• Morkullan

köttätning känns som ett psykopatiskt drag

Anonym (Hmmm) skrev 2015-11-19 08:47:40 följande:

Finns det någon vegan/vegetarian i tråden som INTE äter kosttillskott?

Jag har varit laktovegetarian i 20 år. Äter tillskott under graviditet och amning som de flesta andra. Inte annars. Inga bristsjukdomar.

Min syster som är vegan sedan 20 år äter B12-tillskott. Inget annat. Medicinsk analys av hennes blod visar att hon har extremt bra och sunda värden, så bra att flera läkare tvivlade på att en vegan kunde ha så bra värden. Så alla prover togs om men de var fortfarande outstanding- alltså mycket bättre än snittet för en lika gammal blandkostare.
  • Morkullan
    sextiotalist skrev 2015-11-19 10:32:25 följande:

En liten fråga när det gäller er som anser att man inte ska äta kött. Mig veterligen bland de vanligaste allergierna finns mycket mot just olika grönsaker, frukter och nötter (även fisk och skaldjur)
    Men allergi mot vanligt kött är inte lika vanligt som det ovan nämnda.

Jag har flera i min omgivning (inklusive mig själv) som inte skulle kunna leva vegatariskt eftersom vi är allergiska/överkänsliga mot bla baljväxter och nötter. Det är flera i min omgivining som kan riskera sitt liv genom att äta ovanstående.

Hur ser ni på det?

Jag har vänner som gått över från vegankost/vegatarisk kost till blandkost, just för att det inte fungerade för dom, allergier en orsak och en annan orsak har varit att deras kroppar inte kunnat ta upp näringsämnen i vegetarisk form utan de var tvungna att ta tillskott (t.ex animaliskt järn)

Jag är också allergisk mot nötter och baljväxter och mot en hel massa annat. Jag är laktovegetarian sedan 20 år tillbaka. Det fungerar bra. Men utan mjölkprodukter hade det inte fungerat för mig. Vegankost hade inte fungerat för mig.
    Äter inga tillskott nu men gjorde under graviditet och amning.
Svar på tråden köttätning känns som ett psykopatiskt drag