Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Detta kommer hända i Sverige med snart!!

Anonym (Elin) skrev 2015-11-14 22:55:10 följande:
    Gud jag smäller av... Hur kan folk vara så korkade? Det spelar ingen roll om gränserna är öppna eller inte, IS tar sig in ändå! Hur kan folk vara så korkade med dagens teknik och möjligheter till information??!
    Klart det spelar roll.

Man behöver inte underlätta för IS att smuggla in terrorister.
  • Flash Gordon
    Anonym (anonym) skrev 2015-11-15 11:41:17 följande:
    Försäljningen av pass har ökat så kontroll av id-handlingar är inte speciellt verksamt för att förhindra att fel personer tar sig in i länder.
    Och på vilket sätt skulle det betyda att vi inte skall kontrollera och hindra så gott vi kan?
  • Flash Gordon
    Anonym (Bye) skrev 2015-11-15 12:24:35 följande:
    Jag lämnar landet den 1.e dec och flyttar tillbaka till Österrike. För en sak står klart. NI är de nästa och jag kan gärna förklara varför det är så. 

Jag är en av dessa "Lyx" migranter som hamnat i Sverige eftersom jag för 15 år blev kär i i både landet och invånare. Jag fick som många andra migranter lära mig väldigt snabbt att det inte finns ett mer ytliga och fega folk som svennar och jag har bott i många länder innan jag hamnade här.

Sverige med sina 9 mio invånare tror att ni är något alldeles särskilt. Någon slags "överras" (fråga någon i Sydamerika vad Sverige är). Ni har i alla år tagit emot flyktingar och sedan då? Sedan då, gjorde ni samma fel som fransmännen gjorde, ni ville ha beröm för hur duktiga ni är och flyktingar hamnade i ghetto och aldrig kom in i det svenska samhället, eftersom "vi brukar göra så här", "vi svenskar brukar inte bråka" (nej, ni bråkar inte, ni agerar enbart bakifrån för att bli av med det som stör, istället för att uttala er i rätt moment) och de är ju så "annorlunda" och för allt som är annorlunda är vi rädda. 

Nu vaknar inte någon muslim eller även någon svensk tjej som ansluter sig till ISIS någon vacker dag och förklarar från och med nu är jag fundamentalist. Det är en pågående process som bottnar i frustration och hopplöshet och någon slags gruppdynamik. 

Med tanke på att ni alla skyller så mycket på regeringen (like mycket som ni skyllde på den gångna regeringen) undrar jag vem har velat den då? Ja just det, NI. 

Och nej, inte alla migranter eller flyktingar vill er enbart illa, men kanske borde ni fundera lite hur ni borde tagit emot dem. SFI är inte the heart of the matter kan jag säga....................................
    Hejdå och lycka till!

Du tror väl ändå inte du får någon respekt av att kalla svenskar för det rasistiska ordet "svennar"?
  • Flash Gordon
    Anonym (anonym) skrev 2015-11-15 14:19:45 följande:
    Det gör ingen större skillnad för de som tänkt ta sig in i länder för att utföra attentat eftersom de har all möjlighet i världen att ha förfalskade pass som är näst intill omöjliga att skilja från äkta pass om de inte granskas av experter.Skulle alla pass granskas och dessutom undersökning om pass och person överensstämmer skulle det ta oerhört lång tid, hade det däremot varit så att pass var signerade med tumavtryck vore det betydligt enklare.
    Och?

Du svarade inte riktigt på frågan känns det som.

Varför skulle det faktum att det ä svårt göra att vi låter bli att försöka?
  • Flash Gordon
    Anonym (Bye) skrev 2015-11-15 14:23:44 följande:
    SVENNAR!!! 
    Jaja, visa oss alla vem du är bara.
  • Flash Gordon
    Flash Gordon skrev 2015-11-14 21:10:42 följande:
    En av de terrorister som identifierats är en sk "flykting".

Han registrerades som ankommande till Grekland i oktober.

