Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

Detta kommer hända i Sverige med snart!!

Iarwain skrev 2015-11-15 12:30:17 följande:
    Den enda identifierade personen var född och uppväxt i Paris.
    Har förstått det som att IS har tagit på sig dådet. Dock intressant och visar även tydligt hur hotet också kan komma inifrån rent geografiskt.

Jag har inte orkar plöja mig igenom alla tragiska nyheter än så om jag verkar ouppdaterad så är det sanningen.
  • Digestive
    Digestive skrev 2015-11-15 04:51:23 följande:
    Nej, det låter inte rimligt - när Norge (med ordentligt skärpta gränskontroller) tar emot ett antal flyktingar på en vecka som Sverige gör på en dag och när Finland (med ordentligt skärpta gränskontroller) tar emot allt färre.
    Vill bara korrigera den här tidigare utsagan!

Finland tar emot fler än vad jag kände till, närmare bestämt så ligger prognosen på 30 000-35 000 stycken; http://tinyurl.com/q5tfu97

Med det sagt så är det alltså fler som söker sig till grannländerna, utav de som försvinner spårlöst efter att ha kommit in i Sverige, än vad jag tidigare hade uppskattat.
  • Digestive
    nihka skrev 2015-11-16 01:53:47 följande:

Pat Condell har gjort sig känd i högerextrema kretsar. Han prisas på rasistiska hatsajter som man inte får länka till här på FL.

I det här gamla klippet från 2012 spyr han ut sitt Sverigehat. Jag tror han fortfarande lever.

"Guilt by association."-resonemang verkar vara en favorit för många i fantastiskt många ämnen här på Familjeliv. Konstigt nog så gäller det inte i fallet islam för en del utav dessa, vilket det såklart inte borde heller - men en konsekvent diskussion är väl för mycket att be om antar jag.

Så tråkigt att se, oavsett vad det handlar om.
  • Digestive
    Världsmedborgare skrev 2015-11-17 19:47:22 följande:

Den som offrar frihet för säkerhet, förtjänar ingetdera. (Benjamin Franklin)

Han vänder sig nog i graven i största allmänhet.
  • Digestive
    Anonym (farbror blå) skrev 2015-11-21 21:31:30 följande:

Nu planerar regeringen att försätta landet i "kristillstånd" pg av terrorhot och flyktingströmmar enligt AB. Normala medborgerliga rättigheter som t.ex det vi ser som heliga fri och rättigheter kan förbjudas och övervakning på bred front införas. Sedan kan regeringen även fatta beslut på egen hand utan inblandning från riksdagen. Så välkommen till det nya och spännande Sverige där allt kan hända framöver allt för att rädda det som rädda går av det som en gång var en välfärdsstat. 

Jag har precis vaknat (yes, Fallout 4 will do that to you, höhö..) och har bara lust att gå och lägga mig igen, när jag läser det här. Jag behöver uppdatera mig ikapp om det här, även om det tar emot, verkligen tar emot. Om det ens stämmer så när så måste folket resa på sig nu, för annars kan vi glömma allt som vi kom att komma ihåg om Sverige som land.

Har ju sprungit på bland annat det här som en vän noterade mig om; http://tinyurl.com/ovl7wlh

Tack för informationen i ren allmänhet! Jag återkommer väl om det verkar överdrivet och väljer nog att hålla tyst i fosterställning om läget stämmer. Hjälp.
  • Digestive
    Världsmedborgare skrev 2015-11-22 11:57:59 följande:
    Ja Sverige är riktigt bra på att följa asylreglerna och hävda de mänskliga rättigheterna, även om även vi kan bli ännu bättre på det.
    Det är precis det som gjort Sverige under så lång tid, repekterat av omvärlden.
    Du tror att den här oordningen i Sverige är vad som konsekvent uppstår när man följer asylregler samt hävdar mänskliga rättigheter?

