Inlägg från: Anonym (amst) |Visa alla inlägg
  • Anonym (amst)

Ni med Amstaff, ärligt nu

Jag är nu ingen ägare av Amstaff, men jag har i många år varit hudvakt åt en arbetskamrats hundar när de åkt på semestrar o liknande. Hon hade även en Cane Corso.

Båda var inget annat än underbara när de var tillsammans med mig. Amstaffen var den lydiga av de två. Trots att jag inte var dess förare så hade hon hela tiden koll på mig och vad jag ville. När jag gick ute med henne ensam så undvek jag förvisso att träffa hundar och folk så gott det nu gick, men de gånger jag mötte några så visst tittade hon på hundars vis på den andra hunden, men det var inte mycket mer det. Inga försök att dra i kopplet eller skall.

Cane Corson däremot hade jag inte mycket pli på, hon gjorde lite som hon ville och blev ofta upphetsad i närheten av hundar. En gång mötte jag en av arbetskamratens grannar som hade nån liten hund och som tyckte att jag skulle låta dem hälsa på hennes hund eftersom de "kände varandra". De var en 20-30 meter ifrån oss.

Jag tyckte inte det var någon bra idé eftersom jag inte är deras förare, men det var allt jag hann med att säga innan Corson reagerade och skulle rusa på hunden, Amstaffen reagerade instinktivt också. Som tur var hade jag 100 kg att sätta emot deras rusning och kunde hålla emot :)

Men kompisen som ägde dem hade exemplarisk kontroll även på Corson..

Svar på tråden Ni med Amstaff, ärligt nu