Inlägg från: Familjelivet |Visa alla inlägg
  • Familjelivet

Planerar barn - Unga föräldrar

Hoppar gärna in här i er diskussion :) Jag och min sambo har precis börjat med bebisverkstaden, just nu håller jag på med ägglossningstest. Slutade med p-piller för ett par veckor sen. Så borde ha äl vilken dag som helst. Vi har bestämt att inte säga till någon att vi försöker, så de är är lite jobbigt att hålla tyst bland sina vänner :) då är det här en liten lättnad att kunna prata av sig lite om ämnet. Så slipper jag även tjata ut sambons öron på köpet haha

• Familjelivet

Jag är fyller snart 23 år, och sambon 24. Vi bor i villa och har varit tillsammans i nästan tre år. Jag har visstidsanställning som går ut nästa höst (med chans till förlängning) och min sambo har fast jobb sen flera år tillbaka. Vi lever ett typsikt svensson-liv kan man säga, det enda som saknas är en liten plutt. Vi båda känner oss väldigt redo att utöka vår lilla familj, vi känner oss klara med "ungdomslivet" eller hur man ska uttrycka sig :)

Jag har inte läst något längre bak i tråden, så vem är du? Och hur länge har ni varit i barntankar? :)

• Familjelivet
    arh skrev 2015-11-16 20:11:53 följande:

Jag är 19 år (20 i jan) och min sambo 22 här i slutet på november.

Vi bor i en rymlig 3a. Han har fast sedan flera år tillbaka och jag har visstidsanställning som går ut sista januari men jag är inte särskilt orolig då ja jobbat där i 1,5 år så. (kan inte få fast då jag ej är uska) men har planerat på att läsa det ev nästa år då jag har 2 års erfarenhet.

Vi har pratat om barn i över ett år men vi hade en del krav som för mig att gå ur skolan först. Och att flytta till något större då vi tidigare bodde i en 1,5a på 38kvm. Nu har vi äntligen börjat försöka på allvar utan det här "blir det så blir det"-tänket och hoppas verkligen på att jag plussar.

Ni kan tycka att jag är ung till åldern. Men jag är raka motsattsen till de som är lika gammal som jag. Ni skulle förstå om ni träffade mig i verkligheten. :)

Hoppas att du får förlängt då! :) hur tog ni det steget, från "blir de så blir det" till allvar?

När slutade ni med skydd? Vissa kanske tycker jag är ung med, men ålder spelar inte så stor roll tycker jag. Är man redo så är man! Varför vänta med barn i flera år till när man känner sig redo nu? :) kör på!
  • Familjelivet
    Laceyy skrev 2015-11-16 21:00:03 följande:

Hoppar också in! Jag är 18 och min sambo 22. Vi har varit tillsammans snart tre år och bor en bit norr om Stockholm. Vi ska försöka skaffa barn och första försöker blir i juni så är ett tag kvar men kan vara trevligt att vara med här. Anledningen är att jag tar studenten i juni så vill gå klart skolan först. Har endometrios också så jag hoppas det inte tar så lång tid. Har varit gravid innan men gjorde då en abort. Har haft sån himla barnlängtan sen dess. Har inte blivit så bra bemött i liknande trådar men hoppas denna är annorlunda :)

Va tråkig att du blivit dåligt bemött innan, man vet ju inte allt om personen så då har man inget att säga eller kommentera om saken! Hur längesen var det du gjorde abort? Måste ha varit jobbigt... Har du slutat med p-piller etc eller fortsätter du/ni skydda er fram till de är dags? :)
  • Familjelivet
    arh skrev 2015-11-16 22:33:41 följande:
    Jo, jag vet ju att dom är väldigt nöjda med mig och jag kommer så bra överens med både chefer, mina kollegor och vår vårdtagare "kunder" så jag är ganska säker men man ska väl aldrig vara för säker ändå :)

Jag slutade med p-piller runt 1 år sedan då sorterna jag provade påverkade mitt psyke och jag vart väldigt instabil vilket också påverkade min skolgång.Efter det och ju närmre studenten och nya flytten till den lägenhet vi bor i idag så använde vi kondom ibland och "dra ut"-metoden ibland eftersom att allt ändå var så pass nära.

Steget till allvar gick väl över i samband med att jag efter mitt sommarschema på 72% gick över till ett arbetsschema till 84%. Vi har även väntat till nu då vi har velat hunnit gjort klart i vår lägenhet med möbler osv (jag trodde vi hade mycket grejer i 1,5an men det var ju ingenting för att fylla upp denna 3a på 83kvm) innan det är dags att köpa på sig en massa bebisgrejer som kostar en del. :)

Vad bra! Då får du säkert förlängt! Hur ser du på att inte ha fast jobb innan du får barn? Jag har ju också "bara" visstidsanställning. Men mitt jobb är nöjda med mig med, så hoppas på att på vara kvar!! För mig är det inga problem med att inte ha fast, visst är det något jag önskar att jag har innan vi får barn. Men vem vet hur länge jag måste vänta då? Vi har ju en stabil ekonomi, min sambo tjänar bra, äger hus och bilar, så om jag skulle behöva gå hemma med dålig mammapeng så skulle vi klara oss ändå. Och får man inte komma tillbaka efter ledigheten så är det bara att börja söka nya jobb under tiden man är hemma :) Allt man "vill ha" kan man ju satsa på till nästa barn, som tex fast jobb.

