Inlägg från: Anonym (Hmmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hmmm)

köttätning känns som ett psykopatiskt drag

Maria 434 skrev 2015-11-18 15:54:35 följande:
    Så du menar att vi ska sluta odla också. Vad hade du tänkt att vi skulle äta då?
    Vi får väl minska hela människosläktet och leva av fallfrukt.
  • Anonym (Hmmm)

Om vi inte är gjorda för att äta kött eller andra djurprodukter antar jag att ni som är veganer inte tar några kosttillskott. Det kan ju inte behövas om vi nu är gjorda för att endast äta av växtriket. Egentligen ska ni inte äta sojakorvar och liknande heller eftersom det knappast är något som förekommer naturligt.

• Anonym (Hmmm)

Finns det någon vegan/vegetarian i tråden som INTE äter kosttillskott?

• Anonym (Hmmm)
    Anonym (Another) skrev 2015-11-19 08:56:26 följande:
    Varför är det intressant? Sedan undrar jag vad som är kosttillskott och vad som hör till den vanliga matplaneringen. Sallad är ofta ett tillskott för mig eftersom det inte är något jag spontant blir sugen på. Nötter kan för mig vara ett medvetet tillskott som jag dock gillar att äta. Är det ett "tillskott" att äta ett algpreparat men inte att tillaga algerna själv, i mat? Allt handlar om hur "lat" man är. De flesta vanliga bristämnena har veganer/vegetarianer så det räcker och blir över av.
    Om människan är gjord för att enbart äta vegetarisk kost borde man kunna få i sig alla näringsämnen man behöver utan att till exempel äta B12-tabletter. Min kille är allergisk mot nötter så det måste vi stryka från listan, men ge mig en veckomatsedel där alla näringsämnen finns med så kan vi testa att äta vegetariskt en månad.
  • Anonym (Hmmm)
    Morkullan skrev 2015-11-19 08:56:39 följande:
    Jag har varit laktovegetarian i 20 år. Äter tillskott under graviditet och amning som de flesta andra. Inte annars. Inga bristsjukdomar.

Min syster som är vegan sedan 20 år äter B12-tillskott. Inget annat. Medicinsk analys av hennes blod visar att hon har extremt bra och sunda värden, så bra att flera läkare tvivlade på att en vegan kunde ha så bra värden. Så alla prover togs om men de var fortfarande outstanding- alltså mycket bättre än snittet för en lika gammal blandkostare.
    Utan B-12-tillskott hade kanske värdena varit sämre?
  • Anonym (Hmmm)

Jag har låga järnvärden också så det får bli mycket sånt i veckomatsedeln.

• Anonym (Hmmm)
    Anonym (Me) skrev 2015-11-19 13:24:38 följande:

Finns inga andra djur som diar andra raser. Om dom inte håller på att dö, och ett annat djur av en annan ras eller annan mamma tar sig an ungen.

Människan är den enda som diar en annan ras för att det är "gott" inte för behov.

Jag anser att mina barn åt vegetariskt när jag ammade dom. Min mjölk innehåller inget kött, är mest socker, kolhydrater och fett i bröstmjölk, samt vitaminer, ensymer osv.

Om dom däremot åt bröstmjölksersättning så kommer ju det från korna. Alltså från ett djur. Människor är människor och vi räknar oss inte själva som djur. I såfall är vi alla kannibaler enligt ditt resonemang?

Inte för behov? Säg det till Massajerna!
  • Anonym (Hmmm)

Det fanns knappast sojaprodukter och quorn förr så man ska ju inte behöva äta det för att klara en vegetarisk kost - om det nu är så att vi är gjorda för en helt vegetarisk kost.

• Anonym (Hmmm)
    Anonym (Me) skrev 2015-11-19 13:24:38 följande:

Finns inga andra djur som diar andra raser. Om dom inte håller på att dö, och ett annat djur av en annan ras eller annan mamma tar sig an ungen.

Människan är den enda som diar en annan ras för att det är "gott" inte för behov.

Jag anser att mina barn åt vegetariskt när jag ammade dom. Min mjölk innehåller inget kött, är mest socker, kolhydrater och fett i bröstmjölk, samt vitaminer, ensymer osv.

Om dom däremot åt bröstmjölksersättning så kommer ju det från korna. Alltså från ett djur. Människor är människor och vi räknar oss inte själva som djur. I såfall är vi alla kannibaler enligt ditt resonemang?

