• Aniiee

köttätning känns som ett psykopatiskt drag

HenryIronstead skrev 2015-11-19 19:49:58 följande:
    Förklara gärna när prinskorv var "lyx". Under FattigSverige eller?
    Varken korv eller sill har någonsin varit lyx. Tvärt om var det just detta som åts i fattigsverige. Till och med i fattigstugorna och i fabrikerna. 

DÄREMOT så var filé ingenting som ens bönderna själva åt, ens knappt kotletter. Fina bitar som filé, kotletter, rostbiff, entrecote, fransyska, innanlår, osv såldes till rika borgare. Kvar blev huvud, svans, ev bog och rulle, lägg och bringa, och inälvor som lever och njure som skrapades och maldes till korvkött som röktes eller saltades (hållbart), eller kokades. Blodpudding och dito palt var slaktfest, och inte "billig nödmat" som det är idag.

Sill (och strömming) har ALDRIG NÅGONSIN varit lyx, utan sill åt man i princip morgon, middag och kväll längs i princip hela kusten och en bra bit inåt land. Den var salt som satan och man åt välling, gröt eller bröd till sillen. Och en sup. Brännvin var billigt och ansågs även nyttigt i lagom mängd (som på morgonen ansågs vara en hel sup för en man och en halv sup för en kvinna, "för att vakna och orka med dagens id".) Öl och svagdricka var vad man drack, inte vatten, som till och med, under perioder, ansåg direkt farligt (vilket det absolut kunde vara på sina håll) På tal om, en gång i tiden vad KRÄFTOR det man utfodrade pigor och drängar med på vissa platser,, eftersom det var så billigt och lätt att få tag på. Det var inte heller lyx, även om det är det idag.

Ursäkta utsvävningen..
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Aniiee
    Furienna skrev 2015-11-20 16:48:23 följande:

Bra sagt, Landbrukaren! Jag kan förstå att somliga tycker att det är otäckt att äta kött, men det skulle knappast heller hålla om alla svenskar plötsligt blev vegetarianer. Vad skulle vi då göra med alla överflödiga djur? Bara släppa ut dem i det fria? 

Självklart, säger veganen då. Och missar att oerhört många arter är beroende av kor, får, getter, betesmark, spillning osv osv. 

405 arter i sverige dör om vi tar bort alla kor. Ja, och så korna, då.....
  • Aniiee

Missar, eller ignorerar, bör jag kanske säga. Oerhört många veganer och vegetarianer är drabbade av "gullighetssjukan".

• Aniiee
    Anonym (Me) skrev 2015-11-20 21:15:54 följande:
    Om djuren inte betade alla marker, så skulle vi ha dom att odla på, och vi skulle självklart behöva gödsel men knappast dom enorma mängderna som är just nu. Vi skulle behöva mindre kor, mindre mark, mer grönsaker, och mindre köttätare.

Enligt cowspiracy så kunde man få ut dubbelt så mycket grönskaer på ytan som en ko betade bort.. Och vi skulle inte behöva akövla regnskogen för att göra soya till djurens mat. Vi kunde helt enkelt leva av det själva. Om odlade för alla betesmarker som djuren använder skulle vi ha grönsaker i överflöd till hela världen.
    Inte i Sverige. Och knappast i Brasilien heller. Och definitivt inte i Australien.

Cowspiracy har fel. Sorry.
  • Aniiee
    Anonym (Tolerans) skrev 2015-11-24 17:57:15 följande:
    Ergo, vi är psykopater.
    Vad i Flash Gordons statistik/fakta är psykopatiskt menar du?
  • Aniiee
    Anonym (poisson) skrev 2015-11-24 20:49:06 följande:
    Om jag äter upp en kompis till dig, räcker anledningen att det är gott då också?
    Om du äter upp min kompis Maria så är det inte ok, av flera anledningar, en av dessa är din egen hälsa. Kannibalism kan vara lite (eller rättare: extremt) farligt. Människor är dessutom inte särskilt lätt att tillvarata allt av. Ration hel människa/användbar människa är ganska dålig (minst 50%, men snarare 60+%, skulle bli helt oanvändbart spill), rent om man tittar på människan som "köttdjur". Människan är mer värt i 50+ år som levande "nyttodjur" än som "mat- och användbart spilldjur"