#refugeeswelcome
    Nu har två av terroristerna, via fingeravtryck, kunnat identifierats som "flyktingar" som anlänt via Grekland och sedan färdats in i Europa via Makedonien, Serbien, Kroatien och Österrike:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3318379/Hunt-Isis-killers-Syrian-passport-body-suicide-bomber-Stade-France.html

"Fingerprint records show that two of the terrorists had arrived in the EU as refugees through Greece."
  • Flash Gordon
    Iarwain skrev 2015-11-15 15:40:19 följande:
    Intressant, men jag skulle vilja ha lite säkrare källa än dailymail, som jag likställer med Expressen, innan jag tar det som sanning.
    Källan är bland annat grekiska inrikesministeriet och (vad det verkar) den franske åklagaren.

Daily Mail är bara de som rapporterar vad som sagts.
  • Flash Gordon
    Flash Gordon skrev 2015-11-15 21:10:22 följande:
    Källan är bland annat grekiska inrikesministeriet och (vad det verkar) den franske åklagaren.

Daily Mail är bara de som rapporterar vad som sagts.
    Süddeutche Zeitung är mer utförliga om samma sak:
    http://www.sueddeutsche.de/politik/attentaeter-von-paris-das-raetsel-des-syrischen-passes-am-stadion-1.2738716

CNN berichtet unter Berufung auf einen Senator des französischen Oberhauses, die Fingerabdrücke, die bei der Ankunft in Griechenland erfasst wurden, seien identisch mit denen des Toten vom Stadion in Paris.

Oavsett om passet är äkta eller falskt så är det alltså samma fingeravtryck som registrerats vid "flyktingens" ankomst till Grekland som på den döda terroristen i *Paris.
  • Flash Gordon
    Iarwain skrev 2015-11-16 16:26:28 följande:
    Njae, det är inte så man anger källa, bara för att Daily Mail skriver att det är därifrån uppgifterna kommer gör det inte till källa.

Enligt BBC, som jag ser som säkrare källa än Daily Mail, så är det en person som kommit via Grekland, identitet okänd då passet antagligen är förfalskat.
    Övriga 6 namngivna är boende i EU-land. (Om jag inte anger länk här är jag källa så jag ger en länk också så är BBC källa)

www.bbc.com/news/world-europe-34832512
    Du får väl ange källor som du vill. Det var i alla fall grekiska inrikesministeriet och franske åklagare + senare kompletterat med franska politiker som var källorna till uttalandena om att någon eller några av terroristerna kommit som "flyktingar".

Men det är gamla nyheter nu.

Nu visar det sig att även sk "hemvändande" utnyttjar invandrings-strömmen för att kunna ta sig tillbaka in i EU (Belgien och Frankrike) obemärkt.

Samtidigt i Turkiet grips åtta misstänkta marockanska jihadister med detaljerade instruktioner på sig för hur de skall smyga med i flödet från Turkiet, via Grekland och Balkan in i Tyskland.

Detta borde rimligen innebära slutet för den okontrollerade mass-migration som vi ser i Europa idag.

• Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2015-11-18 19:45:22 följande:
    Glöm det, flyktingströmmen kommer att fortsätta tills den dag vi fått bukt med Daesh, och ett slut på krigen i Syrien med omnejd.
    Dessutom är flyktingarna inte på långa vägar lika dåligt kontrollerade, som de miljoner resenärer som anländer via de öppna vägarna, enbart in till Sverige.

Nåja, den lilla syriska delen av den migration vi ser nu kan säkert ta vägen någon annanstans.

Bara inte okontrollerat rakt in i Europa.

Det finns ingen anledning, eller möjlighet, att behålla passfriheten inom EU nu när denna bevisligen utnyttjats i terrorsyften.
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2015-11-19 11:32:42 följande:
    Fråga är om pass kommer att fungera i framtiden, jag tvivlar, och tror EU-medborgare istället kommer att få ett eget EU-id som gör att vi slipper kontroller inom EU.
    Ingen vill ha tillbaka dessa passkontroller, med allt bök och tid det tar i anspråk, så jag räknar helt med att en annan form av ID-handling kommer att tas fram.

Teknik finns för det, det gäller bara att se till att övervakningsfanatikerna inte får vara med i utformningen, då kan det sluta riktigt illa.
    Så Beatrice Ask går helt bort som rådgivare och utformare, det är inte spårsändare vi ska utrustas med, utan en säker och enkel ID-handling. smile1.gif
    Tja, pass, nationellt ID-kort, någonting.

