta i ivf kö fick vi vänta 5 mån igen :( kändes oändligt men Sahlgrenska har lite längre väntetider än andra tydligen...
  • cutepoison
    Cyanea skrev 2015-12-03 20:19:02 följande:

Jättegrattis till plus :D Och tack. 

Jag vet hur det där känns... Jag hade närapå ångest från det att jag plussade tills ultraljudet var över, men den var helt i onödan. Det är något magiskt du har framför dig. Man blir väldigt försiktig i att hoppas när man behövt genomgå IVF, men försök att våga. Du blir inte mer ledsen eller besviken om det gått dåligt om du vågat hoppas däremellan, det kan jag mer eller mindre garantera dig. Du är gravid för i sjutton :D 

Det har varit upp och ned, om jag ska vara ärlig. Jag blödde en del av Lutinus så jag var helt säker på att jag fått missfall innan VUL, men det var ett litet hjärta som pickade. Sen har jag känt enorm oro hela vägen och skjutit upp problemet gång på gång. "Bara jag ser att hjärtat slår i v. 8 är jag lugn". "Bara jag passerar v. 12 är jag lugn". "Bara RUL ser bra ut är jag lugn". Men riktigt så enkelt har det väl inte varit, tyvärr, så nu jobbar jag med oron tillsammans med MVC's psykolog. Samtidigt har det varit fantastiskt, och jag älskar att bära på min lilla knodd :D 

Hur känns det för dig? Hur mår du? Och vilket försök tog det sig på? :)

Åh vad jobbigt men skönt att du får stöd från mvc så det känns bättre. Jag har hört att man kan blöda av lutinus men jag gjorde inte det när jag slutade. Var väldigt orolig att sluta så tidigt men jag litar på barnmorskorna. Det tog sig på första försöket! För er då? Jag har ingen passage i äggledarna så det är därför jag inte blivit gravid innan. Jag älskar att vara gravid redan nu. Jag mår riktigt bra och hoppas det fortsätter så. Drygt en vecka nu till ultraljudet.
  • cutepoison
    förstaförsöket skrev 2015-12-04 21:07:06 följande:

Å fy för att vänta så länge :( jag fick höra 3 månader av läkaren jag pratade med.

Får hoppas att man lyckas plussa innan dess!

Jo det är 3 mån vårdgaranti men de har svårt att hålla det, men våra 3 mån gick också ut just när de skulle ha semesterstängt så det drog väl ännu mer ut på tiden. Håller tummarna att ni lyckas :)
  • cutepoison
    Cyanea skrev 2015-12-05 22:20:48 följande:
    Jag blödde ingenting med Lutinus de första två gångerna, det var de sista två det började av någon anledning ;) Märkligt det där. 

De ska ha koll, så absolut ska man lita på dem :) När slutade du med dem? 

Vad härligt att det gick på en gång :D Vilken dröm efter mardrömmen.

Vi gjorde bara ett äggplock men fyra återföranden, så fjärde gången gillt ;) 

Vad härligt att du mår bra! Jag har också mått fantastiskt till större delen (om man bortser från hjärnspöken) och älskar också att vara gravid ;) 

Åh, du har något magiskt framför dig. Det är något av det häftigaste jag gjort, att se lilla pricken med pickande hjärta på ultraljudet. Hoppas att du kan njuta ordentligt <3 
    Det verkar vara väldigt olika då hur kroppen reagerar när man slutar med lutinus. Jag slutade 1,5 vecka efter att jag testat positivt. Det var så länge receptet räckte. Hur länge tog du dem? 

Ja det var verkligen en dröm. Jag kunde knappt tro det när jag fick ett + på stickan eftersom jag aldrig fått det under de 4 år vi försökt. Jag bara längtar till ultraljudet så jag kan få det bekräftat att det finns ett liv i mig. Det känns fortfarande så overkligt. 
  • cutepoison
    Cyanea skrev 2015-12-06 16:17:34 följande:
    Jo verkligen ;) Det är väl som med så mycket annat - helt individuellt. Jag tog dem till och med VUL då jag började fasa ut dem, men det tror jag inte är nödvändigt. Jag blödde med Lutinus, inte efter, men har hört om dem som får liten blödning när man slutar. Men har man plussat ska kroppen definitivt kommit igång med egen progesteronproduktion. 

Oj, vad länge ni försökt :( Dröjde det innan ni gjorde utredning, eller hur kommer det sig att ni inte påbörjat IVF förrän nyligen? 

