Inlägg från: Hypnotica |Visa alla inlägg
  • Hypnotica

Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?

Tuss 1 skrev 2015-11-17 15:24:38 följande:
    Jag har ingen aning om vad detta innebär. Så jag vet inte om min åsikt är konstig. Min 5åring är iaf jäkligt seg på morgonen och om man är stressad blir han arg. Jag har inte sagt åt min arbetsgivare att jag måste flexa utan har löst det genom att väcka honom ca 40min tidigare. Då hinner han lunka på och äta utan att bli på tvären.
    Affekt = Upplevelsen av en känsla.

Ett lågaffektivt bemötande är alltså bemöta någon så neutralt som möjligt för att skapa lugn och kontroll.

www.hejlskov.se/lowarousal.html

Du ger själv ett bra exempel på det, din femåring reagerar med ilska om du är stressad.

Jag är inte bitter - jag är välhumlad.
  • Hypnotica
    Alexi skrev 2015-11-17 18:34:59 följande:

Men går det inga bussar lite tidigare?

De hade troligen valt den lite tidigare bussen om den funnits...
  • Hypnotica
    Alexi skrev 2015-11-18 14:36:28 följande:
    Fast förklara så jag förstår det. Vad är det som är svårt med att passa en tid? Om man ska vara på jobbet samma tid varje dag tex, så kan man göra en lista på vilka moment som behövs från det att man kliver upp ur sängen tills man kliver in genom dörren på jobbet. Och så tidsätter man det där och ser hur lång tid som behövs. Och klarar man inte att göra ett sådant schema så får man ju be om hjälp att lära sig det. 
    Hahaha, ja......var ska man egentligen börja....

Jag har inga barn och har bara mig själv att rå om och jag får ganska ofta tjurrusa till tunnelbanan för att hinna med den på morgonen. Men bara om jag ska vara på jobbet en specifik tid, de veckor då jag har flex går det hur bra som helst för mig att komma till den tiden jag bestämt mig för att komma.

Varför?

Påklädning kan ta allt emellan 5-15 min. Och då står jag inte och velar och väljer kläder, utan jag får helt enkelt inte grepp om vad nästa moment är. Tex börjar jag ta på mig tröjan och kommer på efteråt att jag inte satt på mig bh:n tex. Tappar kläderna på golvet osv osv.

Samma sak kan hända med frukosten, men inte lika ofta.

Dagar som är sådana är också dagar då jag har noll tidsuppfattning.

Plötsligt har tiden gått ut och man måste rusa. Att ens börja stressa i de situationerna brukar bara resultera i ännu mer hjärnsläpp.

• Hypnotica
    Alexi skrev 2015-11-18 16:31:11 följande:
    Fast det är ju där förberedelser kommer in. Jag har i våra kämpigaste perioder (dvs när barnen varit som svårast att få med på morgnarna) förberett in absurdum. Jag lägger fram deras kläder och mina kläder så inga val behöver göras på morgonen. Jag förberedde också frukosten på alla delar som gick, ställa fram skålar, skedar, flingor, ösa upp grötpulver i en skål osv. Jag lägger också de saker som ska med till skola/förskola/jobb redo i hallen osv.

Har du sen svårt med tidsuppfattningen kan du ju ställa äggklocka på alla delmoment.
    Det spelar ingen roll om du ställer en äggklocka om momentet inte är färdigt. Jag behöver fortfarande vara pkåklädd ink ytterkläder, ha min väska och mobil med mig för att komma hemifrån.

Det spelar ingen roll alls om kläder ligger framme sedan kvällen före om själva påklädningen går åt pipan.
  • Hypnotica
    Nenne666 skrev 2015-11-18 17:41:21 följande:
    Gå upp tidigare och räkna in den tiden det tar med en krånglig morgon.
    Jag börjar jobba vanligen mellan 07.00-07.30 och går upp 04.30, så viss krångeltid är redan inräknad.
  • Hypnotica
    amia01 skrev 2015-11-18 17:43:50 följande:
    Jag känner igen det där, och förstår också att det väldigt svårt för de som inte är drabbade av problemet att förstå hur det fungerar. 
    Har två barn med diagnoser som innebär att de har svårigheter med såväl tidsuppfattning som arbetsminne och exekutiva funktioner. 
    Vi ser alltid till att ha gott om tid på morgnarna, fullt fokus på barnen (vi vuxna är färdiga innan vi väcker barnen) och ett tydligt aktivitets och tidsschema för allt som måste göras. Men - det hjälper inte ett dugg...
    Det spelar ju ingen roll om alla vet att frukosten måste vara uppäten på 20 minuter om de fastnar 19 minuter på första tuggan... Insikten att de inte kommer att klara resten av frukosten på 1 minut saknas helt, och medvetenheten om att 19 minuter passerat utan att något hänt finns inte heller. De liksom bara "kopplar bort" från den verkliga världen ibland, och då funkar inga tidsbegrepp.
    Lösningen är konstant kontroll från en vuxen som ser till att allt flyter på, problemet är att det är svårt att få uppmärksamhet och att det är jättejobbigt för dem att hela tiden behöva fokusera på att prestera.
    Därför behövs det extra tid för vilopauser och så mycket lugn och ro vi bara kan åstadkomma. Allt som inte är absolut nödvändigt är förbjudet, samtal kring bordet, att resa sig upp, att kolla tidningen/telefonen... Tråkigt, jobbigt och tufft för alla, men vi lyckas i alla fall få iväg våra barn i tid till skolan.
    Det vi ofta får välja bort är andra aktiviteter som är tidsbestämda, eftersom själva uppgiften att passa en tid är så ansträngande för hela familjen.
    Här finns det ingen som kan hjälpa mig när saker inte går som de ska. Å andra sidan så brukar inte jobbet börja undra var man är förens en kvart efter man sagt att man ska börja så det jämnar ut sig.

Att stressa i de lägena brukar bara resultera i ångestutbrott så det försöker jag undvika.
Svar på tråden Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?