Inlägg från: Nenne666 |Visa alla inlägg
  • Nenne666

Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?

nevermind skrev 2015-11-17 08:20:17 följande:

Att komma försent fanns inte på kartan när jag var liten. Ingen var nånsin försenad, inte förrän ungarna blev struliga på högstadiet.
    Dagens föräldrar är slappa helt enkelt. Som lärare hade jag blivit helt bananas!!

Jag håller med dig. Det handlar nog mest (eller väldigt ofta iaf) om slappa föräldrar som inte har någon lust att gå upp på morgonen. Men att skylla på barnen, väder och på bussarna ser ju bättre ut. Det är synd om dessa barn, det ju hemskt att komma insläntrande sent in i ett klassrum. Vet ju själv hur det är att vara sen, varför utsätta sina barn för det?
  • Nenne666
    Malla1 skrev 2015-11-17 08:40:16 följande:

Ja hoppar ur den här tråden nu så kan ju ni som är "bättre" föräldrar fortsätta döma andra utan att veta bakgrunden! Väldigt vanligt idag tyvärr. Men men lycka till med era perfekta vara i eran perfekta föräldraskap så ska jag som är en sån dålig förälder fortsätta kämpa med mitt barn som inte är som alla andra! Ha det bra

Det handlar inte om att vara en perfekt förälder, det handlar om något så simpelt som att passa tiderna till skolan. Vad är det att bli upprörd över? Gå upp 1 timma tidigare, förbered allt kvällen innan och gå hemifrån 15 minuter innan ni brukar gå hemifrån, så kan ni omöjligt bli sena och störa arbetsron för hela klassen. Ditt barn slipper också gå igenom det pinsamma med att komma sent-jämt. Självklart så går det att lösa, vare sig det handlar om humör, diagnos, trötthet eller annat. Anpassa dig till omständigheterna så kommer du att kunna lämna ditt barn i tid :).
  • Nenne666
    Duckan skrev 2015-11-17 09:11:10 följande:

Tillägger att det är inte så att jag och hennes pappa tycker att det är okej att komma sent. Vi hade många och långa samtal om detta med henne. Utbrotten handlade ofta om att hon inte ville gå till skolan alls tyvärr. (Ingen allvarlig bakomliggande orsak, bara så mycket roligare att hänga med oss på jobbet så som hon kunde få göra i nollan och på fsk ibland.)

Då har ni ju missat att vara konsekventa från början och hade väl kanske en slapp inställning till förskoleklassen? Det är väl då man introducerar barnen inför vad skolplikten innebär. Hur kan ert barn tro att det finns andra alternativ till skolan? Det är ju något som ligger på er föräldrar.
  • Nenne666
    Duckan skrev 2015-11-17 09:43:50 följande:

Nenne666, för att i nollan så var det inte skolplikt. Det är ju inte så att vi har sagt ja till det en enda gång sedan skolplikten trädde in så du behöver inte haka upp dig på det.
    Och som sagt, vi har inte detta problem i åk 2.

Måste det vara skolplikt för att introducera barnen inför det som ska kommas skall?
  • Nenne666
    Duckan skrev 2015-11-17 09:45:08 följande:

Förra året var det många klasskompisar som konstant kom försent, och som halvsprang in med sina kostym-/dräkt-/mysbyxeklädda genomstressade föräldrar. Nu ett år senare verkar de flesta ha nött in fungerande rutiner, men det såg ut att vara lättare sagt än gjort för väldigt många yrkesarbetande/studerande mammor och pappor till nyblivna skolbarn.

Så var det nog lite i vår klass.

Okej! Så ju fler som inte kan hålla tiderna, desto mer okej? OKEJ!
  • Nenne666
    alexias mamma skrev 2015-11-17 10:04:56 följande:
    Men har jag sagt att det är ok? Det spelar för övrigt ingen roll om vi går hemifrån 5 min tidigare. Vi tar buss i 10 min och sen ska det passas in med t-bana i 30 min. Tyvärr kan jag ej heller styra om det är köer eller ej på morgonen.