Människor är djur, men köttätare är inte kannibaler, såvida de inte äter andra människor. Vargar som äter får är inte kannibaler, men vargar som äter andra vargar är det.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Me) skrev 2015-11-19 14:33:16 följande:

Det behöver man inte äta, det är ett alternativ om man tycker det är för krångligt att gå all in, så kan soya och quorn göra överföringen från kött enklare.

Men för att äta vegetariskt behövs inget annat än grönsaker, pasta, sallad, bönor, nötter, baljväxter, ris, quinoa, chiafrön mm. Du kan alltså klara dig helt på dom produkterna.

Minus nötter då för nötallergiker.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Flexi) skrev 2015-11-19 15:13:22 följande:

Men ni fattar väl själva att fastän Sojan vi äter är odlad i regnskogsområdet så är det bara en fis i rymden med tanke på att man behöver ca 10 kg spannmål/soja för 1 kilo kött!!

Människor äter bara en fraktion av sojan som odlas, och då kan man fan inte ta och klaga på att veganer/vegetarianer faktisk använder den resursen på ett vettigt sätt.

Jag tror knappast att kon jag äter, som betat i norra Skåne på ett ekologiskt jordbruk, ätit soja från regnskogen.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Orkamedsånadär) skrev 2015-11-20 11:14:49 följande:
    Min sambo äter i princip bara kött med pasta eller potatis, inga grönsaker/frukter alls och lider inte av näringsbrist eller andra sjukdomar. Han har ätit så sedan han var liten, ca 7 år gammal.
    Så där åt min morfar. Kött, sås och potatis. Varje dag året om med undantag för sill till jul och midsommar då. Han levde tills han blev 92 och han var pigg och bodde hemma fram till slutet.
  • Anonym (Hmmm)

Heja de svenska bönderna!!!

• Anonym (Hmmm)
    Anonym (Me) skrev 2015-11-20 13:44:08 följande:
    Älskar era djur? Ni äter dom.. Jag skulle aldrig äta en häst eller en hund. inte ens om jag hade en ko så skulle jag inte äta den heller. Skulle jag älska djuret så skulle jag inte låta den stå och mjölkas i åratal, slitas från sina kalvar och sen stycka och sälja köttet. Oavsett hur bra dom än haft det. 
    Just det. Bättre att leva i naturen och bli uppätet av ett rovdjur och innan dess frysa och få diverse sjukdomar.
  • Anonym (Hmmm)
    Flash Gordon skrev 2015-11-22 17:28:37 följande:
    Det handlar ju om ditt (något svårtolkade) påstående att man får ut dubbelt så mycket grönsaker som kött på samma yta.

Du bortser då från att kött är energitätare än grönsaker så då blir det likväl en vinst att äta kött istället för grönsaker.

Här är en länk till en sida som skriver lite om fenomenet:
    http://www.kostdoktorn.se/vilken-mat-ar-varsta-miljoboven

svenskarnas årliga banankonsumtion ger en större klimatbelastning än konsumtionen av nötkött, fläskkött och kyckling ? tillsammans

Tomater kvalar in som ett betydligt större klimathot än nötköttskonsumtionen ensam
    Plus att man ofta, inte i Sverige i alla fall, inte kan odla på den mark djuren betar på. Dessutom skulle ett antal växter och insekter försvinna om betesmarken och djuren försvann vilket kan få andra konsekvenser för ekosystemet.
  • Anonym (Hmmm)

Jag såg ett program om neanderthalarna igår på Vetenskapens värld. Om nu människan är gjord för att bara äta vegetariskt kanske någon inbiten vegetarian kan förklara hur de skulle ha gjort för att överleva under istiden utan att jaga och äta kött. Jag är uppriktigt nyfiken!

• Anonym (Hmmm)

Jag undrar fortfarande hur människorna som levde under istiden hade klarat sig om de varit 100% vegetarianer. Ingen som kan svara?

• Anonym (Hmmm)
    Anonym (poisson) skrev 2015-11-24 14:04:56 följande:
    Det hade de antagligen inte. Är det intressant på något vis?
    Ja det är det. Om de hade varit gjorda för att endast äta vegetariskt hade väl knappast människor flyttat så långt norrut och börjat jaga och äta kött. Försök ge en köttbit till ett djur som är växtätare. Funkar inte.
Svar på tråden köttätning känns som ett psykopatiskt drag