Passfriheten kan vi däremot lägga åt sidan. Frankrike är ett av EU:s största och viktigaste länder och de har i praktiken redan dödat passfriheten nu när de stängt sina gränser.
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2015-11-23 19:53:39 följande:
    Alltså, sluta upp med att påstå att vi befinner oss i nåt allmänt kaos,...
    Polisen klarar inte längre av sina uppgifter. Socialtjänsten klarar inte av sina uppgifter. Sjukvården klarar inte av sina uppgifter. Migrationsverket klarar inte av sina uppgifter.

Var tycker du gränsen för "allmänt kaos" går, då?
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2015-11-24 07:32:06 följande:
    Du läser för mycket skvallerpress, eller har du nånsin sett att media skrivit om att myndigheterna klarar sitt jobb galant, har tillräckligt med resurser, jobbar för lite, har för hög lön, oavsett flyktingkris eller inte? Nä just det, sån´t säljer inte, så det gäller att rubriksätta med domedagsrubriker för att dra läsare.

Och jag har ännu inte fått ett ende konkret bevis för var kaosen finns, och själv har jag inte märkt av nåt jag skulle vilja kalla kris, trots att jag verkligen försökt att rota upp bevis på det. Problemen och svårigheterna finns där dom förväntas finnas, i övrigt sr det ut precis som vanligt.

Och vad är vitsen med att måla upp en verklighet som inte finns, det är ju helt omöjligt att förhålla sig till eller disskutera nåt som inte existerar. 
    Skriv om verkligheten som den ser ut, och sluta med desinformationen, så kan alla delta utan att det ideligen ska behövas dementeras eller rättas av någon.

Men du är kanske ute efter att desinformera, skapa opinion för dina åsikter, vad vet jag, men då får du även räkna med att bli emotsagd och kommenterad till din nackdel.

Allmänt kaos skulle jag vilja kalla när vi märker saker som tyder på att samhället inte fungerar bra, och dit har vi väldigt långt innan vi når.
    Det finns säkert lokalt att man märkar av ett visst kaos, konstigt vore det annars.
    Men generellt så märker väldigt få av nåt alls, troligen är det enda "vanligt folk" märker av, att antalet flyktingar/invandrare ökat påtagligt.
    Du tro alltså inte på när socialtjänsten i Malmö säger att de måste lägga ned delar av sin ordinarie verksamhet för att hantera invandringen?

Du tror inte på migrationsverkets anställdas öppna brev om att de håller på att duka under pga arbetsbelastningen?

Du tror inte på polisen när de meddelar att de helt enkelt inte vet vilka alla är som tar sig in i Sverige?

Du tror inte på migrationsverket när de säger att de inte längre kan ge folk som kommer hit ens tak över huvudet?

Osv.

Du tror alltså inte på det du själv kan läsa för att det står i "skvallerpressen"?

Duger Myndigheten för samhällsberedskaps lägesrapport då?
    https://www.msb.se/sv/Om-MSB/Nyheter-och-press/Nyheter/Nyheter-fran-MSB/Nationell-lagesbild-vecka-46/

Behovet av gode män och förmyndare ökar kraftigt i takt med att fler ensamkommande barn kommer till Sverige. Vissa län uppger att det är svårt att rekrytera gode män medan andra län anger att det finns intresse hos allmänheten men att tid och resurser för att utbilda saknas. Detta gör att verksamheten inte alltid genomförs enligt lagstadgade krav.

Flera kommuner rapporterar att de på grund av flyktingsituationen knappt hinner med ärenden som gäller andra barn i behov av hjälp. Situationen i flera kommuner tycks ha utvecklas till ett mycket ansträngt läge med bristande rättssäkerhet.

Inspektionen för vård och omsorg, IVO, rapporterar att 14 kommuner har lex Sarah-anmält sig. Ytterligare ett antal kommuner överväger att anmäla sig själva till IVO, enligt SKL. Lex Sarah är det vardagliga namnet på de bestämmelser i socialtjänstlagen som reglerar skyldigheter att rapportera missförhållanden och risker för missförhållanden inom omsorg.

https://www.msb.se/sv/Om-MSB/Nyheter-och-press/Nyheter/Nyheter-fran-MSB/Nationell-lagesbild-vecka-47/

Migrationsverket rapporterar att de snart inte kommer att ha möjlighet att ge alla asylsökande tak över huvudet. Migrationsverket prioriterar barnfamiljer och personer med särskilda behov.

