• jiipi76

Problem med hans ex

Hej! Jag är ihop med en kille som har två små barn från tidigare förhållande (4 och 1,5 år). Jag har också ett barn (3,5 år). Vi väntar vårt gemensamma barn i januari (det blev en oplanerad graviditet men vi bestämde att behålla barnet). Vi är särbo, har kommit fram att det är bäst så för att vara särbo i dagsläget då båda två har små barn. Nu till problemet. Han tar han om sina barn 3 helger i månaden, och han är barnfri 1 helg i månaden. Hans ex jobbar på check-in på flygplatsen (3 helger i månaden då han deras barn och är ledig 1 helg i månaden). Hon berättar aldrig vilken helg hon är ledig, hon menar att hon inte har ngt fast schema. Hon brukar lämna besked till honom 1 dag i förväg så han kan inte planera någonting. Detta känns mycket konstigt för mig. JAg har sagt till killen att de borde bestämma tillsammans vilka helger han kan vara ledig. Så att vi två kan också planera att kunna vara tillsammans, utan barn (min dotter är hos sin pappa varannan helg). Killen säger till mig att hon gör detta bara för att jävlas med honom, att hon är svartsjuk (trots att det var hon som lämnade honom). JAg kan förstå att det kan kännas känsligt för henne (att han träffat en ny kvinna och dessutom väntar ett barn med henne). Men samtidigt är det helt fel att någon bestämmer och styr över andra på det här viset. Jag har föreslagit till min kille att de skulle gå till Familjerätten och komma överens om barnens tider. Hon måste ju acceptera att han har ett nytt förhållande. MEn han säger till mig att han orkar inte bråka med henne, att han vill avvakta tills hon lugnar ner sig. HAn är inte någon mjukis, verkligen inte. JAg försökte inte lägga mig i, eftersom allt detta var så nytt och jag hoppades också på att det blir bättre så småningom. Samtidigt känns det helt fel. Nu kommer vi snart få ett barn ihop, och då måste han ha ett fungerande schema. VAd kan vi göra i den här situationen? KAn man t.ex. lämna anmälan till soc. så att de kallar oss alla tre eller ska jag bara vänta o hoppas på att det blir bättre så småningom och de kommer överens.

• Svar på tråden Problem med hans ex
  • Kjell2

Så länge din kille inte vill kan du bara gilla läget. Lätt att skylla på henne i dessa lägen men problemet är din kille.

• Anonym (Inte exets fel)

Trådstarten borde heta " Problem med min särbo". Exet har ju ingen anledning att ändra något då pappan inte säger att det är viktigt för honom. Uppenbarligen så trivs han så pass bra med upplägget att han inte önskar anstränga sig för en ändring.

Dessutom är det din kille som gnäller om att hon gör så för att hon är svartsjuk osv. Det kanske är önsketänkande från hans sida att hon skulle vara svartsjuk? Det skulle kännas bättre för hans nydumpade ego kanske? Dessutom är det ju perfekt att skylla allt på henne. Då blir du arg på henne istället för att bli arg på honom. För det är honom du ska bli arg på och ställa krav på! Exet har inga skyldigheter mot dig, hon gör självklart vad som fungerar bäst för henne och om pappan inte gnäller.... Varför ändra på något?

Vad ska du anmäla till soc? Far barnen illa?

Nä bli arg på rätt person! Ställ krav på honom annars så kommer han ju aldrig ha tid att lära känna sitt nya barn.

• jiipi76

Tacksam verkligen för er feedback! Jag skulle själv sagt samma sak att problemet ligger hos honom. Och jag har varit ganska tuff mot honom och sagt att det inte känns rätt för mig. Samtidigt som att jag känner att allt är inte bara svart o vitt. Han berättar för mig att han har försökt att prata med henne och komma överens men hon bara kör sitt, utan att ta hänsyn till någon. JAg har märkt att han blev helt uppstressad och han vet verkligen inte vad han ska göra för att lösa situationen. Om jag hade varit i liknande situationen så skulle jag begära ett samarbetssamtal hos FAm. rätten, men då krävs ett samtycke från båda föräldrar. Så länge hon inte vill så kan man inte göra något. Däremot tänkte jag så att om jag kontaktar soc. eftersom jag är i utsatt läge (gravid och inte har någon nätverk omkring mig) så är det viktigt att hjälpa dem att samarbeta och komma överens om schemat så att han och jag kan känna oss trygg ao veta vilka tider som gäller och så att man kan planera.

• Anonym (Norn)

Anmäler till soc gör man om barnen far illa. Har man problem med upplägg sinsemellan och vill ha hjälp med det hör man av sig till familjerådgivningen.

