• Anna Ju

    Kär i en 21 år åldre man

    Jag är en 30-årig kvinna som lever i ett bra förhållande med en jämnårig man sedan ca 10 år tillbaka. Vi har det bra på alla sätt och vis och har alltid haft det bra. Vi trivs tillsammans och älskar varandra, delar värderingar, intressen, umgänge, åsikter och drömmar och har egentligen ett "perfekt" förhållande... MEN... Jag är inte kär. Jag älskar min partner och tycker att han är världens bästa och rent "objektivt" kan jag se att han är den perfekta för mig, men jag känner inget "pirr i magen", ingen gnista och ingen passion. Den här saknaden efter pirr och passion har funnits hos mig mer eller mindre under hela vårt förhållande men det har växt sig starkare det senaste året. Jag har gått från att resonera att "man kan inte få allt i en partner ändå och allt annat är perfekt" till att tänka att "jag vill nog inte leva hela mitt liv utan att få uppleva den där 'stora kärleken'"...

    Så träffade jag plötsligt, för ca ett år sedan, en person som visade sig bli den där "stora kärleken". Med honom upplever jag känslor, fjärilar, pirr och en attraktion som jag aldrig någonsin varit i närheten av med någon annan människa, varken min nuvarande partner eller någon annan. Och likadant känner han. Vi är båda förvånade och förundrade över dessa starka känslor och är båda två ganska övertygade om att den här kärleken vi upplever, den får nog inte alla människor uppleva ens någon gång i hela sitt liv. Så starkt är det... Det är så fantastiskt härligt, underbart och fantastiskt och jag hade inte velat dö utan att få uppleva det här. Han tittar på mig som ingen annan, rör mig som ingen annan och får mig att må som ingen annan någonsin har fått.

    Men, nu kommer vi till det stora MEN:et... Mannen i fråga är 21 år äldre än mig... Jag har aldrig tidigare förstått mig på folk som blir kära i människor som är så mycket yngre/äldre men nu kan jag bara säga att det är nog för att jag inte har upplevt såhär stark kärlek förut. Jag vet att allt förnuft talar mot att jag och mannen i fråga ska ha en framtid men våra känslor är så starka så hjärtat vill inte alls lyssna... Mannen har också barn sedan tidigare men det känns som ett mindre problem i sammanhanget (de bor inte längre hemma). Han har också sagt att han kan tänka sig att skaffa fler barn om jag vill det. Men min stora oro i det här är själva åldersskillnaden. Vi är på en väldigt lika nivå mentalt och mannen i fråga är ganska "ung och pigg" i sinnet... Men hur blir det om 12-15 år när han går i pension och jag fortfarande har 20 år kvar att jobba? Och när jag går i pension och han plötsligt är 85 och kanske inte orkar någonting... Jaa, det är bara några av alla funderingar och rädslor jag har... Vad vänner och familj skulle säga skiter jag faktiskt totalt i. Jag oroar mig bara för vad som kommer hända med mig, med oss, med mitt liv och med våra liv om åldersskillnaden en dag blir ett större problem än vad det är idag...

    Ska jag lämna ett förhållande med en person som jag älskar och vet att jag kan ha ett bra liv med, och som jag vet att jag kan uppleva livets alla faser med, men hela livet sakna "pirr" och passion, för en man som jag är galet förälskad i, och som jag känner känslor för som jag aldrig tidigare känt, men som är så mycket äldre och redan har levt "ett helt liv" före mig, och som jag inte kommer kunna uppleva alla livets faser med på samma sätt?

    Ska hjärtat eller förnuftet få bestämma? Snälla, ni som har varit med om liknande saker, dela med er. Dessa starka känslor gör mig tokig och jag vet inte vad jag ska göra...

  • Svar på tråden Kär i en 21 år åldre man
  • Fjäril kär

    "det svåra är inte att hitta en person du kan leva med utan att hitta en person du inte kan leva utan"

    Så vem av dessa män är det du inte kan leva utan? 

    Skulle du verkligen säga nej till 25-30 fantastiska år med denna man bara för att du har tittar mer på åldern än ert gemensamma liv? 

    du lever här och nu. Ingen kan veta hur ditt liv ser ut om 25 år.   Det kan vara du som är den sjuka och i behov av stöd och hjälp i vardagen om 10-15 år.  Du kan vara den som blir överkörd av en lastbil i morgon typ...  

