• X12

Ökade kostnadsbesparingar på Vittra?

Hej!

Är det någon mer än jag som börjar se tendenser till ökad kostnadsbesparingar på Vittra? Helt plötsligt verkar det finnas vara färre personal som tar hand om barnen. När vi lämnar på morgonen är det vanligt att det inte finns någon i personalen där utan barnen är helt ensamma. Jag hade kunnat köpa det någon enstaka gång men när det helt plötsligt händer upprepade gånger på kort tid så börjar man undra vad som ligger bakom.

Detta har ALDRIG hänt tidigare utan började för cirka en månad sedan. Det verkar nu bara vara en från personalen som tar emot på morgonen och om då denna ensamma "pedagog" måste hjälpa nåt barn inomhus lämnas gården utan bevakning. Detta samtidigt som de börjat få problem pga elever från så kallade utanförskapsområden vilket de inte haft tidigare. Bland annat slår barnen varandra.

Problemet för de individuella skolorna är det enda sättet att visa resultat att jobba med kostnaden då intäkterna antagligen är direkt kopplade till antal elever. Är det fler som ser minskad bemanning på Vittra sedan man redovisade planerna på börsintroduktion?

Se www.svd.se/eqt-ska-notera-academedia-pa-borsen
    för info om noteringen.

Nu måste ju skolorna påvisa "vinst" (mer korrekt 'kassaflöde') för att få upp värderingen på bolaget så att riskkapitalisterna tjänar mycket pengar! Börjar detta nu gå ut över eleverna genom kostnadsbesparingar?

• Svar på tråden Ökade kostnadsbesparingar på Vittra?
  • Anonym (Fia)

Tror jag inte ett dugg på, alltså att det har med academedias börsintroducering att göra.

Jag arbetar på tre academedia-skolor, har inte sett en antydan till ökade kostnadsbesparingar förutom på en, som inte har med det att göra.

Har mina barn på academedia-skola och förskola och jag kunde inte vara mer nöjd. Jättebra bemanning, alltid flera som möter på morgonen och är kvar när man hämtar.

Bra klasstorlekar med mer än EN personal/grupp. Samma med förskolan, de tar in resurser, personal etc.

Däremot tycker jag absolut att du ska ifrågasätta varför det inte finns personal vid lämningen. Är det fritids det gäller? Finns ju ingen anledning och betala för det då om man kan droppa barnen utan att någon vuxen är där menar jag.

• X12

Ja, vi får väl granska prospektet när det kommer... Där bör nog eventuella besparingar synas. Jag kan åta mig att göra en sådan analys.

Sen tycker jag ditt inlägg är lite väl positivt - jämför med andra inlägg om Vittra på familjeliv - inte speciellt positiva.  Att du dessutom har jobbat på TRE skolor... Intressant att du dessutom använder namnet "Academia" istället för Vittra. Representerar du måhända Academia som försöker utöva "damage control"? Inte första gången i internets historia som sådant sker men vet du - sådant brukar avslöjas. Framförallt skall företag akta sig för "Flashback-mobben"...

Jag tror de flesta inser hur förödande det är för en börsintroduktion det vore om elevunderlaget börjar svika. Att spara lite här och där förbättrar visserligen resultatet något men minskade intäkter i en verksamhet med stora fasta kostnader (löner räknar jag då som "semi-fasta" inom vissa intervall även om man säkert kan spara in på tjänster) är direkt förödande och hotar hela börsintroduktionen. 

Jag kan bara konstatera att elever börjar lämna den skola jag har barnen på och jag är inte förvånad om det kommer fortsätta eller till och med accelerera. Dessutom har lärarna börjat bytas ut lika ofta som andra byter underkläder. 

• Rani

Jag vet inget om Vittra.

Måste bara inflika att det är helt galet att föräldrar ska behöva läsa årsredovisningar och prospekt för att veta vilka skola/förskola de ska välja till sina barn.

• Anonym (Fia)

Jag använder begreppet academedia eftersom jag inte vill namnge mina arbetsplatser. Alla ägs av academedia.

Jag är inte positiv till att företaget ska börsintroduceras. Jag tror inte att det kommer påverka något för personal eller elever MEN jag tycker inte att man ska kunna tjäna pengar på skolor. Friskolor - absolut, men pengarna borde alltid gå rätt in i verksamheten...

Det gör pengarna på min sons skola. Tror dock inte att det är fallet på de skolor jag arbetar på.

• Anonym (Fia)

Btw, jag var positiv till academedia som helhet (minus börsintroduceringen) inte till Vittra. Jag arbetar inte där, har inte mina barn där, har hört mkt negativt om dem, dvs jag skulle inte ha MINA barn där.

Jag tror dock att det är "vittra" och inte alla "enheter" som ingår i academedia.

Även om det säkert finns fler..

• Anonym (Amadeus)

Jag har barn i en av vittras skolor. Inte för att jag tror särskilt på den pedagogiken utan för att vi råkar ha närmare dit än till en kommunal skola (eller annan friskola).

Jag är inte särskilt positiv till friskolereformen annars. Jag säger som Fia ovan att visst kan det finnas en modell där man som kreativ och stark pedagog kan vilja starta en skola där man har vissa arbetssätt som man känner inte ryms inom ramen för kommunal skola. Men pengarna måste gå tillbaka till verksamheten. Det kan inte vara ok att låta vinsterna försvinna utomlands.

Vår kommun har allmänt känt dålig skolpeng dessutom vilket gör att respektive huvudman måste tänka till för att leverera kvalitet. Och då vill ju jag självklart som kommuninvånare och framför allt förälder att pengarna ska användas inom verksamheten.

Svar på tråden Ökade kostnadsbesparingar på Vittra?