Inlägg från: Fetusgrinder |Visa alla inlägg
  • Fetusgrinder

Öppna butik, nödvändiga kurser?

Jag och en vän är inne på att öppna en butik under 2016, men vi har inte någon erfarenhet av företagande eller att äga butik så vi tänkte gå lite nätkurser. Vi tänkte börja med en nätkurs i företagande, men finns det någon annan kurs som riktar in sig mer på att just äga butik? Är det någon som har några bra tips på hur vår dröm kan bli sann?

• Svar på tråden Öppna butik, nödvändiga kurser?
  • Fetusgrinder
    athanatos skrev 2015-11-15 17:13:46 följande:

Vet att det finns ky-utbildningar för att bli butikschef. Försök googla fram information om dom och vilken kurslitteratur dom använder. Kan nog vara bra att läsa. Kan också vara bra att läsa lite grundläggande företagsekonomi, marknadsföring och liknande.

Btw diggar ditt nick :D

Tack, det ska jag kolla lite närmare på :) nätkursen jag har kollat upp innefattar ekonomi, marknadsföring etc, så jag tror att den kan vara ganska bra som basic. Känner även lite löst folk som kan hjälpa till med ekonomi och annat tills man kommer på fötterna.

Tack! Kanske inte det mest passande här dock ;)
  • Fetusgrinder

Det verkar som att man måste ha tre års butikserfarenhet för att gå KY butikschef? Vill gärna ha så mycket tips och råd som möjligt! :)

• Fetusgrinder
    MajaVira skrev 2015-11-15 17:48:33 följande:

Ekonomi är inte bara bokföring. Redan innan ni kör igång måste ni räkna på lönsamhet, likviditet etc för att veta om det ens är lönt att starta upp, vilka priser ni måste ha och hur mycket pengar som krävs för att komma igång.

Det är jag givetvis medveten om. Vi kommer att ha jobb på sidan av så länge det behövs för att få upp en stabil ekonomi och inte behöva ta ut löner. Det vi behöver lära oss är hur man sköter en butik och ett företag för att kunna hålla allt flytande. Vi har en affärsidé och viss erfarenhet av försäljning. Men vi behöver mer än så för att komma igång på riktigt
Svar på tråden Öppna butik, nödvändiga kurser?