Förvånad

Ja, två gapande gubbar behövdes.
  • Digestive
    Världsmedborgare skrev 2015-11-22 19:37:19 följande:
    Vilken oordning?
    Jag tycker vi/Sverige har visat på ett enormt kunnande och ett fantastiskt jobb av engagerande människor som på ett beundransvärt sätt, hållit just ordning.
    Vi /Sverige har ställts på svåra prov, långt över vad någon kunnat förvänta sig i fredstid, trots det så har vi fortfarande väldigt god ordning.

Jag är helt säker på att det Sverige har gjort, kommer att bli föremål för forskning, och att många länder kommer att vilja ta del av våra erfarenheter, och hur vi lyckats med att organisera och klara logistiken, när alla system har tvingats klara en belastning långt över vad det är dimensionerat för i normalfallet.
    Vi var visat att vi har en beredskap för kriser, som ligger i absolut världsklass, och som måste göra varenda svensk stolt.
    Den oordning som gör att Polisen samt Migrationsverket uppskattar att ~%50 utav alla som kommer hit, försvinna helt spårlöst, oidentifierade och oregistrerade och att ~60% ur just gruppen ensamkommande barn, förs bort utav (för Polisen och Migrationsverket) helt okända eller försvinner spårlöst på samma vis.

Den oordningen och nog kommer den att studeras i någon form. Var så säker på det.

Du förstår väl att man kan hjälpa till och göra det bra samtidigt - eller ser siffrorna ovan ut som lite godtagbart svinn i dina ögon?
  • Digestive
    Världsmedborgare skrev 2015-11-23 11:19:03 följande:
    Jag kan åxå slänga ur mig siffror och div påståenden, men var ser du nån verklig oordning, var finns den mer konkret än bara i tryck och i uttalanden?
    Har du hamnat i några mer påtagliga och svårlösta problem som tyder på en påtaglig oordning i Sverige, nåt som gör att vårt svenska samhälle inte längre fungerar?
    Eller är "oordningen" bara det som går att spåra till de problem som flyktingkrisen medför?

Ja i det senare finns det av förklarliga skäl en viss oordning, märkligt vore det väl annars.
    Att folk försvinner spårlöst är en märklig definition av oordning, då det är helt lagligt och inget som vi i vanliga fall ens bryr oss om.
    Har vi släppt in någon till Sverige, så är det fritt att resa runt utan att denne har nån skyldighet att tala om vart eller meddela någon om var denne befinner sig.

När det gäller dom ensamkommande ungarna, så kan jag hålla med dig, det är ett problem som vi måste försöka göra nåt åt.
    Det är inte bra att vi inte vet vilka som för bort ungarna, där riskerar ungarna att hamna fel på alla sätt.
    Och är det fortfarande de marockanska gatubarnen som skickats hit av kriminella ligor som fösvinner, då är det ett problem att ta på stort allvar.

Men jag är inte uppdaterad på vilka ungarna är som försvinner, har inte nån tillgänglig uppdaterad statistik på det för närvarande.
    Vissa antaganden borde gå att göra, utifrån vilka som inte försvinner..
    Eftersom jag talar om oordningen i flyktingmottagandet (det är inget som helst fel på flyktingströmmen i sig, i min mening) så känns det fantastiskt irrelevant att exempelvis ta upp, ja, någon annan oordning överhuvudtaget.

Intressant att du finner det problematiskt, Regeringen tar dock inte ens upp ämnet i Riksdagen överhuvudtaget - det är totalt ointressant för dem. När ämnet överhuvudtaget kom på tal i riksdagen, under Riksdagens senaste Frågestund den 19 november (alltså så sent har det här överhuvudtaget kommit på tals i Riksdagen), och i Gunilla Nordgrens (M) frågeställande anförande, såg det ut såhär;

"Herr talman! Jag vill ställa en fråga till justitie- och migrationsminister Morgan Johansson.

Det stora antalet ensamkommande barn som har kommit under hösten och som kommer hela tiden är en stor utmaning för myndigheterna och inte minst kommunerna, kanske i synnerhet ankomstkommunerna.