Tror att det kommer att kännas overkligt länge till ;) Man får en liten avstämning mot verkligheten varje gång man kikar på det lilla miraklet, sen går dagarna och det börjar kännas mer och mer som en dröm. Sen blir det verkligt igen. Grymt spännande! 

Vilken dag ska du på VUL? 
    Okej! Då missförstod jag först. Jag trodde du började blöda när du slutat med dem. Ja det är nog sant att kroppen ska fixa det själv, men det är konstigt att det är så olika för alla. 

Ja, vi har nog haft lite otur. Vi gjorde en utredning när vi bodde i norrbotten. Den visade inga fel! it Eftersom vi var under 32 år och inga fel hittades hade landstinget som regel att man skulle försöka själv i 3 år innan man fick ställa sig i kö till IVF så vi fick ingen mer hjälp. Sedan flyttade vi ner till GBG och när vi kom hit ville jag först komma in på mitt nya jobb så vi väntade 6 mån innan vi skickade remiss till sahlgrenska. När vi gjorde det i maj 2014 så tappade de bort våra papper!! Så i september fick vi skicka in nya och alltså vänta ytterligare. Vi fick komma först i februari 2015. Då fick vi göra om delar av utredningen och då visade det sig också att jag hade stopp i äggledarna.... Jag gjorde en kontrastundersökning för några år sen och då hade jag inte det. Ingen kan förklara hur.... men då fick vi i alla fall ställa oss i IVF kö och fick komma i september då. Så därför har det tagit så lång tid. Hur länge hade ni försökt innan ni fick hjälp? 

Jag ska på VUL den 15/12, tisdag nästa vecka :)
  • cutepoison
    Cyanea skrev 2015-12-07 15:47:49 följande:

Men herregud!!! Man blir alldeles matt... Det känns inte ok att det är så olika regler beroende på var man bor. Och verkligen inte ok att tappa bort papperen!!! Det gjorde de för oss också... Eller, något fel på vägen blev det, och frågan är var. 

Hur kändes det när de hittade stoppet? Jag vet att både jag och maken verkligen pustade ut när vi fick reda på att hans spermier inte riktigt orkade utföra jobbet, det kändes liksom så skönt att få en förklaring för varför det inte funkade. Samtidigt vet jag ju inte hur jag hade känt om problemet legat hos mig, jag inbillar mig att det också hade varit en lättnad jämfört med ingen förklaring alls. Men skönt att ni ÄNTLIGEN fick hjälp :) 

Vi hade bara försökt i två år när vi påbörjade behandlingen, men det kändes ju som en evighet. Sen tog det också ett år att bli gravid med IVF, så totalt tog det 3 år att bli gravid. 

Åh vad spännande!! Det är ett av de mest fantastiska minnen jag har, när jag fick se mitt lilla mirakel med bultande hjärta <3 

Och välkommen till Gbg får jag väl säga, även om ni bott här ett tag ;) Hur kommer det sig att ni flyttade ända hit? :)

Nej det är verkligen inte okej men nu känns det inte värt att säga något mer. Äntligen är jag ju gravid! :)

Först blev jag väldigt ledsen när jag fick veta eftersom de inte hade upptäckt det tidigare men nu tänker jag bara att det är bra för då vet jag ju varför det inte gått.

Jag är fortfarande nervös inför tisdag men nu är det lite närmare iaf. Hur gamla är ni om jag får fråga?
  • cutepoison
    Cyanea skrev 2015-12-11 20:00:20 följande:
    Ja, äntligen <3 

Usch ja, det är man nog tills man både sett och fått höra att det ser bra ut. Men då är det ren magi. Hoppas att tiden går fort så du snart får svart på vitt att det bor ett litet liv i magen och växer som det ska :) 

Det får man absolut fråga ;) Vi är båda 28. Ni då? 
    Jag råkade ogilla ditt inlägg. Det var inte meningen om du skulle se det, råkade klicka fel :P 

Vi också 28! När har du BF? 
  • cutepoison
    Mira84 skrev 2015-12-12 11:37:00 följande:

Jag är gravid efter ivf på Sahlgrenska. Är i v. 7 med BF 2 aug. Letar oxå vänner att dela den speciella upplevelsen som ivf är med allt vad det innebär! Mina äggledare är oxå blockerade. Blev gravid på andra försöket. Jag bor inte i Gbg, men inte så jättelångt bort ändå. Ultraljud på onsdag! Hoppas att lyckan håller i sig, lite nervöst innan v. 12 såklart.

