• Anonym (Ts)

interimistiska beslut

Hej,
    Undrar om det finns någon som vet hur lång tid det tar att få reda på besluten som tingsrätten fattar.

Skickade in om ett interimistiskt beslut om att få boendet till barnen hos mig. (Vi är redan uppe i tr om detta) det har dock framkommit nya saker som gör att det bästa skulle vara att barnen bor hos mig nu på en gång, helst för flera år sedan :( Så när kan jag vänta mig beslut om detta? Min advokat svarar inte på varken telefon eller mail och jag blir tokig på att bara gå hemma och vänta.

• Svar på tråden interimistiska beslut
  • Anonym (Ts)

Ok, även om det finns omständigheter som gör att ett beslut bör fattas omgående?

• Anonym (Ts)

Allt är sekretessbelagt så jag är sjukt rädd att någon ska känna igen det jag skriver.

Men socialtjänsten är också inkopplad ja. Men då tänker jag ringa tr om jag inte får tag på min advokat imorgon heller.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Sara) skrev 2015-11-16 18:34:26 följande:

De enda fall jag kan komma på är om den ene föräldern befinner sig mitt i ett pågående missbruk, sitter häktad, i fängelse etc. samt vad någon ovan skrev. Då har vårdnad kunnat flyttas över interimistiskt för att den andre föräldern ska ha möjlighet att utöva den

Ok, jag har inte lämnat in om vårdnad. Endast boendet då barnen behöver komma därifrån snarast
  • Anonym (Ts)
    Kjell2 skrev 2015-11-16 18:51:06 följande:

I så fall är det inte ett ärende för tingsrätten utan för socialtjänsten.

Socialtjänsten bla, håller på att utreda. Men tills allt är klart så är det bara att vänta. Men vad tusan! Barnen lider ju under tiden liksom :(
  • Anonym (Ts)
    Kjell2 skrev 2015-11-16 18:59:57 följande:

Inte tillräckligt för att soc ska besluta om LVU?

Nej tyvärr. Barnen var inte tillräckligt tydliga och pratsamma under förhöret så det räcker inte än så länge
  • Anonym (Ts)
    Anonym (yber) skrev 2015-11-16 21:06:12 följande:

Som vårdnadshavare är ens primära skyldighet att skydda barnet/barnen för att fara illa. Om du verkligen befarar att barnen far riktigt illa hos den andra föräldern är det väl bara att hämta hem dem och vägra släppa iväg dem. Det kommer väl inte klassas som umgängessabotage om det finns misstankar om exempelvis brott?

Det är det jag är så himla rädd för. Jag vill inte att den andra föräldern på något sätt ska kunna sätta dit mig för förhindrande av något slag. Samtidigt som socialtjänsten förhört sig noga om mitt nästa steg nu under utredning. Dom sa vid ett tillfälle att om jag inte följde deras råd så kunde det ses som att jag inte försöker skydda barnen = användas emot mig senare :( så då höll jag dom hemma.

Men det gällde ju en annan sak då så

VAD ÄR DET RÄTTA ATT GÖRA?????
  • Anonym (Ts)
    Anonym (vänta) skrev 2015-11-16 22:31:01 följande:

Detta låter väldigt illa. Följ ej detta råd ts, det kommer bara att straffa sig. Försök vara lugn och saklig, även om det är svårt. Gör inget förhastat.

Nej jag vet, jag låter allt bara bero men ångesten river i kroppen och att lämna barnen känns fruktansvärt när dom ber om att få stanna hemma. Det enda jag gör nu är att gå och vänta på saker och ting. Jag har aldrig varit med om nått sånt här och känner ingen som varit det heller. Usch vad jobbigt allt känns. Tänk om man var synsk...
  • Anonym (Ts)

Går fortfarande bara och väntar. Barnen berättar mer och mer om vad som händer därhemma hos den andra. Kan jag säga till skolpersonalen att endast jag får hämta trots att vi har gemensam vårdnad? Kan det ligga mig till last i tingsrätten om jag gör så?

• Anonym (Ts)

Vad kan jag göra då?

• Anonym (Ts)

Svårt, dom var inte tillräckligt tydliga i sina berättelser vid barnförhören. Men dom berättar ju desto mer här hemma. Kan soc ta beslut baserat på vad jag säger att barnen berättar för mig?

• Anonym (Ts)

nej, dom går inte och pratar med någon ännu då det fortfarande är ett pågående ärende och utredning. Har kontaktat div för att dom ska få göra det men det går så jävla trögt så jag blir tokig!

• Anonym (Ts)

Jo det finns både oberoende vittnen och lärare men det räcker tydligen inte. Jävla skitsytem. Socialtjänsten säger tom att det inte är så allvarligt att barnen får smisk eftersom det inte sker dagligen.

• Anonym (Ts)
    Kjell2 skrev 2015-11-27 09:16:04 följande:

Har vittnen sett när han slagit barnen?

Ja. Men utredning pågår så det är inget man kan luta sig tillbaka mot
  • Anonym (Ts)
    Kjell2 skrev 2015-11-27 09:14:52 följande:

Vad säger polis och åklagare?

Vet inte eftersom ingenting är klart. Interimistiska beslutet ligger fortfarande bara och väntar på att bli taget
  • Anonym (Ts)

[quote=76051365][quote-nick]Kjell2 skrev 2015-11-27 09:42:17 följande:[/quote-nick]Är det polisanmält och i så fall har polisen hållit förhör med barnen?

Är det inte polisanmält så bör du nog göra det

Jo det är polisanmält av andra. Och förhör har hållits och där framkom det även att barnen får smisk lite då och då. Men tydligen gör inte det så mycket då den andra föräldern älskar dom ändå och "faktiskt inte slår dom varje dag".

Jag är så jävla maktlös

• Anonym (Ts)
    Kjell2 skrev 2015-11-27 09:53:07 följande:

Så det pågår en polisutredning.

Har polisen hållit förhör med dig, barn och den misstänkte. OBS Polisen, inte soc.

Vad säger polis och åklagare? Blir det åtal eller är det nedlagt?

Ja, det har hållits polisförhör med alla utom mig. Var kan man ringa och ta reda på hur det går?
Svar på tråden interimistiska beslut