Ang att gå och lägga sig tidigare har jag redan svarat på i ett annat inlägg. Drar mig nu ur denna tråd
    Okej! Din situation är omöjlig helt enkelt. Du kommer ALDRIG att kunna fixa den tiden.
  • Nenne666
    Duckan skrev 2015-11-17 10:10:17 följande:

Nenne666, absolut inte och det är inte så att hon fick vara ledig hur ofta som helst, men det har hänt nån enstaka gång under åren på fsk och i nollan. Även på studiedagar osv brukar hon få vara med oss på jobbet.
    Jag ursäktar inte att vi har kommit för sent eller påstår att det är rätt på något sätt, jag har bara sagt att för oss var det svårt att komma i tid i åk 1.

Bra att det har blivit bättre iaf :)
  • Nenne666
    Duckan skrev 2015-11-17 10:11:57 följande:

Okej! Så ju fler som inte kan hålla tiderna, desto mer okej? OKEJ!

Haha, men du är ju mer än lovligt jobbig nu. Nej, inte okej alls, men det som beskrevs ovan stämde nog på flera i vår klass. Okej.

Nä, menar inte att vara jobbig. Men jag är väldigt noggrann själv med tider. Jag är hellre en halvtimma för tidig än 5 minuter sen.
  • Nenne666
    alexias mamma skrev 2015-11-17 10:21:56 följande:
    Jag säger bara att man ska tänka sig för innan man börjar döma andra. Återigen, jag säger inte att vi ALDRIG är i tid. Vi gör vårt bästa för att komma i tid men lyckas inte varje dag. Tror det är få föräldrar som medvetet skiter i att försöka få barnen att komma i tid. Fast i din och många andras värld är väll alla bara lata... Suck!
    Nä, alla är inte bara lata, men det finns gott om dem. Har både sett och hört en hel del genom mina 18 år som mamma hur folk gör.
  • Nenne666
    Rocket Mania skrev 2015-11-17 11:32:56 följande:

Det är respektlöst mot alla iblandade att komma försent. Men vissa personer verkar tycka att det är helt ok att alltid vara lite "charmigt sen" och smittar av detta på sina barn. Jag tror inte de fattar hur enormt irriterande det är med folk som kommer sent eftersom de alltid är sena själva och därmed alltid slipper märka hur det är.

Det är oftast samma personer som kommer sent jämt. Från första till sista klass. Respektlösa *valfritt fult ord*

Jag avskyr när folk kommer sent. Det är precis som om de anser att deras tid är viktigare än någon annans.
  • Nenne666
    MASolokvist skrev 2015-11-17 19:24:18 följande:

Jag är lärare och tycker det är det behövs lite mer förseningar i vårt hyperstressade och tidsfokuserade samhälle. Det finns inget som begränsar livet av en lika dum orsak, som just denna princip att komma i tid. Vi jagar livet ur våra barn: ur säng, till skolan, mot fritidsaktiviteter, till matbordet och i säng.

För att?

Vi är så djupt anpassade till vårt samhällssystem där allt kretsar kring att passa tiden. Hinna. Hinna. Hinna.

Allmänt sett tycker jag att vi behöver chilla lite mer i vardagen och TA oss tid, istället för att låta tiden ta oss. Ta makt över tiden! Jag höll på att jäkta livet ur mig tills jag en dag började tänka annorlunda. Just i den där stunden då du och barnen är som mest jagade, ta ett djupt andetag och tänk: Det är ingen som tar skada av att vi blir sena, men vi blir skadade av att jäkta!

För att återknyta till försenade skolbarn. Det är ingen skada skedd om barn är lite sena på morgonen. Arbetar man i skolan (F-6) är det en del av uppdraget, att se varje individ och ta hänsyn till hens situation. Som i exemplet med busstiden som inte riktigt klaffar.