Hej! 

Grattis till graviditeten! :) Och kul att du hittade hit. Då är vi nästan samtidigt. Jag har BF 26 juli. Jag har ultraljud på tisdag så är minst lika nervös som dig. Jag ska hålla tummarna att allt ser bra ut för oss båda. Får jag fråga vart du bor? Vi bor i Mölndal. 

• cutepoison
    Cyanea skrev 2015-12-12 13:29:26 följande:
    Hahaha, som det kan gå ;) Ett ögonblicks verk så att säga ;) 

Vad kul!! Det är ju skönt att vara relativt ung i IVF-svängen ifall man skulle vilja skaffa syskon. Jag tänker att jag gärna skulle vilja göra ett seriöst försök att lyckas på egen hand först, så då kan det ju ta några år innan man gör nästa plock, det är skönt att det inte är så bråttom då. Har ni funderat något på det? Konstig fråga egentligen, jag antar att ni precis som vi är alldeles vimmelkantiga över att ens vänta barn och är överlyckliga för det :) Jag vill bara förtydliga att jag är fullt nöjd och mer därtill bara vi får det här lilla barnet <3 

BF är 29/1-16 :) Sen har lilla damen en egen plan, jag har redan haft förvärkar ;) Så vi får väl se hur länge hon behagar att stanna kvar i magen. Ni då? 
    Ja det håller jag med om. Jag tror sambon nu är väldigt nöjd med att vi är gravida med första barnet så vi har inte direkt pratat om det men jag tycker det är skönt att chansen finns att man får göra syskonförsök eftersom vi nog inte kommer kunna bli gravida ändå själva. 

Åh det är ju jätte snart! Var ni överens om att ta reda på vilket kön det var :) ? Ungefär när kunde man se det? Har ni tänkt ut namn redan? 
  • cutepoison
    Cyanea skrev 2015-12-12 16:47:40 följande:

Eller hur, bara möjligheten att kunna få fler känns himla bra. Märkligt att jag tänker på det, som sagt, eftersom jag är så lycklig om jag så "bara" får ett barn ;) Tror inte att vi kommer kunna på egen hand heller, men det känns bra att utesluta möjligheten innan vi gör nytt plock. 

Det är ganska snart ja ;) Har ingen aning om varför, men dagarna känns nästan längre och längre ju längre in i graviditeten jag gått... Märkligt! Hoppas att det inte kommer att kännas så för dig. Vi var nog överens om att kolla kön, men innan jag blev gravid var vi överens om att inte kolla eftersom det inte spelar någon roll ;) Sen började magen växa och önskan att veta vem det är därinne blev större och större. 

Jag tror att man kan se så tidigt som v. 14 om man har riktig tur, men ju längre gången man är ju bättre prognos är det för att det stämmer. Vi tog reda på det vid RUL i v. 19. Vi tänker massor på namn för att ha ett gäng förslag när hon kommer men vi kommer nog inte bestämma något förrän vi träffas ;) 

Ni då, har ni hunnit fundera på sånt som kön och namn? 

Nej jag tycker ni gör helt rätt i att fråga. På tal om syskon så tog sambon upp det igår och vi kom fram till att vi fick se hur vi kände senare men att det ska gå några år i alla fall innan vi försöker igen :)

Kan tänka mig att dem gör det. Ni längtar ju säkert massor! Jag tycker det går så sakta nu så ska man vänta 7 mån till.... min sambo vill veta könet men jag vet inte än. Vi får se! Säkert kommer jag bli för nyfiken. Det är typiskt mig. Vi har några förslag på namn men vi är inte överens än. Tror det är som du säger att man får se när barnet kommer vad den hon/han ska heta.
  • cutepoison

Idag var vi på ultraljud och såg ett hjärta slå Hjärta Känns så overkligt!!! Är så lycklig. 

• cutepoison
    Cyanea skrev 2015-12-15 15:54:15 följande:
    YES!!! Grattis grattis grattis :D Visst är det magiskt att se att det lever i magen <3 Vilka underbara nyheter! 
    cutepoison skrev 2015-12-13 08:00:14 följande:
    Nej jag tycker ni gör helt rätt i att fråga. På tal om syskon så tog sambon upp det igår och vi kom fram till att vi fick se hur vi kände senare men att det ska gå några år i alla fall innan vi försöker igen :)

Kan tänka mig att dem gör det. Ni längtar ju säkert massor! Jag tycker det går så sakta nu så ska man vänta 7 mån till.... min sambo vill veta könet men jag vet inte än. Vi får se! Säkert kommer jag bli för nyfiken. Det är typiskt mig. Vi har några förslag på namn men vi är inte överens än. Tror det är som du säger att man får se när barnet kommer vad den hon/han ska heta.
    Det kan vara skönt att inte köra pang på igen direkt, nej ;) Tänk att ha litet barn och samtidigt göra IVF - huvva. 

