• Matilda83

Skulder

Behöver hjälp med och skriva en fullmakt lån och skulder och hur man ska göra det är första gången för mig som jag ska hjälpa min pojkvän med och skriva en fullmakt kan inget om sånt behöver hjälp. Mvh hans flickvän Matilda!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-15 23:31

• Svar på tråden Skulder
  • Matilda83

att föra min räkning biträda mej I ärrenden rörande ****** samt att utkräva ärrenden från gällande myndigheter samt I övrigt vidta för mej ärrenden i övriga nödvändiga åtgärder..

• Mandel

Brukar räcka med att du skriver ett dokument i word och uppger vem du ger fullmakt till - personnummer, vad du ger fullmakt till/för och att du daterar, ditt personnummer och att du sedan skriver under.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Matilda83

Aha ok då vet jag det har skrivit vad det är typ men vet inte om man skriver så i ett nytt sida här med

• HannaS86

Jag jobbar på inkasso och vi får in många fullmakter varje dag :) Det behöver inte vara så komplicerat utan det viktigaste att ha med är detta:
    - Vad personen heter som ger fullmakten + dens personnummer
    - Vem som får göra något åt den som ger fullmakt (fullmäktig). Namn och helst personnummer. Personnumret är inte nödvändigt men skadar inte att ha med.
    - Vad den som får fullmakt får göra mer exakt. Får den bara ta del av information? Får den även göra uppgörelser som t.ex. avbetalningsplaner? 
    - Det är även bra att ha med ev giltighetstid för fullmakten, så att det står antingen tom ett visst datum eller tills vidare. Man kan alltid återkalla en fullmakt i förtid.
    - avsluta med underskrift från den som lämnar fullmakt. Det får gärna vara med en underskrift från den som får fullmakten med.

Ni kan t.ex. skriva något i stil med detta: "Jag, Namn Personnummer, ger fullmakt till Y, ev. personnummer att företräda mig vid kontakt med de jag har skulder till samt deras ombud. Jag godkänner att Y tar del av information om mina skulder och gör ekonomiska uppgörelser. (sen kan du även ha med om ni t.ex. vill att posten skickas till Y:s adress eller annat). Fullmakten gäller tills vidare. 

Underskrift och datum

För oss går det bra att man tar kort på fullmakten och skickar in om man inte har en scanner, så länge det är tydligt läsbart. 

• Matilda83

Aha okej tack för din information det va snällt av dig då vet jag va jag ska göra och hur jag ska göra nu tack för hjälpen

Svar på tråden Skulder