Jag jobbar på inkasso och vi får in många fullmakter varje dag :) Det behöver inte vara så komplicerat utan det viktigaste att ha med är detta:
- Vad personen heter som ger fullmakten + dens personnummer
- Vem som får göra något åt den som ger fullmakt (fullmäktig). Namn och helst personnummer. Personnumret är inte nödvändigt men skadar inte att ha med.
- Vad den som får fullmakt får göra mer exakt. Får den bara ta del av information? Får den även göra uppgörelser som t.ex. avbetalningsplaner?
- Det är även bra att ha med ev giltighetstid för fullmakten, så att det står antingen tom ett visst datum eller tills vidare. Man kan alltid återkalla en fullmakt i förtid.
- avsluta med underskrift från den som lämnar fullmakt. Det får gärna vara med en underskrift från den som får fullmakten med.
Ni kan t.ex. skriva något i stil med detta: "Jag, Namn Personnummer, ger fullmakt till Y, ev. personnummer att företräda mig vid kontakt med de jag har skulder till samt deras ombud. Jag godkänner att Y tar del av information om mina skulder och gör ekonomiska uppgörelser. (sen kan du även ha med om ni t.ex. vill att posten skickas till Y:s adress eller annat). Fullmakten gäller tills vidare.
Underskrift och datum
För oss går det bra att man tar kort på fullmakten och skickar in om man inte har en scanner, så länge det är tydligt läsbart.