Inlägg från: Anonym (mamsi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mamsi)

Umgänge hos boföräldern

Det är väl bara tala om för honom att han får ta barnet och ha umgänget någon annanstans som andra umgängesföräldrar gör. Du har ingen skyldighet att hålla honom med "umgängeslokal".

Varför har ni fortsatt med umgänget hemma hos dig så länge som ni gjort när du inte vill ha det så. Jag utgår ifrån att barnet inte ammas. Då är det ju inga problem för barnet att följa med sin pappa någon annanstans.

• Anonym (mamsi)
    KingOfKings skrev 2015-11-12 21:51:43 följande:

Ni hade kunnat börja med regelrätt schema istället så hade du sluppit ha honom hemma hos dig. 2-2-3=7dagar

2du 2han 3du nästa vecka 2han 2du 3han och börja om.

Tycker bebisen är för alldeles för liten för det. Tror inte att det är bra för ett spädbarn att byta hem konstant. I så fall är det bättre om föräldrarna byter hem. Vet dessutom att ett barn under året behöver byten dagligen för att inte skadas av växelvis boende. För övrigt tror jagegentligen inte på växelvis boende för spädbarn, hur bra man än försöker lägga upp det. Deras psyken är sköra och under utveckling och de behöver kontinuitet i sina relationer vilket växelvis boende inte ger. Huva.
  • Anonym (mamsi)

Vill bara tillägga att det finns forskning som visar på övernattningsumgänge och växelvis boende för spädbarn skadar anknytningsmönstret hos barnet, vilket har negativa konsekvenser för barnet för resten av dess liv.

• Anonym (mamsi)
    Anonym (Trött) skrev 2015-11-12 22:24:14 följande:

Tack för svar. Skönt med synpunkter utifrån då både pappan och familjerätten här verkar tycka att det är bra lösning trots att varken jag eller tidigare barn orkar med... vet du var man kan läsa sådan forskning mamsi, så man har kött på benen inför nästa ev möte?

Ja, det är klart DOM tycker det är en bra ide haha ;D Allt som gör livet smidigt för en utan att man själv behöver anstränga sig är alltid extra bra eller hur? Du behöver ingen forskning för att tala om för pappan att du inte längre vill ha honom drällandes hemma hos dig ;)

Gällande det andra finns det inte så mycket forskning om växelvis boende för spädbarn. Däremot finns det hur mycket forskning som helst om spädbarn och anknytning. Generellt sägs det att spädbarn stressas rätt mycket av separationer från sin(a) primära anknytningsperson(er) och att dessa separationer även kan leda till anknytningstraumna (allvarlighetsgraden beror givetvis på en massa faktorer såsom längden och frekvensen på separationerna samt hur den sekundär anknytningen ser ut).

Orkar inte googla mycket just nu. Men det här är vad jag hittade innan jag blev trött. Du kan googla själv på "attachment theory", "shared custody infants" och "co-parenting infants attachment" och liknande så hittar du en massa forskningsinfo.

http://socfamratt.se/vardnad/boende/54-vbau/vardnad/902-forskning-om-anknytning-och-vaexelvis-boende

http://www.sciencedaily.com/releases/2013/07/130719083611.htm
  • Anonym (mamsi)

Varför har ni så långa umgängen? Särskilt när barnet blir hysteriskt av det? Det brukar rekommenderas att man har frekventa men korta umgängen för spädbarn.

• Anonym (mamsi)

Fast jag skulle nog tills vidare låta pappan komma över någon vardagkväll för kortare umgänge hemma hos mig eftersom det gynnar barnet. MEN med det kravet att hälsar och beter sig respektfullt mot de andra barnen och absolut INTE snokar. Däremot skulle jag kräva att han ordnar umgänget på annat håll under helgerna,

• Anonym (mamsi)

Ts, hur går det? Satt upp nya riktlinjer för pappan än?

• Anonym (mamsi)
    Anonym (Trött) skrev 2015-11-24 12:27:01 följande:

Hej!

Ja, nya riktlinjer gäller. Jag hade kravet att umgänget inte längre skulle va hos mig. Omfattningen har han själv valt. En veckokväll/v hämtar han. Det blir då 3 timmar. Han har 1 mil att åka och tyckte det blev för stressigt på annat sätt. Varannan helg har han 9-18 lördag och 9-18 söndag. Orosmomentet från min sida är barnets mage. Barnet hade kolik som spädbarn och efter helgerna är magen inte att leka med. Hoppas att det är jag som är alldeles för vaksam, men vet inte... Kan inte säga att det är världens tryggaste barn som kommer hem efter helgerna, men vet inte. Kanske går till sig? Pappan pratar nämligen varje gång om att det är dags för övernattning snart...

Varför så långa dagumgängen under helgerna? Det är ju ändå ett spädbarn det handlar om. Anknytningen mellan barn och pappa kan omöjligtvis vara så bra att barnet inte skulle stressas av två långa separationer från dig i veckan.
Svar på tråden Umgänge hos boföräldern