Eftersom samhället är som det är, ingår det ju viss tidspassning för oss vuxna. Att komma i tid till sitt jobb ingår i uppdraget som man får lön för, oavsett vilket yrke man har.

Att skruva ner tempot gör man väl bäst i att dra ner på 'måsten'? Inte genom att inte respektera tider.
  • Nenne666
    Blixtanna skrev 2015-11-18 12:23:20 följande:

Du får ursäkta, men jag köper inte det här resonemanget...
    Tidsblindhet absolut! Men inte att man inte ska kunna arbeta sig runt den.

till exempel borde man ju kunna göra mentala scheman över hur morgonen ser ut, så som man gör med barn som inte har fått begrepp om tid. Till exempel:

7,00 måste man gå upp. Beroende på om man vill snooza eller inte kan man ställa den på ringning tidigare, men sju måste man gå upp.

7,10 Måste kläderna vara på och morgontoalett avklarad

7,40 Måste frukosten vara uppäten

7,45 Måste frukostbordet vara avdukat

7,50 Tandborstningen avslutad

8,00 måste man låsa ytterdörren

Till exempel.
    och då får man ju själv lära sig tex hur lång tid det tar att äta en smörgås, tar det fem minuter hinner man inte ta en till när klockan är 7,36 för då är man inte klar 7,40
    Det viktigaste är att man faktiskt lämnar huset kl 8. Det kanske blir utan att man har ätit frukost. Det kanske blir i pyjamas. Men då blir det en tydlig påminnelse och tankeställare om hur man måste göra för att lyckas bättre nästa dag

Jag förstår att det inte är ett speciellt roligt tankesätt och också att en del säkert kan uppleva det stressande i sig, men det är så här tidsmedvetna människor tänker omedvetet. Därmed finns det sätt att ta sig runt och arbeta mot tidsblindheten. Det tar säkert lång tid innan det sitter, man missar säkert frukosten några gånger, men är man konsekvent och går ut genom dörren kl. 8 varje dag så lär man sig till slut hur just Jag fungerar på morgonen och hur tiden mellan uppgång och utgång måste prioriteras för Mig.

och en sak till som är viktig! Om man själv inte klarar av att uppskatta hur lång tid någonting tar så måste man ta tid på det! Det går inte att gissa att promenaden till skolan tar ca fem minuter när den i själva verket tar tolv, då kommer man fortsätta komma försent. Alternativt nån som vill sitta på toa en kvart varje morgon efter frukost, då måste man lägga in den kvarten i tidsplanen så den finns (= gå upp tidigare)

Har man riktigt svårt att komma i tid så måste man kanske baklängesräkna.
    Tex:

Förskolan börjar 8,15, det tar en kvart att gå så då måste vi gå hemifrån senast 8,00.

Barnen brukar krångla lite med påklädningen så det måste vi börja med 7,50, eller säg 7,45 så har vi marginal ifall de vill titta på myrstacken när vi går.

tandborstning, hårborstning och påklädning tar 15 minuter (= kl. 7,30)

och så vill vi inte stressa vid frukostbordet så vi måste sitta där senast 7,00

Lillasyster skuttar upp ur sängen med ett leende så henne kan man väcka 6,59
    storasyster är däremot trögare och vill gärna ligga och mysa lite innan hon är redo att möta dagen, henne bör man väcka senast 6,45.

Innan barnen vaknar vill den vuxna hinna duscha, klä sig och sminka sig ifred i 20 minuter. det innebär att den vuxna måste gå in i duschen senast kl 6,25

Larviga uppställningar?
    Ja lite faktiskt ;) Men bevisligen behövs det lite hjälp på traven för en del

OBS! Jag säger inte att Chokladspad har svårt att passa tiden för det vet jag ingenting om. Min poäng är bara att med lite ansträngning och disciplin så borde alla kunna hålla tiden så länge det inte händer nåt oväntat eller yttre omständigheter. och då menar jag inte "oj, det var frost så jag fick lov att skrapa rutorna och blev sen" eller "det snöade visst så det tog längre tid än väntat" eller liknande för sånt går att anpassa sig efter. Oftast går det att vara förberedd dagen innan, men annars får man väl kapa tio minuter av frukosttiden eller rodda om i schemat så att man hinner hemifrån tidigare.

