• elmadumle

köttätning känns som ett psykopatiskt drag

Jag har kaninuppfödning och vi slaktar överskottet, ingen djurfabrik och inga plågade djur, jag vet vad de har ätit och de mår bra. Givetvis köper vi kött i affären också och ingenting kan få mig att sluta äta kött, fisk och skaldjur. 

• elmadumle
    Anonym (#####) skrev 2015-11-18 20:46:00 följande:
    Regnskogen som skövlas i Sydamerika för sojaodlingar gör det framförallt pga den ökade köttkonsumtionen, då I stort sett all soja som odlas där används till djurfoder. Den soja som används i olika vegetariska produkter odlas nästan uteslutande i Nordamerika/USA. Över 90% av all soja som importeras till Sverige används i djurfoder.
    Då kan ju ni vegetarianer föregå med gott exempel och inte använda detta som försvar till att ni äter era sojaprodukter. 
  • elmadumle
    Anonym (#####) skrev 2015-11-18 21:00:56 följande:
    Ok ett lite mer seriöst svar än "va?" :

1. Om jag är vegetarian eller inte har mycket lite med sakfrågan att göra.

2. De sojaprodukter som vegetarianer konsumerar kommer inte ens upp i en promille av den miljöpåverkan som sojaodlingar står för. Faktum är att soja (när den odlas på ett bra sätt vilken den görs i Nordamerika) är väldigt "klimatsmart" förutsatt att vi människor äter den istället för att utfodra köttdjur med den.
    Sluta ät soja produkter över huvudtaget och sluta använd det här som argument, att det går åt så lite för er. Det finns ingen ursäkt till att ni ska bidra till skövlingen av regnskog alls. 
Svar på tråden köttätning känns som ett psykopatiskt drag