• hmg

Planerar barn - Unga föräldrar

Hej! Jag är 21 år och min sambo är 28 och vi har sedan ett par veckor tillbaka slutat med preventivmedel och försöker nu bli gravida. Följs gärna åt!

Just nu försöker jag egentligen bara hitta min ägglossning med hjälp av ägglossningstester. Använder en ägglossningskalender men den visar fel på mig så nu kör jag med tester.

Drömmen vore att det kommer en liten bebis innan 2016 är slut. =)

• hmg

Trevligt att läsa lite om dig ahr.

Kan berätta lite om mig själv också. Jag och min sambo har varit tillsammans i snart 2 år och vi båda har velat ha barn länge men har väntat på "rätt tillfälle". Insåg ganska snabbt att rätt tillfälle aldrig egentligen kommer att komma då det alltid finns någon kan vara lite bättre så vi bestämde att det är dags för oss nu. :)

Vi bor i en tvåa på 61 kvm och vi har bott tillsammans sedan ca 3 veckor efter att vi blev tillsammans, så det gick väldigt snabbt.

Båda har fasta jobb, han på 75 % och jag på 100 %, så ekonomiskt kommer det inte att vara några problem.

Våra krav innan vi börjar försöka har varit att vi ska känna oss säkra på att det inte blir några problem ekonomiskt samt att vi har ett boende som också är tillräckligt stort vilket vi har nu. :)

Jag hoppas att det går snabbt för oss att bli gravida, längtan efter en bebis är så stor och jag har redan börjat kolla på saker som vagnar och liknande haha! =)

• hmg
    jjeessiicahh skrev 2015-11-14 21:13:08 följande:

Hej! 

Jag är 20 år gammal (fyller 21 i januari), min sambo är 25. Fick reda på IDAG att jag var gravid och kommer självklart behålla barnet eftersom det var planerat. Sålänge du känner att det är rätt. För mig är det viktigt med fast jobb, boende och ett bra förhållande. Nu vet jag inte hur din livssituation ser ut, men om du har allt av det ovanstående så borde det inte vara något problem! :D

Stort grattis till plusset!! Håller med dig om att fast jobb, boende och ett bra förhållande är grunden man vill ha innan man ens börjar försöka. =) Känns skönt att vara i det stadiet i livet där man har det även fast man är så ung.=)

Hur länge har ni försökt bli gravida? :)
  • hmg
    jjeessiicahh skrev 2015-11-14 22:15:08 följande:
    Tack så jättemycket! 

Ja, det är jätteskönt att ha det avbockat. Man känner en speciell trygghet då. 

Jag tog ut min nuvaring för två månader sedan, efter det började mensen krångla fram och tillbaka. Så i början av oktober började vi försöka, fick min mens, men vi fortsatte försöka och idag fick jag reda på att jag var gravid. Gjorde ett graviditetstest i morse och det visade positivt. Helt overkligt och har fortfarande inte fattat det. Kommer nog inte riktigt förstå att jag är gravid förrän magen börjar växa. Gick och köpte ett till graviditetstest och det visade också positivt! :D 
    Ja men verkligen! =)

Åh vad roligt för er att det gick så snabbt! Jag hoppas att det går snabbt här med men samtidigt så räknar jag ändå med att det kan ta sin lilla tid och inser att inget blir bättre om man stressar upp sig. =)

Förstår att du inte riktigt förstått det än, det tror jag inte att kommer göra heller förens magen börjar växa sen haha :D
  • hmg
    jjeessiicahh skrev 2015-11-14 22:25:47 följande:
    Ja, det är kul att det gick så fort men samtidigt lite skrämmande, var inte beredd på att det skulle gå så fort och känns som att jag inte hunnit förbereda mig mentalt! Men tror nog inte man kan göra det heller! Skrattande

Planerar du/ni barn eller har ni försökt länge? :))
    Det kommer du nog göra automatiskt ganska snart :D

Vi har velat ha barn i princip sedan vi blev tillsammans för snart 2 år sedan men ansåg båda två att det är bättre att vänta lite. Sedan har vi väl gått och väntat på "rätt tillfälle" tills vi insåg att egentligen aldrig kommer att bli "rätt tillfälle". Så nu har jag slutat med ppiller sedan 2 veckor tillbaka, blev av ren slump att jag slutade den 1 november haha! Så vi har väl egentligen inte hunnit börja försöka ordentligt än.

Fick mens den 8/11 och hade den i fyra dagar tills i onsdags så nu testar jag varje dag med ägglossningstest för att hitta ägglossningen och vi försöker "mysa till det" så regelbundet som möjligt. =)

Om jag får välja så vill jag att bebis kommer innan 2016 är slut Skrattande
  • hmg
    jjeessiicahh skrev 2015-11-14 22:40:51 följande:
    Nej, det rätta tillfället kommer nog aldrig! Haha. 