Jag håller helt och hållet med dig. Själv är jag en morgontrött variant och har löst det genom att gå upp 1 h innan jag måste upp. Det tänket har underlättat allt och sedan jag fick barn så har det följt med, vilket våra mornar aldrig innebär någon som helst stress. Barnen har kunnat ta det lugnt och vi har alltid kommit iväg i god tid. Och faktiskt, vi är aldrig sena. När barnen va små, så va jag alltid helt färdig när jag väckte dem och kunde lägga all fokus på att få dem klara, men då gick jag upp 1 1/2 h tidigare, dvs 05.15. Det har lönat sig och mina barn vet inget annat.
  • Nenne666
    modsey skrev 2015-11-18 15:30:52 följande:
    I samråd med skolan hade jag faktiskt försökt göra så. Att börja dagen en hel timme tidigare med allt vad det medför för att vinna tre minuter är inte rimligt.
    Skulle göra samma sak om det var mitt jobb om det gick
    Jo, det är rimligt.
  • Nenne666
    modsey skrev 2015-11-18 17:09:43 följande:
    inte i min bok om problemet går att lösa i samråd med skolan. Som chef skulle jag försöka lösa det till en anställd också.
    Lärarna kanske skulle göra individuella scheman istället? Är det hållbart?
  • Nenne666
    Hypnotica skrev 2015-11-18 17:38:15 följande:
    Det spelar ingen roll om du ställer en äggklocka om momentet inte är färdigt. Jag behöver fortfarande vara pkåklädd ink ytterkläder, ha min väska och mobil med mig för att komma hemifrån.

Det spelar ingen roll alls om kläder ligger framme sedan kvällen före om själva påklädningen går åt pipan.
    Jag är inte bitter - jag är välhumlad.
    Gå upp tidigare och räkna in den tiden det tar med en krånglig morgon.
  • Nenne666
    modsey skrev 2015-11-18 18:36:00 följande:
    sa jag det, hm tänk det missade jag Oskyldig
    Missade du att det verkar vara bussen som inte riktigt håller schemat i den tråd jag svarade på, eller att skolbussens tider ändrats.
    Nä, jag frågade, och ja...jag missade inlägget om bussen. Sorry!
  • Nenne666

Det är ingen som funderar på den som drabbas av dessa som inte kan hålla tiderna? Allt kretsar faktiskt inte kring 1 person. Att hålla tiden är att visa respekt, för andras tid.

• Nenne666
    chokladspad skrev 2015-11-21 00:40:08 följande:
    Man kan ha respekt för en person och ändå misslyckas. Avsikten kan vara att komma i tid trots att personen inte gör det. Och om du nu aldrig kommer försent så är du knappast någon perfekt person i allt, så vad har du för rätt att döma andra och hävda att de saknar respekt?
    Du behöver inte sitta och hitta på något om att jag tror mig vara perfekt eller att jag dömer någon. Jag ställer en fråga och har du problem med att besvara den utan att kasta skit så säger det mer om dig än om mig. Så jag hoppar över ett helt harang om min uppfattning om dig. Tack och hej!
  • Nenne666
    chokladspad skrev 2015-11-22 03:24:53 följande:
    Hej,
    förlåt att jag var så brysk, du har rätt att jag inte hade någon trevlig ton. Kände väl att jag försökt förklara så mycket att det inte alltid behöver handla om brist på respekt (även om det ofta gör det) när folk i sena, att jag såg någon sorts tids-nazism i ditt inlägg. Men ber verkligen om ursäkt för min brist på respekt.

Tack! Det är helt okej . Sånt händer ibland och även jag kan går för hårt ut när man är inne i något. Nu släpper vi det och går vidare ;).
Svar på tråden Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?