• Kjell2

interimistiska beslut

Så fort beslutet blir klart är det tillgängligt och du kan få reda på det.

Ett interremistiskt beslut kan ta från ett par dagar till några veckor från yrkandet inkomm. Normalt ett par veckor, båda parter ska höras och sen behövs en förhandling.

• Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2015-11-16 17:21:06 följande:

Ok, även om det finns omständigheter som gör att ett beslut bör fattas omgående?

I så fall är det inte ett ärende för tingsrätten utan för socialtjänsten.
  • Kjell2
    Anonym (Sara) skrev 2015-11-16 18:52:23 följande:

Exakt. Men då blir sannolikt barnen placerade i jourhem.

Nja, finns möjligheter att omhänderta men låta barnet bo hos en förälder.
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2015-11-16 18:56:45 följande:

Socialtjänsten bla, håller på att utreda. Men tills allt är klart så är det bara att vänta. Men vad tusan! Barnen lider ju under tiden liksom :(

Inte tillräckligt för att soc ska besluta om LVU?
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2015-11-16 19:13:01 följande:

Nej tyvärr. Barnen var inte tillräckligt tydliga och pratsamma under förhöret så det räcker inte än så länge

Då får ni vänta på tingsrätten.
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2015-11-26 20:48:51 följande:

Svårt, dom var inte tillräckligt tydliga i sina berättelser vid barnförhören. Men dom berättar ju desto mer här hemma. Kan soc ta beslut baserat på vad jag säger att barnen berättar för mig?

Ja, men kan det inte verifieras av barnens berättelse eller annan oberoende vuxen blir det svårt.
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2015-11-26 20:52:31 följande:

nej, dom går inte och pratar med någon ännu då det fortfarande är ett pågående ärende och utredning. Har kontaktat div för att dom ska få göra det men det går så jävla trögt så jag blir tokig!

Se till att barnen kommer i kontakt med skolsyster eller kurator.
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2015-11-27 09:08:35 följande:

Jo det finns både oberoende vittnen och lärare men det räcker tydligen inte. Jävla skitsytem. Socialtjänsten säger tom att det inte är så allvarligt att barnen får smisk eftersom det inte sker dagligen.

Vad säger polis och åklagare?
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2015-11-27 09:08:35 följande:

Jo det finns både oberoende vittnen och lärare men det räcker tydligen inte. Jävla skitsytem. Socialtjänsten säger tom att det inte är så allvarligt att barnen får smisk eftersom det inte sker dagligen.

Har vittnen sett när han slagit barnen?
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2015-11-27 09:30:40 följande:
    Vet inte eftersom ingenting är klart. Interimistiska beslutet ligger fortfarande bara och väntar på att bli taget
    Är det polisanmält och i så fall har polisen hållit förhör med barnen?

Är det inte polisanmält så bör du nog göra det.
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2015-11-27 09:46:45 följande:

[quote=76051365][quote-nick]Kjell2 skrev 2015-11-27 09:42:17 följande:[/quote-nick]Är det polisanmält och i så fall har polisen hållit förhör med barnen?

Är det inte polisanmält så bör du nog göra det

Jo det är polisanmält av andra. Och förhör har hållits och där framkom det även att barnen får smisk lite då och då. Men tydligen gör inte det så mycket då den andra föräldern älskar dom ändå och "faktiskt inte slår dom varje dag".

Jag är så jävla maktlös

Så det pågår en polisutredning.
    Har polisen hållit förhör med dig, barn och den misstänkte. OBS Polisen, inte soc.
    Vad säger polis och åklagare? Blir det åtal eller är det nedlagt?
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2015-11-27 09:56:21 följande:
    Ja, det har hållits polisförhör med alla utom mig. Var kan man ringa och ta reda på hur det går?
    Åklagaren, ring växel på polishuset.
Svar på tråden interimistiska beslut