Om du äter upp min kompis Bessie Ko så gör det inte så mycket, eftersom jag också skulle äta av Bessie Ko. Det är inte farligt på samma sätt att äta Bessie, och det är lättare att ta Bessie tillvara. Bessie lever ett antal år (allt mellan 4 och 10) som nyttodjur, och när Bessie går till slakt så kan vi använd bortåt 85% av henne. Hon skulle inte bara bli middagsmat (som många tror).

Och, ja, jag är fullt medveten om att detta inlägg kommer få ett antal läsare att anta att jag på allvar är en sociopat.....
    Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • Aniiee
    HenryIronstead skrev 2015-11-25 00:22:22 följande:

Väl ruttat att helt missa att om vanföreställnings-TS ÄTER UPP DIN KOMPIS SÅ GÖR HEN SIG SKYLDIG TILL MORD.
    Inte nödvändigtvis.
    Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • Aniiee
    Anonym (Flexi) skrev 2015-11-25 00:33:43 följande:
    Ja kannibalism kan vara farlig för sin egen hälsa, speciellt om man håller på med det en längre tid, att äta en kompis lär inte göra nån skillnad till eller från. men gu va bra! Att det mesta är spill, då kan man sätta delarna som går att äta i delikatess disken.

Men jag kanske tycker att val, delfin, haj, lejon, hund och elefant är gott.
    Man kan dessutom se det som skyddsjakt. Vilken bonus!

Och de släpper inte ifrån sig metan eller behöver flera ton soja. win-win!

Vilken tur att "det är gott" är en giltig och bra anledning till att käka vad jag vill. liksom varför skulle andra bry sig om hur jag väljer att leva mitt liv? det är ju som rökning, det drabbar ju baaaaaraa mig själv.
    Ät du val. Det finns (mycket få) valarter som inte är utrotningshotade. Lika så finns det delfiner. Lejon och hundar är, igen, ingen bra mat (skrivit om att äta karnivorer på forumet vid något tillfälle, vilket även stämmer in på människan). Lejon är dessutom utrotningshotade.  Så, nej, ingen skyddsjakt på lejon. Sorry. 

Igen, många är verkligen drabbade av "gullighetssydromet", vilket du bevisar starkt här.
  • Aniiee
    Anonym (Flexi) skrev 2015-11-25 01:17:43 följande:
    Du missade logiken. Vilket inte var gullighetssyndromen. poängen var att "smakar gott" är en bra anledning till att äta kött.

Köttindustrin är en hög uppsatt industri när det gäller miljöförstöring. Både när det gäller vatten, skövling av skog, utsläpp av metan, koldioxid, ect, fraktande av varor, djur hit och dit.

Som att: "Vadårå? Jag får väl äta kött för det är gott, det påverkar ju bara mig!" är en giltig anledning. -nej, det påverkar hela jorden. precis som med valar, lejon och delfiner så påverkar deras död andra ekosystem som måste tas i hänsyn av globala anledningar.
    Nej, då jag missade inte logiken.....
    Anonym (poisson) skrev 2015-11-25 00:55:18 följande:
    Du har förstås helt rätt i att det finns en hel mängd faktorer man bör ta i beaktande innan man beslutar sig för att döda någon för mat. Men om man argumenterar för sin rätt att döda och äta någon bara för att det är gott, och om man tycker att det är en fullt duglig anledning, så låter det inte som att man tar särskilt många faktorer i beaktande alls, faktiskt. 

Det är sant, och själv lägger jag väldigt många fler faktorer i mitt beslut att både döda en kanin och äta den. De flesta moderna människor lever långt ifrån som mat, och det gäller både kött och grönt. Men att fler skulle bli vegetarianer eller veganer om de levde närmre maten tror jag inte på för fem öre. 

