8 månaders bebis vaknar ofta på natten
Hej!
Jag har en tjej på 8 månader som tidigare sovit 11-12 timmar varje natt, i egen säng, men har under den senaste månaden börjat vakna allt från 5-20 gånger VARJE NATT. Varav ett nattmål. Oftast står hon upp i spjälsängen och jag är inte ens säker på om hon är vaken. Men hon är ledsen och jag får lägga tillbaka henne. Vi har provat låtit henne sova i eget rum men det gav ingenting, det blev bara ännu jobbigare för mig. För varje natt som blir det allt fler uppvaknanden.
Samsova är inte ett alternativ, hon är mycket rörlig och har redan ramlat ur vår säng. Den senaste tiden har hon heller inte velat sova tillsammans med mig.
Vi har aldrig låtit henne somna på egen hand, utan har alltid hjälpt henne. Detta är inget vi har reflekterat över, det har bara varit så, och problemfritt. Tiden innan uppvaknandena gav vi henne alltid flaskan direkt i spjälsängen och hon somnade för natten direkt efter måltiden.
Hon sover ca 3-4 timmar på dagen vilket jag egentligen vill dra ner på men detta känna omöjligt, hon är konstant aktiv när hon är vaken, kryper, klättrar och hittar på hyss, naturligtvis blir hon trött fort och får hon inte sova blir hon en plåga att handskas med. Desto längre mellan sovstunderna, desto svårare att söva.
Hon äter dessutom mindre på dagen vilket ju är förståligt eftersom hon bums ska äta mitt i natta.
Allt är en ond cirkel men känner att jag måste agera om inte bara för min egen skull utan även för hennes.
Ser gärna att nätterna är måltidsfria och sömnen sammanhängande men jag vet ju inte alls hur jag ska gå tillväga då jag inte har någon tidigare erfarenhet av detta. Därför skriver jag här. Jag vet om att jag inte är ensam med detta, så hur har ni gjort för att få till dessa måltidsfria och sovande nätterna. Alla tips och råd är välkomna!