• jiipi76

Jag har själv haft problem med mitt ex när det gäller kommunikation mellan oss och att komma överens om saker kring vår dotter så jag vet att det kan ta lite tid innan allt lugnar ner sig. Därför vet jag inte riktigt vad jag borde göra i det här situationen? Att ställa krav på killen, fast schema eller slut mellan oss... Vet verkligen inte vad som är rätt och det börjar kännas tungt.

• Kjell2

Säg åt honom att skicka en stämning på umgängesschema till tingsrätten. Därefter kommer hon till familjerätten.

• Anonym (Hej)

Kan ni och exet inte skaffa en eller ha några barnvakter som ni kan ringa ifall det krisar?

• jiipi76
    Kjell2 skrev 2015-11-20 16:01:17 följande:

Säg åt honom att skicka en stämning på umgängesschema till tingsrätten. Därefter kommer hon till familjerätten.

Tusen tack, det var verkligen en bra ide! Killen vet inte själv vad han borde göra i den här situationen och kan inte alla regler, trots att han bott i Sverige i snart 9 år. Han berättar för mig att han känner sig på något sätt "skyldig" till henne då hon tog honom till Sverige för några år sedan. Han låtit henne att bestämma över honom i så många år. Då känner jag att jag inte kan påverka honom och att kräva ngt från honom. Och att han måste själv komma till insikten att det inte är ok att någon bestämmer över den andre på det här viset. Däremot vill jag veta om det finns ngn ingång via Fam rätten, vilket kan underlätta saker.
  • jiipi76
    Anonym (Hej) skrev 2015-11-20 16:05:22 följande:

Kan ni och exet inte skaffa en eller ha några barnvakter som ni kan ringa ifall det krisar?

Barnvakt löser ju inte grundproblemet! Jag vill veta vilka helger han är ledig så att både jag och han kan planera våra helger utan barn.
  • Minimalen

En lösning skulle kunna vara att säga till henne att ni måste veta vilka helger ni blir barnfria för 1 månad frammåt för ni ska beställa en weekendresa för bara er 2 (barnfritt). Får ni inte svar så bokar ni när det passar er.

• Anonym (K)

Grundproblemet är att din särbo inte vill sätta ner foten.

Att stämma i Tingsrätten utan att ens försöka gå på samarbetssamtal är helt befängt. TR kommer ifrågasätta varför man inte försökte.

• Anonym (.....)

Det är han som är problemet och inte barnens mamma.

• jiipi76
    Anonym (K) skrev 2015-11-23 11:35:43 följande:

Grundproblemet är att din särbo inte vill sätta ner foten.

Att stämma i Tingsrätten utan att ens försöka gå på samarbetssamtal är helt befängt. TR kommer ifrågasätta varför man inte försökte.

Hon vill ju inte gå till Familjerätten till samarbetssamtal (det krävs ett samtycke från båda två), han kan inte tvinga henne. Då är stämning till TR det enda utväg
  • jiipi76
    Jag pratat med honom och har varit tydlig att jag inte kommer acceptera sånt. Han säger att han inte vågade bråka med sitt ex och hoppades på att det kommer lösa sig så småningom. Att hon är svartsjuk och behöver lite tid på sig att acceptera situationen, att hon kommer lugna ner sig med tiden.. Jag kan förstå detta, eftersom jag och mitt ex också haft problem med kommunikation nästan ett helt år efter skilsmässan och det tog verkligen tid innan vi kom överens om saker. Så jag tänkte att jag backar lite nu.. Hoppas bara att han få tag i detta.. 
  • Kjell2
    jiipi76 skrev 2015-11-27 13:36:44 följande:
    Jag pratat med honom och har varit tydlig att jag inte kommer acceptera sånt. Han säger att han inte vågade bråka med sitt ex och hoppades på att det kommer lösa sig så småningom. Att hon är svartsjuk och behöver lite tid på sig att acceptera situationen, att hon kommer lugna ner sig med tiden.. Jag kan förstå detta, eftersom jag och mitt ex också haft problem med kommunikation nästan ett helt år efter skilsmässan och det tog verkligen tid innan vi kom överens om saker. Så jag tänkte att jag backar lite nu.. Hoppas bara att han få tag i detta.. 
    Som du ser, så länge han inte gör något får du acceptera situationen.

• Anonym (K)

Hur länge har de varit separerade?
  • Anonym (Millan)

Men om han nu tycker och känner så samt inte vill bråka, varför inte bara acceptera det?
    Det är ju du som tycks göra det till ett problem.
Svar på tråden Problem med hans ex