Säkerheten på och vid boenden fortsätter att vara ett problem. Det finns indikationer på att det upplevda säkerhetsläget när det gäller boenden begränsar i vilken utsträckning privata aktörer vill öppna nya boenden.

Migrationsverket ser ett behov av att utöka antalet platser på evakueringsboenden till 20 000. Hittills är ca 7 000 platser aktiverade, vilket innebär att det gäller att få fram drygt 13 000 platser till. Problemet kan inte lösas fullt ut även om Försvarsmakten ställer fler boenden till förfogande eller om MSB skulle anordna fler tältboenden.

MSB:s bedömning är att det svenska samhällets förmåga att ta emot ensamkommande barn är fortsatt starkt utmanad. Principen om barnets bästa i beslut som rör barnet kan inte uppfyllas.

Det ansträngda läget för samhällsviktiga verksamheter kvarstår sedan föregående vecka. Särskilt kan nämnas begynnande utträngningseffekter inom hälso- och sjukvård samt socialtjänst. I skolan är det fortsatt brist på personal och lokaler.

En länsstyrelse beräknar att uthålligheten inom vissa verksamheter räcker till mitten av december. Det råder personalbrist och nationell samordning av förstärkningsresurser efterfrågas.

Begynnande utträngningseffekter inom hälso- och sjukvård. Smaka på den.

Så "allmänt kaos" före dig är först när detta sker överallt?

• Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2015-11-24 12:30:51 följande:
    Jag har läst det och mycket annat, och fortfarande harvar du enbart runt i det som hänger ihop med flyktingarna, som om hela Sverige skulle braka samman av det.
    Alla vet vad mottagandet av flyktingarna ställer till med, och att vi måste göra nåt åt det så det blir hanterbart.
    Men sluta påföra Sverige en kris och ett kaos inte finns, håll det till de problem som existerar och måla inte upp nån allmän kris för Sverige.

Varför nämner du inte att tillväxten ökar, efterfrågan på arbetskraft har ökat kraftigt, bostadsbyggandet verkar äntligen komma igång, m.m, allt är långt ifrån nattsvart, tycker du inte det är minst lika viktigt att framhålla?

Förstår du vad "Begynnande utträngningseffekter inom hälso- och sjukvård" betyder?

Det betyder att vi börjar nå en nivå där folk som behöver vård inte får det i den omfattning som behövs.

Men det är inget problem för dig?

Jag inte ens nämnt bostadskrisen, den nuvarande och den kommande.

Och ja, allt detta hänger ihop med den nuvarande invandringen. Kostnaden för denna och den belastningen den utgör på samhällets institutioner kommer att vara det som definierar vår framtid för en lång tid framöver.
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2015-11-24 18:53:38 följande:
    Det är så jag tycker vi ska jobba och så vi ska beskriva det, inte nåt hysteriskt flams "om ett Sverige i kaos".
    Enda skälet till att regeringen nu vidtar ytterligare åtgärder är för att de anser det vara kris och kaos. Utan denna insikt hade de inte reagerat som de gör.
    Världsmedborgare skrev 2015-11-24 18:53:38 följande:
    Vad gäller vad kostnader blir, så vet varken du eller jag nåt om dom, allt du/jag vet är vad initialkostnaden är, inget annat.
    .

Vi har väldigt goda (eg. dåliga) erfarenheter av vad dessa invandrare kostar det svenska samhället i längden.

Och duger inte de senaste 20-30 årens svenska erfarenheter på området så har man i bland annat Norge räknat fram hur mycket man förlorar på varje individ som flyttar in i deras samhälle. Beräkningar som går ganska bra att översätta rakt av till svenska förhållanden.
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2015-11-25 08:25:15 följande:
    Och det har fortfarande inget med nåt allmänt kaos eller kris för Sverige som land.
    Det är väl definerade och begränsade problem, och dom kommer vi att lösa.

Tja, då har vi din definition antar jag.

bara för att socialen, vården och andra samhällsinstitutioner inte brakar ihop i HELA landet så är det alltså inte "allmänt kaos" för dig.

Fast på ett sätt förstår jag dig.