Vi längtar så det gör ont :) Nu drömmer jag om henne på nätterna, att hon kommer. 

Äsch, det är ju ingen brådska att bestämma er än. Det går bra att bestämma sig minuterna innan man går in till RUL ;) Tycker inte att ni ska kolla om du inte vill veta. Skulle du ändra dig efteråt kan man alltid boka privat UL och kika då. 
    Tack så mycket!!! :) Det var helt magiskt. Nu har jag dock börjat må illa. Spydde imorse. Hoppas verkligen inte att det ska sätta igång utan att det bara var något magen reagerade på för det var när jag åt. 

Ja vi får se. Vi var på inskrivning igår på mvc och då bokade vi in kub. Gjorde ni det? Barnmorskan sa att vi skulle boka in det och om vi skulle ångra oss så skulle vi avboka sen men vi har nog bestämt oss för att göra det iaf. Då gör dem ju ett UL också. 
  • cutepoison
    Mira84 skrev 2015-12-18 13:42:28 följande:

Grattis Cutepoison! Vad härligt o magiskt som du säger att se hjärtat slå! Vi var på ultraljud i onsdags o såg inte ett hjärta slå, utan två!!! Helgalet o alldeles underbart! Tvillingar!! :) Jag fick tillbaka två embryon eftersom första försöket blev så dåligt resultat. Men denna gången var det ta mig tusan toppkvalitet på alla embryona! De övriga blastocysterna gick att frysa oxå. Tänk så det kan variera! Jag fick riktiga hästdoser av gonal f o menopur (maxdoser tror jag) men inte tusan va det nåt fel på kvaliteten även om jag behövde mkt hormoner för o stimuleras :) .. Man ska inte misströsta efter ett kasst försök! Är så lycklig just nu!

STORT GRATTIS!!! Vad roligt med tvillingar :D Var ni ändå förberedda på det eftersom de satte in två eller kom det som en chock? Hur mår du än så länge i graviditeten? 
    Cyanea skrev 2015-12-18 14:10:43 följande:
    Nu börjas det ;) Nej förlåt, jag skojar. Det behöver absolut inte hålla i sig, det kan handla om vad du ätit (eller inte ätit) eller helt enkelt dagsform. Jag kräktes som ett as fram till v. 16, men lärde mig att jag ändå kunde påverka det. Sov jag dåligt eller hade ätit dåligt kräktes jag oftare och mer, medan jag kunde gå nästan spyfri om jag skötte om mig ordentligt. Så misströsta inte än :) 
    Nej, man får betala för det. Det är ganska dyrt så kanske därför vi inte riktigt vet men samtidigt är de bra att göra så slipper jag oroa mig. Vilket mvc har du gått på? Vi har valt att gå privat på barnmorskegruppen.
  • cutepoison
    Cyanea skrev 2015-12-18 19:14:06 följande:

Ok! Jamen precis, det är nog ingen nackdel att göra det i alla fall. Varje liten grej som minskar oron är en fantastisk investering :) 

Åh, hade jag valt idag hade jag nog också gått dit. Har varit där på privat UL och tyckte att de var så himla trevliga och verkade väldigt kunniga. Jag kände mig trygg där. Jag går på Gamlestadens MVC. Helt ok, men har haft otur med BM lite fram och tillbaka och nu känns det lite sent att byta ;) Så tips - känns det inte bra med den BM du får, byt så snabbt du kan till en du känner tillit för ;) 

Ja jag var nöjd efter vi hade varit där i torsdags och det kändes bra med barnmorskan också! Det är bra tips du ger. Det är nog bra att byta om man inte trivs med den.

Jag spydde nu på morgonen också så det var nog inte maten igår utan jag får nog konstatera att jag haft tur de första veckorna. :( tur jag har ledigt nu över jul så jag inte behöver tänka på det på jobbet.

Har du Facebook? Om du vill får du gärna skicka privat meddelande vad du heter där så kan jag anda dig men du måste inte :)
Svar på tråden Gravid efter IVF Göteborg