  • Milleman

    Låt inte framtiden styra dina känslor nu. När jag var 20 träffade jag min man som är 15 år äldre. I omgångar kan jag få panik för framtiden, precis som du säger med pension och så.
    Men varför bry sig om det nu. Vi måste leva i nuet och inte oroa oss för vad som händer om 40 år.
    Lycka till :)

  • K Kalle

    Gräset är inte alltid grönare på andra sidan. Det du upplever med den nye mannen är förälskelse. Den kommer att falna så småningom den också.

    Åldern har betydelse. Det kommer att vara jobbigt när du är 50 och han 70. Män lever ju fortfarande inte lika länge som kvinnor dessutom. Men åldern är inte det du ska fokusera på. Pirret hade lika gärna kunnat gälla en yngre man. Det du måste tänka på är om du tror att pirret verkligen kommer att övergå till riktig och bestående kärlek eller inte.

    Pirr och passion är sällan något som varar utan det är mest i början. Sedan tränger vardagen sig på.

  • K Kalle

    Så länge du inte är otrogen kan du ju göra hur du vill, men risken finns att du ångrar dig när förälskelsen lagt sig.

  • Tjej_m90

    Jag säger "kör på" !
    Är också galet förälskad i en 20 år äldre man. Har har bra fysik och ser grymt bra ut. Man märker knappt nån skillnad.
    Problemet är att jag är gift, har det väldigt gott ställt. Jobb, hus , barn mm. Jag älskar min man men på ett annorlunda sätt.
    Den andra får mina tankar att vandra. Kan inte fokusera mig på ngt annan. Måste hålla uppe den glada mamma rollen även när jag känner för att skrika och gråta i timmar ibland!
    Vet inte vad jag ska ta mig till. Jäkla förälskelse. Ibland önskar jag att jag inte hade några känslor alls!

  • K Kalle
    Tjej_m90 skrev 2015-11-19 21:50:28 följande:

    Jag säger "kör på" !
    Är också galet förälskad i en 20 år äldre man. Har har bra fysik och ser grymt bra ut. Man märker knappt nån skillnad.
    Problemet är att jag är gift, har det väldigt gott ställt. Jobb, hus , barn mm. Jag älskar min man men på ett annorlunda sätt.
    Den andra får mina tankar att vandra. Kan inte fokusera mig på ngt annan. Måste hålla uppe den glada mamma rollen även när jag känner för att skrika och gråta i timmar ibland!
    Vet inte vad jag ska ta mig till. Jäkla förälskelse. Ibland önskar jag att jag inte hade några känslor alls!


    Det har mer att göra med att du är förälskad än hans ålder...ju.
  • Tjej_m90
    K Kalle skrev 2015-11-20 08:36:04 följande:
    Det har mer att göra med att du är förälskad än hans ålder...ju.
    Ja, självklart. Jag bryr mig inte om åldern. Jag vill ha honom ju. Men nu har han slutat höra av sig helt plötsligt. Jag vet att han har det struligt med frugan, men man kan väl inte sluta bara sådär? Eller ?
  • äldreochklokare

    jag säger som jag alltid gör:

    Gör slut med din man för du är oärlig mot honom och har varit i flera år. Verkligen osnyggt att leva med nån "för att". Din man kanske tror att ni har världens lyckligaste förhållande och så går du där och bara tycker det är "sådär". 

    Tycker din man förtjänar något annat. 

    Sen fråga 2 är vad du gör med din förälskelse. När du skrev att han har en fru suckade jag bara djupt inombords "jaha, en till, liksom". Låt honom i sin tur avgöra vad han ska göra med SITT förhållande. Skiljer ni er båda så kan ni testa att vara tillsammans. 

    Ingen av er kan veta hur ni egentligen känner för ni är i den sitsen ni är. Hade ni båda varit singlar och mötts, ja då hade allt varit lugnt men nu har ni andra människor att bry er om. Ni (eller iaf du) känner förälskelsen, men som nån skrev, vad händer sen?

  • Grus grus

    Min kollega var gift med en man som var 25 år äldre än hon. När hon var 50 blev hon änka. Hon sa alltid att hon inte ville uppleva ålderdomen själv och hon sökte aktivt på kontaktannonser.