Det är bara att fortsätta att mysa till det. Själv har jag och min sambo sex nästan varje dag, så kändes helt omöjligt att missa ägglossningen! Och rätt hade jag! Skrattande

Hoppas det går lika fort för dig som det gick för mig! Skrattande
    Hehe nej men precis, och vi insåg det och kände att nu är det dags :D

Härligt! =)

Ja det hoppas jag med, nu har jag dock haft så sjukt ont i brösten sedan jag sluta med ppiller och det försvinner inte. De växer som tusan och gör så ont så jag inte kan röra dom. Så just nu blir det inte så mycket mys då jag knappt ens kan röra mig för att brösten gör så ont haha :(
  • hmg
    arh skrev 2015-11-15 00:02:51 följande:
    Haha jag lika så! Har suttit flera månader och kollat på grejer. Har nog varit nära att beställa hem bodys också men det har inte kommit längre än att dom hamnat i varukorgen. Längtar tills det finns något riktigt i magen så man faktiskt kan börja handla. :)
    Haha ja det har jag med! Jag har dock handlat till en vän till mig som har BF i februari, så lite har jag fått handla även fast det inte är till min egen. :D

Längtar också tills jag plussar, kommer vara den lyckligaste dagen :D
  • hmg
    arh skrev 2015-11-15 09:44:07 följande:

Åhh jag är så himla sugen att testa men det är väl på tok för tidigt egentligen? Försöker att lägga allt på is just nu och vänta och se men det är så svårt att sluta tänka på det.

Det känns som att ju mer jag tänker på det, desto mer lurar jag mig själv och om det inte blir något plus så kommer jag nog bli mer besviken just för att jag tänkt så mycket på det :/

Ja alltså om du har blivit gravid så har inte ägget hunnit fästa i livmodern än så du kan nog inte se något än tyvärr..

Ja tyvärr är det ju så, man tänker och tänker och hoppas och hoppas och om det inte blir något så blir man jättebesviken. :/ Försök slappna av och tänk på att du inte kommer bli mindre gravid för att du inte testar än ;)
  • hmg
    jjeessiicahh skrev 2015-11-15 10:51:27 följande:
    Åh vad jobbigt :( Tyvärr så är det så sedan när du är gravid med. Mina är sjukt spända och ömma! Så fort jag reser mig upp ur soffan så gör det ont när de skakar till lite haha! Men man får väl bara vänja sig! (Y)
    Haha ja men om det hade varit för att jag var gravid så hade det inte gjort något, nu känns det bara jobbigt eftersom att jag inte är gravid haha :)

Ja precis, men det är ju för en god sak så när man väl är gravid så är det väl bara att stå ut :D
  • hmg
    arh skrev 2015-11-15 19:24:47 följande:

Köpte mig ett grav test idag iallafall. Nått clearblue.. som man skulle kunna ta upp till 4 dagar innan beräknad mens men jag ska försöka hålla mig över beräknad mens datum :)

Spännande! Jag beställde hem ett gäng både graviditetstester och ägglossningtester från testalagret.se, superbilliga tester så man kan köpa många om testa ofta om man är otålig som jag är haha :D

För övrigt så fick jag ett litet utslag på ägglossningstest imorse, så verkar som att ÄL är på g, blir att mysa till det ordentligt de närmsta dagarna alltså!
  • hmg
    Miniflicka93 skrev 2015-11-17 15:21:45 följande:

Jag har plussat!! 8 månader tog de hela!!

Åh vad roligt!! Grattis!! Skrattande
  • hmg
    arh skrev 2015-11-16 22:40:36 följande:

Hurrni! Det börjar bli en del människor här inne. Finns det något sätt att sluta gruppen? Om ni skulle vilja det alltså :)

Och en till grej. Nidationsblödning är det någon som vet något om det. Jag tror att jag kan ha fått det idag och jag vet inte om jag ska vara glad eller orolig. Mest orolig för tänk om det inte är det. 

I Gravid & Baby appen som jag har på mobilen står det såhär "En liten blödning kan uppstå när det befruktade ägget fäster i livmoderslemhinnan, en sk, nidationsblödning" 

Om du inte fortsätter blöda så är det ju förmodligen en nidis, hoppas verkligen det! :D

Och angående din fråga om billiga tester så är det ju sådana man tar förns när mensen är sen och de är med 99 % säkerhet. =)
  • hmg
    arh skrev 2015-12-02 22:35:05 följande:

Är det någon mer som har plussat? Eller hur går det för er?

Är nu inne på andra månaden att försöka få ett plus. 5/12 är beräknad äl enligt appen jag har så jag håller tummarna att det blir nått denna månad :)

Jag har ju som sagt försökt hitta min ägglossning och väntat på att kroppen ska bli normal efter att jag slutat med ppiller. Har haft mens typ 2 gånger i november så min kropp fick nog en liten chock när jag sluta med alla hormoner.

Men nu tror Jag att jag har BIM den 10-12 december, däromkring. Tror att vi prickade ÄL så bör vara på ÄL+7 idag. Idag högg det till i tjejmagen på min lunchrast. Så mycket så jag nästan vek mig lite. Tyckte att det var lite rosa i en flytning ikväll också och har en del molvärk så jag håller tummarna för att det var ägget som fäste i livmodern. :)

Men eftersom att min kropp inte riktigt verkar ha kommit igång ordentligt än så har jag inga större förhoppningar, kan lika gärna vara en tredje "mens" påväg haha! =)
  • hmg

Hjälp mig! Hur tusan ska jag tolka detta. I lördags kom mensen 1 vecka för tidigt. Den var bara i 2 dagar med inte lika mycket blödningar som vanligt, dock väldigt mycket mensvärk. och nu har det bara försvunnit. Blödningarna är borta med jag har fortfarande molvärk.

Jag har ju slutat med ppiller sedan 1 november så kroppen kan ju vara i obalans. Ska jag tolka det som en för tidig konstig mens? Känns jättekonstigt..

Svar på tråden Planerar barn - Unga föräldrar