Många ensamkommande barn kommer till Malmö och till exempel Trelleborg. Över 4 000 ensamkommande barn anlände dit under ett antal intensiva veckor. Många av dessa barn avvek dock innan de blev registrerade. De sökte inte heller asyl. Det innebär att de inte fick ett så kallat dossiernummer hos Migrationsverket. Det innebär i sin tur att Migrationsverket inte betalar ut någon ersättning.

Det är ett stort bekymmer att ingen vet vart alla dessa barn och ungdomar har tagit vägen. En del tog sig kanske vidare till andra länder medan andra riskerar att leva i ett skuggsamhälle.

Avser migrationsministern att verka för att Migrationsverket, det vill säga staten, ersätter ankomstkommunerna även för kostnader som de har haft för ensamkommande barn som aldrig blev registrerade?"

Så var justitie- och migrationsminister Morgan Johansson (S) svar;

"Herr talman! Som Gunilla Nordgren påpekar kommer mycket riktigt många ensamkommande minderåriga till Sverige just nu.

Vi måste ha ordning och reda i mottagandet. Det är bakgrunden till att vi i torsdags införde gränskontroller vid gränserna mellan Tyskland och Sverige och Danmark och Sverige. Det gjorde vi för att kunna styra upp verksamheten så att vi kan minimera riskerna med inte veta vem det är som kommer in i Sverige. Det var oerhört viktigt att vi gjorde det. Vi kommer att fortsätta följa utvecklingen väldigt nära. Jag tror att vi med gränskontrollerna har uppnått en del av syftet.

När det gäller ekonomin för kommunerna beslutade vi också i förra veckan om ytterligare stöd till kommunerna, nästan 10 miljarder kronor. De kommuner som har tagit och tar ett stort ansvar står först i ledet när dessa resurser ska fördelas."

Alltså direkt och rent snömos alltihop. Som att veta vilka 1/5 (effektivare gränskontroller än så har vi inte, de bygger på stickprov och inget annat) av de som kommer hit, överhuvudtaget är, skulle förhindra att ensamkommande barn förs bort utav okända och att ~50% går under jorden och försvinner.

För att förhindra sådant här krävs uppsikt och ordentlig uppföljning, ingenting annat ger frukt. Och Regeringen soppar hela det här problemet under mattan, totalt, det är ointressant att ens ta upp. Så humanitära är den sittande regeringen i praktiken.
  • Digestive
    Världsmedborgare skrev 2015-11-24 07:51:59 följande:
    Vad jag vet så finns inga lagliga möjligheter att övervaka de vi släppt i i Sverige, tror inte det finns nåt land som övervakar de som de släppt in, kanske nån diktatur, men annars så går nog gränsen vid att man får ange vad besöket gäller och en mer allmän beskrivning om var och hur man tänker resa.

Och det du tar upp ser jag inte ens som önskvärt, det låter som värsta och hemskaste övervakningsamhället.
    Så endra släpps inte folk in, eller så gör vi det, och låter dom sen resa runt och ta vägen dit dom själv önskar, precis som vi alltid har gjort.

Det pratas om kaos, och jag kan tänka mig vilket kaos det skulle bli på flygplatserna om vi skulle kräva den kontroll du efterfrågar.
    Då skulle varenda flygbolag få göra om sina flygtabeller, allt skulle ta så mycket längre tid.
    USA har nåt liknande, men inte lika omfattande som det du vill se, om jag förstår dig rätt, men där kan du om du har otur bli sittande i många timmar på flygplatsen, om du inte kan ge godtagbara svar på resrutt, varför du besöker landet, vilka du ska träffa, vilka du känner, hur länge du ska stanna, o.s.v.
    Övervaka? Förstår att du reagerar på tanken om ett övervakningssamhälle men prova gärna att reagera på någonting som jag skriver också.
Svar på tråden Detta kommer hända i Sverige med snart!!