Fler kan ta bättre beslut vad gäller maten de äter. "Det är gott" tror jag dock inte är hela sanningen när folk svarar på frågan "varför". Det är mest ett uttryck för "jag vet vad jag gör och varför jag gör det, ifrågasätt mig inte". Det är helt enkelt en del av sanningen för att folk inte vill och orkar gå i långrandigt försvar/förklaring för någon som ändå inte godtar några anledningar.
  • Aniiee
    Furienna skrev 2015-11-25 01:36:39 följande:

Fast hur många i Sverige äter valar eller lejon? 

Men även i övrigt har jag svårt att tro på det där att köttätande ska vara så farligt för miljön. 

Beror alldeles på vad man väljer för kött. 
  • Aniiee
    HenryIronstead skrev 2015-11-25 19:09:08 följande:
    Ooooh, den här förklaringen vill jag höra. Hur är det inte mord? Att äta en människa? Ska vara en självdöd isf. Men då går det inte ihop med resten av resonemanget.
    Resten av vilket resonemang?
  • Aniiee
    Anonym (poisson) skrev 2015-11-25 19:19:09 följande:
    Intressant, vad heter den sjukdomen? (Om du vill dela med dig av det.)
    Inte för att du frågade mig, men.... Den vanligaste sjukdomen som gör att man måste äta kött heter "baljväxtallergi" eller ännu oftare "multiallergi". Andra sjukdomar har som bieffekt att den sjuka drabbas av cachexia, eller muskelnedbrytning på ren svenska. Många av de drabbade måste äta kött för att sakta ned muskelnedbrytningen. JA, man kan bygga muskler med grönsaker, men inte lika effektivt pga inte bara protein i stort, zink och järn, utan även specifika proteiner som inte finns i växter, och enzymer som inte finns i växter. Samverkan mellan dessa komponenter är också avgörande för hur effektivt människor kan ta upp och använda dem.
  • Aniiee
    Anonym (Kan inte leva veg) skrev 2015-11-25 19:43:35 följande:

Det är väldigt allmäna ämnesomsättningssjukdomar, dessvärre flera, som gör mitt liv till ett litet helvet på många sätt. Men vad som är en av grunderna är att jag helt enkelt inte kan ta upp näring från frukt och grönt på rätt sätt. 

Jag vet dessutom om att jag inte är ensam, har även flera vänner som efter några år som vegetarianer eller veganer varit tvugna att återinföra animaliska produkter (närmare bestämt kött, fisk eller fågel) för de mått så dåligt utan. De har varit så de hamnat på sjukhus för det.... Och detta trots att de åt "som man skall" som veggo människa....

Jag har något sånt också. Om jag skulle leva utan kött skulle jag få äta absurda mängder baljväxter. Vi prata ett antal kilo om dagen.
  • Aniiee
    HenryIronstead skrev 2015-11-25 19:53:37 följande:
    Jämförelsen djur/människa (djurkött/människokött). Vi äter inte självdöda djur utan djur som är uppfödda till att ätas.
    Så du anser att mord och självdöd är de enda alternativen här? Och du anser att mord alltid, alltid, alltid är mord och fel?
  • Aniiee
    HenryIronstead skrev 2015-12-11 00:08:33 följande:
    Mord är alltid, alltid, alltid mord och fel, jättefel. Det värsta man kan göra mot en människa.

Dödsfall är inte alltid mord, dock. Det finns dråp, när det sker via olyckshändelse.

Och ett dödsfall som är nära besläktat med mord - självmord - är väldigt tragiskt. Eller skulle du kunna tänka dig att käka upp en människa som dött med flit för din hungers skull?

Sen finns det ett till alternativ som är mord men inte riktigt mordnändå, fast det klassas som mord, och om du frågar en polis så är det mord.

Dödshjälp. Vilket i somliga specialfall borde tolereras, tycker jag.

Var det något sånt du tänkte på? Offer ?mord, Dråp ?mord, dödshjälp till någon som önskar dö av acceptabla skäl ?mord.
    Congratulations. Tog ett tag, men din hjärna kickade gång i alla fall =P
Svar på tråden köttätning känns som ett psykopatiskt drag