Jag menar, vem f*n bryr sig om Malmö går under?
  • Flash Gordon
    Nerfherder skrev 2015-11-25 10:55:48 följande:
    Ni högermänniskor är väldigt bra på att verka rädda
    Rädd och rädd.

Ledsen mer.

Särskilt som det hade varit möjligt att undvika detta om man agerat kraftfullt och direkt när det stod klart vartåt det barkade.

Kan man betala för det så kan man nog få bra service även framöver men jag tror att det är rätt många som inte kommer att kunna det och då får leva med en lägre levnadsstandard än vad de har idag.
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2015-11-25 13:07:23 följande:
    Inte så fel tänkt som du kanske tror.
    Om det finns ett problem på en specifik plats, blir det lättare för alla att förstå vad det handlar om, genom att ringa in problemet, än att beskriva det som att Sverige generellt har stora problem, och befinnser sig i ett kaos.

På tal om Malmö, så lär malmöborna få uppleva ett lite större kaos just idag, med tanke på Zlatans hemkomst och fotbollsmatchen mellan Iff Iff och PSG, ett possitvit kaos förhoppningsvis. smile1.gif
    Ja, nu blir ju "Malmö" en bild av kaoset.

Men kaoset kring invandringen ger ju negativa effekter i hela samhället.

När sjukvården inte längre har resurser så gäller det alla - inte bara invandrarna.

När poliser tas från alla polisdistrikt för att flyttas till Skåne så påverkar det hela landet.

Över hela landet tas lokaler över som boenden varför befintliga verksamheter får läggas ned eller flytta.

För att inte tala som att vi har 10000-tals människor som tagit sig in i landet som vi inte ens vet vilka de är, enligt polisens och Migverkets bedömningar.
  • Flash Gordon
    Nerfherder skrev 2015-11-25 16:15:25 följande:
    Så hur ska regeringen göra för att just du ska bli nöjd?
    Jag har önskat stängda gränser ett bra tag.

Full efterlevnad av Dublinförordningen. "Ni får söka asyl i något annat EU-land istället". Portugal ska vara fint så här års har jag hört.

Kombinerat med strikt försörjningskrav (inga undantag) för anhöriginvandring. Plus andra signaler som medicinsk ålderkontroll och lite till - för att få ut meddelandet om att det inte är värt att ta sig hit.

Det är vad Sverige behöver.

Nu har även Nya Moderaterna accepterat detta.

Så vi får se var det tar vägen.

Nästa punkt på programmet borde sedan vara en super-REVA för att avvisa de 21800 illegala migranter som man till stor del (ca 14000) inte ens vet var de finns.
    http://www.metro.se/nyheter/14-000-flyktingar-ar-sparlost-borta/EVHokA!Baz3QtmiQIW4/

• Flash Gordon
    Rataxes skrev 2015-11-25 16:31:44 följande:
    Jag tror att det kan mynna ut i ett skatteuppror, sjukvårdens bristande resurser t.ex. Många fler än idag kommer att söka privata alternativ.
    Polisen uppfyller inte längre samhällskontraktet om våldsmonopol kontra beskydd av medborgarna. Fler "Gated Communities" kommer att växa upp.

Det sista är ett stort problem, jag befarar att många kommer att fara väldigt illa, inte bara pga. vinterklimatet utan kommer att utnyttjas i olika sammanhang.
    Ja, det är en uppenbar möjlig utveckling där samhället faller sönder. Där vårt "samhällskontrakt" sägs upp av oss medborgare.

De som kan betala för sina egna, bättre lösningar, kommer inte att ha lust att  dessutom lägga skattepengar för att försöka upprätthålla standarden för de andra.

"Jag har inte bett om det här. Det är deras skit som de ställt till med, då får de också lösa det själva."

Det gick bra att vara solidarisk så länge det handlade om att SMS:a 100 kronor till: "Hjälp en flykting" vid fredagsmyset framför en solidaritetsgala på TV.

Men när ens egna barn inte längre kan träna innebandy (som ni redan betalt för) och när din frus mammografi blir inställd för att resurserna läggs på annat - då är det inte lika kul att vara solidarisk längre.

Polisen sade nu att de kommer att prioritera ned "mängdbrott" som misshandel och stölder. Eftersom de måste skicka folk till Skåne för att hjälpa till med att styra upp invandringsvågen.
Svar på tråden Detta kommer hända i Sverige med snart!!