• Linastrumpan

Bra böcker i nivå med Harry Potter?

Undrar om ni har något förslag på bra böcker till min dotter som just nu slukar Harry Potter på löpande band. Hon vill ha tjockare böcker med intressant innehåll men inte för avancerat med relationer och tonårskärlek och liknande. Hon är nämligen bara 6 år och greppar inte riktigt det där än

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-19 22:02
    Vill förtydliga att dottern läser böckerna själv, det är alltså inte högläsningsböcker jag är ute efter.
  • Svar på tråden Bra böcker i nivå med Harry Potter?
  • Alexi

Vi har läst eller läser Lassemaja-böckerna, Ronja Rövardotter, Det blåser på månen, Sune-böckerna m fl. Dottern är snart sju år.

• Author7

Septimus Heap böckerna av Angie Sage påminner mycket om Harry Potter. Den har också trollkarlar och häxor men utspelar sig en egen fantasyvärld. Dom böckerna är riktigt bra och rekommenderas. 

Andra bra men kanske lite lika bra som Harry Potter eller Septimus Heap men jag kom ihåg att jag gillade mycket:  

Landet innanför böckerna av Maud Mangold 

Den mörka materian av Phillip Pullman 

Stravaganza  serien av Mary Hoffman 

Alla böckerna jag har nämnt har någonform av övernaturligt/fantasy tema och de har inte alls så komplicerade kärleksrelationer. 

• Linastrumpan

Ska kolla upp ers tips. De ska vara lite komplicerade men ändå läsbara och gärna tjocka. För att förtydliga så läser hon bäckarna själv, det är inga högläsningsböcker jag vill ha

• Alexi

Det blåser på månen är väldigt konstig och väldigt tjock.

• Linastrumpan
    Alexi skrev 2015-11-19 21:56:22 följande:

Det blåser på månen är väldigt konstig och väldigt tjock.

Den läste aldrig jag som barn men mina vänner. Är den overklig i handlingen som typ en fantasi eller är den realistisk?
  • Daphnia

Fablehaven
    Rick Riordans böcker (flera olika serier)
    John stephens Smaragdernas bok, Rubinens bok
    Kax-böckerna (tror de heter så)

• Mrs Green

Roald Dahl kanske? Kalle och chokladfabriken, James och jättepersikan, och liknande.

• flislis

Håller med Author7 om Septimus Heap! Riktigt mysiga! (Älskar ljudböckerna som läses in av Helge Skoog, om man gillar sånt!)

Sen kanske väktaren lärling, kanske blir lite läskigare. (fast jag tycker harry potter också är läskig :p)

Grym 6åring du har som läser så tunga böcker helt själv!:)

• Linastrumpan

Kul med alla boktips. Är lite borta i fantasygenren då jag själv som barn inte alls gillade den typ av böcker men min lilla tjej verkar tycka det är kul.
    Ja hon är lite udda min tjej som läser Harry Potter, hennes 3år äldre syster mäktar inte med dem. Hon fixar att läsa böcker med många detaljer men däremot inte alltför avancerat språk och känslomässigt greppar hon inte för avancerade saker. Det är därför lite knepigt att hitta böcker som är lämpliga ur alla synvinklar. Så jag tar tacksamt emot alla tips.

• Lexara

Narnia-serien är fantastisk. Det var de böckerna som fick mig helt hooked på att läsa fantasy när jag gick på lågstadiet. De har ju några år på nacken och är stilmässigt mer lika klassiska hjältesagor än moderna tonårsromaner, vilket jag tror är ett stort plus utifrån vad du skriver om att undvika känslor och tonårsproblem. De relationsbekymmer som uppstår handlar om syskonavund och jobbiga kusiner, inte kärlek. Att huvudpersonerna i varje bok är barn i lite olika åldrar (och både pojkar och flickor) gör dem lätta att identifiera sig med tycker jag.

• chbw

Land of stories av chris colfer är bra!

Däremot vet jag inte om de finns på svenska än. Men går ju att kolla upp. Spännande böcker om en sago-värld =) är nog egentligen en barn/ungdomsbok men jag (24) älskar sagorno tycker de är fantastiska. Kommer definitivt läsa dem med mina barn, samma med harry potter som varit min favoritserie i snart 15 år =)

Om det inte ska vara just fantasy så är ju vi fem-böckerna så bra! Läste dem om o om igen när jag var barn. Och böckerna om darren shan! =)

• Anilo

Jag älskade Anne på grönkulla
    Kulla-gulla
    Olov Svedelids böcker om barn på plats vid historiska händelser
    Lotta
    Bröderna Hardy
    Sofies värld

Men då gick jag på låg/mellanstadiet.. Gick över till mamma och pappas bokhylla i sexan och verkligen slukade böcker. Läste invandrarna och utvandrarna på tre eftermiddagar efter skolan

• Themis

Bartimaeus-trilogin av Jonathan Stroud.

Finns nu på svenska på biblioteken.

Amuletten från Samarkand
    Golems öga
    Magikerns port

Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • Themis

Fast hoppsan, bara 6 år, då blir det nog för avancerat med Stroud, den är egentligen skriven för vuxna. Men min 11-åring är fast i den, han tuggade också igenom Harry Potter på tidigt stadium.

Vill man ha en hel värld som både är avancerad men ändå sagolik och komisk snarare än direkt skrämmande, så testa Skivvärlden (Discworld-serien) av Terry Pratchett.

Alla Roald Dahls barnböcker är kanon, SVJ, Matilda, Kalle och Chokladfabriken, Häxorna osv.

Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • Rainbow Dash

Oändliga historien
    Momo och kampen om tiden
    Hobbiten

Vet ej om de är lämpliga för en så liten men känns likvärdiga med Harry Potter

• Cilla81

Skulle rekomendera PAX-böckerna av Ingela Korsell och Åsa Larsson, finns 5 st ute nu och det kommer att komma 5 till.

har världens bästa familj!
Svar på tråden Bra böcker i nivå med Harry Potter?