    Nu finns det ju inga garantier ändå, såklart. Någon i paret kan ju dö tidigt även om man är i lika ålder. Men onekligen ökar ju risken när man väljer en äldre. Alla hennes vänner var gifta och levde parliv, precis som de flesta runt 50. Hon stod plötsligt själv. Så jag hade nog tänkt en extra gång innan jag gav mig in i det. Och alla som säger att du ska leva i nuet- hur ofta gör man det när man väljer livspartner? Man kanske inte planerar ålderdom, men visst planerar man framtid tillsammans.


    online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • Tjej_m90
    äldreochklokare skrev 2015-11-20 08:52:16 följande:

    jag säger som jag alltid gör:

    Gör slut med din man för du är oärlig mot honom och har varit i flera år. Verkligen osnyggt att leva med nån "för att". Din man kanske tror att ni har världens lyckligaste förhållande och så går du där och bara tycker det är "sådär". 

    Tycker din man förtjänar något annat. 

    Sen fråga 2 är vad du gör med din förälskelse. När du skrev att han har en fru suckade jag bara djupt inombords "jaha, en till, liksom". Låt honom i sin tur avgöra vad han ska göra med SITT förhållande. Skiljer ni er båda så kan ni testa att vara tillsammans. 

    Ingen av er kan veta hur ni egentligen känner för ni är i den sitsen ni är. Hade ni båda varit singlar och mötts, ja då hade allt varit lugnt men nu har ni andra människor att bry er om. Ni (eller iaf du) känner förälskelsen, men som nån skrev, vad händer sen?


    Var meddelandet riktad mot mig eller ngn annan ?

    Jag vet exakt vad du försöker säga. Jag är förbannat arg på mig själv för att jag sate mig i den sitsen jag är i nu.

    Min man tror att vi har det bra tillsammans. Just därför inser han inte att han har tagit mig för givet.

    Nu till den "andra". Ja han är också gift men hans fru vet om att dom har det dåligt och på g att skilja sig. Vilket är inte jag.

    Jag kan inte lämna allt bara sådär, men samtidigt så vill jag gärna göra det.

    Jag hatar den här känslan. Vill bara må bra med min familj, har det roligt med dom
    Istället för att gå runt och tänka på ngn annan. Som orsakar smärta o bröstet. Mår så otroligt dåligt.
  • Fjäril kär

    Att skilja sig för sin egen skull är inget alternativ?

    Gnäll inte över förhållandet om du själv inte är beredd att göra något aktivt åt det.

    Är du missnöjd, säg det.

    Vill du inte vara kvar, skilj dig.

    Varför ska beslutet alltid vara någon annans?

  • Anonym (Kaffedraken)
    Milleman skrev 2015-11-18 10:59:48 följande:

    Låt inte framtiden styra dina känslor nu. När jag var 20 träffade jag min man som är 15 år äldre. I omgångar kan jag få panik för framtiden, precis som du säger med pension och så.
    Men varför bry sig om det nu. Vi måste leva i nuet och inte oroa oss för vad som händer om 40 år.
    Lycka till :)


    Varför måste vi leva i nuet? Många pensionssparar. Borde vi inte istället sätta sprätt på pengarna och ha kul nu?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Fjäril kär skrev 2015-11-18 07:13:28 följande:

    "det svåra är inte att hitta en person du kan leva med utan att hitta en person du inte kan leva utan"

    Så vem av dessa män är det du inte kan leva utan? 

    Skulle du verkligen säga nej till 25-30 fantastiska år med denna man bara för att du har tittar mer på åldern än ert gemensamma liv? 

    du lever här och nu. Ingen kan veta hur ditt liv ser ut om 25 år.   Det kan vara du som är den sjuka och i behov av stöd och hjälp i vardagen om 10-15 år.  Du kan vara den som blir överkörd av en lastbil i morgon typ...  


    Det är lätt att hitta en person man kan leva med? För man vill väl leva med en person man gillar? Varför är så många singlar då, och säger att det är svårt att träffa nån?
  • Anonym (Olyckligt kär)

    Det är imponerande hur många kvinnor som uppmanar kvinnan här att köra på att gå vidare själv är ju jag i samma sits men har väl mer eller mindre blivit idiotförklarad som man om jag skulle lämna min fru och objektet för min förälskelse är bara ett par år yngre än mig. Men det är tydligen skillnad för en kvinna att träffa andra och svika sin partner än vad det är för oss män om vi får känslor för någon annan? Rynkar på näsan

  • Anonym (Ylva)
    Anna Ju skrev 2015-11-17 23:13:15 följande:
    Kär i en 21 år åldre man
    Hur blev det? La sig förälskelsen, eller höll den i sig?

    Lät du den styra?
Svar på tråden Kär i en 21 år åldre man