Åh vad jag längtar till man får köpa små söta bebisgrejer :) flera av mina vänner har barn, så brukar köpa något då och då till deras små :)

• Familjelivet

Hur lång tid tog det för er att få igång ägglossningen efter att ha slutat med p-piller? Inne på dag 18 i cykeln och har fortfarande inte fått något positivt äl-test. Jag slutade nyss med mina, men vill verkligen bli gravid nu nu nu :) när man bestämt sig att man är redo är det svårt att hålla sig.

• Familjelivet

Oj, det var en lång tid. Hoppas inte jag drabbas av samma. Vad hade du för piller? :)

Lilla Luna skrev 2015-11-18 12:36:17 följande:

Skräckexempel, slutade i nov-14, fått mens nu. Ingen äl under den här tiden. Normalt är upp till tre månader men det kan gå fort också. Hoppas hoppas!

• Familjelivet
    arh skrev 2015-11-26 00:15:53 följande:

Hur går det för alla? Inget plus för mig tyvärr, nästa äl beräknad 5/12 så jag håller tummarna att det blir nått då :)

För mig går de segt, inget äl-test jag tagit har varit positivt. Så antar att de inte kommit igång än då jag slutade med ppiller nyss, eller så missade jag... Tror på de första. Så nu inväntar jag mensen och hoppas på bättre lycka nästa gång :) håller tummarna för dig!
  • Familjelivet

Tack!!! :) så sjukt att vi fattar inte. Slutade ju led mina p-piller förra månaden. Trodde inte att de skulle ta sig på en gång

arh skrev 2015-12-06 11:55:52 följande:

Grattis kul! Dom där testerna är lite knasiga. Du är nog runt vecka 5-6 då testerna visar att det är mellan 2-3 veckor sedan du vart gravid :)

• Familjelivet

nej men hej på dig oxå, vilken trevlig inställning du har här i vår annars snälla tråd. Jag skulle inte välja att skaffa barn om jag inte tyckte att vi skulle klara av det. Vi bor i en fin villa som nästan är helrenoverad, äger två bilar och båda har jobb. Har även pengar sparade båda två. Vi kommer klara det alldeles galant! Tack och hej!

Anonym (Äpple) skrev 2015-12-06 12:29:12 följande:

Varför väljer ni att förstöra era liv så tidigt? Har ni akademiska yrken redan, bor i i villa, sparade pengar etc?

• Familjelivet

Ja det hoppas vi verkligen. Har en i min närhet som fick missfall för inte så längesen, så det är något man är orolig för... Utöver de så är jag skakad och lite rädd för tillfället, tar väl ett tag innan man smälter det hela. Var en märklig helg för oss! Så de är skönt att kunna skruva av sig här inne

Håller tummarna för dig :)

arh skrev 2015-12-06 20:23:23 följande:

Jag förstår det haha hoppas det bara håller i sig och att allt går bra. Jag längtar efter min bim nu för att se själv om det blir nått denna månad :)

• Familjelivet
    arh skrev 2016-02-03 14:49:26 följande:

Denna månad kommer jag och min sambo inte försöka lika mycket som tidigare månader (vi kommer alltså inte att hålla koll på ägglossning osv), utan blir det så blir det. Just eftersom att jag vill kunna träna som jag gjort innan vi började försöka, jag vill helst inte ha en bebis född så sent på året och jag vill kunna släppa den här bebishetsen jag kommit in i. Har dock inte blivit mycket bättre då en av mina vänner nyligen berättade att hon och hennes sambo ska ha bebis.

Hoppas det går bra för er som blivit gravida. Jag vill gärna att nu uppdaterar oss lite och hur det går och hur ni mår :)

Jag hoppas också att ni som inte ännu blivit gravida har det bra och jag håller tummarna för er :)

Det kanske är då det släpper, och det blir en liten bebis, när man inte tänker på det på samma vis :) försök att lev som vanligt så kommer det nog ett plus. jag håller tummarna för er! :)
    Jag har gått in i vecka 15, inga krämpor alls än så länge förutom att jag får ont i svanskotan ibland vilket jag hört att man kan få som gravid. 
  • Familjelivet
    arh skrev 2016-02-26 06:31:48 följande:

Ser ni mitt svaga plus??

Ser ut som ett plus, grattis!!! :)
Svar på tråden Planerar barn - Unga föräldrar