Inlägg från: Anonym (Another) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Another)

köttätning känns som ett psykopatiskt drag

Anonym (raia) skrev 2015-11-18 10:13:37 följande:

Är själv vegan sen födseln och i verkliga livet är jag positiv och försöker inspirera folk på ett bra sätt med saklig info och goda recept, men här är jag anonym. Alla vet vad köttproduktion innebär: ett djur växer upp, göds till orimliga proportioner, lever oftast i misär, ser aldrig solen eller får vistas utomhus. HHönorna övergöds såpass tt de knappt kan gå, grisarna bor så trångt att de utvecklar galna beteenden och bla biter av varandra svansarna. För att undvika detta knipsar de sonika av svansen hoskultingarna utan bedövning. Tuppkycklingar mals ned levande och blir djurfoder. Kor går ständigt dräktiga och lakterande från 1-2 års ålder och kalven tas ifrån dom det första dygnet, andra om det är en ekogård. Sen slaktas de vid fem år, trots att deras naturliga livslängd är 15-20 år.

Detta är bara ett fåtal exempel på hur köttet produceras. Med all denna fakta kan jag inte låta bli att tänka att folk som vet detta som ändå fortsätter äta kött, ägg och mjölk måste ha nåt fel i huvudet.

Hur kan nån rationalisera det? Det är dessutom enormt skadligt för människor att äta kött. Kan nån förklara? (Att bacon är gott är inte en anledning, nej...)

Du har helt rätt. Tyvärr är människor sällan bättre än det samhälle denne föds in i. De flesta är inte kritiska tänkare på riktigt utan bara där det är bekvämt. Jag själv är ett exempel, men att äta fyrfotingar och tvåfotingar, det klarar jag inte av. Det är ju också busenkelt att leva utan detta, folk har bara en massa föreställningar om att det ska vara svårt och hittar på en massa struntorsaker till att de ska fortsätta vara vanvårdsivrare. För min egen del handlar det dock inte om vanvården, jag har minst lika svårt att (i tanken) dräpa ett lyckligt liv med total livsvilja.
  • Anonym (Another)
    Anonym (Hmmm) skrev 2015-11-19 08:47:40 följande:

Finns det någon vegan/vegetarian i tråden som INTE äter kosttillskott?

Varför är det intressant? Sedan undrar jag vad som är kosttillskott och vad som hör till den vanliga matplaneringen. Sallad är ofta ett tillskott för mig eftersom det inte är något jag spontant blir sugen på. Nötter kan för mig vara ett medvetet tillskott som jag dock gillar att äta. Är det ett "tillskott" att äta ett algpreparat men inte att tillaga algerna själv, i mat? Allt handlar om hur "lat" man är. De flesta vanliga bristämnena har veganer/vegetarianer så det räcker och blir över av.
  • Anonym (Another)
    Anonym (Hmmm) skrev 2015-11-19 09:03:22 följande:

Om människan är gjord för att enbart äta vegetarisk kost borde man kunna få i sig alla näringsämnen man behöver utan att till exempel äta B12-tabletter. Min kille är allergisk mot nötter så det måste vi stryka från listan, men ge mig en veckomatsedel där alla näringsämnen finns med så kan vi testa att äta vegetariskt en månad.

Va? Det dör måste ni givetvis klura på, och testa ut, själva. Ska en random person på nätet vara den som avgör huruvida ni ska testa vegetariskt eller ej?
  • Anonym (Another)
    Flash Gordon skrev 2015-11-19 09:12:28 följande:

Därför att behövs kosttillskott så faller argumentet att vegansk kost skulle vara någonting "naturligt".

Nu äter jag inte veganskt, och jag vet inte om alla veganer behöver tillskott eller om man rekommenderar det för säkerhets skull eftersom olika individer har olika bra upptag av olika ämnen. Mitt tips vore, om duvunge bara är inställd på att vara negativ, att du tar detcstegvis och börjar ta bort köttet, sedan känner du på vilken nivå du vill stanna, om du är beredd att dumpa även ägg och mjölkprodukter eller inte.
Svar på tråden köttätning känns som ett psykopatiskt drag