Inlägg från: callmepreggoornot |Visa alla inlägg
  • callmepreggoornot

Medlem för att få rabatter?

me33 skrev 2022-11-05 14:48:16 följande:

Rabatt-systemet är ett bra sätt att lura in folk i dyrare inköpsmönster än vad de annars hade gjort.

I slutändan tjänar butiken mera på dig fast du inte tror det.

När jag(inte ofta nuförtiden) står i ICA-kassan och personen framför "får" en bonuscheck på 50 individen blir glad) garvar jag åt händelsen, ibland så att de märker.

Ingen ska väl gå på vad som helst men får jag en bonuscheck på Ica har jag handlat mat som jag behöver. Eller en brödrost. Med det rabatter som medlem och personliga rabatter. Inte fy skam. Jag strävar inte efter bonuscheckar, de kommer ibland ändå.
  • callmepreggoornot
    me33 skrev 2022-11-05 16:04:33 följande:

Generellt har genomsnittskunden spenderat mera i "huset" än annars och du lider mera ekonomiskt i slutändan än om du hade skippat den där tydliga sockerbiten.

Mitt mål är densamma som er(ha mera pengar i slutändan) men vi färdas på helt olika vägar.

Får jag en bonus-check(exempelvis från ica) vet jag med mig att uppförsbacken som kommer efter denna lilla härliga nedförsbacke blir tyngre att ta mig uppför.

Var person har sina sätt men summa-summarum, bonus-check=falsk signal av ekonomiskt välbehag.

Sockerbiten= bonuschecken man inte jagar? Jag har aldrig hört en enda människa sträva efter att komma upp i tillräckligt med poäng och med Icas nyare system verkligen inte. Fick fler checkar tidigare men förutom att det kan vara trevligt att få en check är det inget som jag någonsin lagt ner mer pengar på än vad jag skulle utan check som belöning. Willys + ger mig noll tillbaka förutom extrapriser, jag handlar inte mer eller mindre där för det.
  • callmepreggoornot
    me33 skrev 2022-11-05 19:32:56 följande:

Det är utstuderad psykologi att rabbatt-kupong(sockerbit) stimulerar oss, ger oss en trevlig känsla. Och att det får folk att dras mot att spendera mera.

Kort-företagen är väldigt bra på att lura in folk i poäng-fällorna, Joe jag tror att många faller på detta även hos ICA.

Jag kan köpa det hos andra butiker men verkligen inte Ica. Jag har aldrig ens mött någon som verkligen håller koll på och köper extra mycket för att nå en bonuscheck där. Känns mest fånigt faktiskt.
Svar på tråden Medlem för att få rabatter?