• Anonym (Stressad)

Stress = missfall??

Är det någon som vet om stress kan orsaka missfall? Jag har haft fyra missfall utan att läkarna har hittat något fel.. Det enda som jag kan komma på är att jag har haft det väldigt stressigt de senaste åren. Man blir ju inte mindre stressad pga missfall och barnlöshet :/ Funderar på hur jag ska kunna stressa mindre. Mitt jobb är rätt stressigt. Ska man behöva byta jobb? Någon som vet något om stress och missfall?

• Svar på tråden Stress = missfall??
  • Anonym (Sara)

Trodde missfall i de flesta fallen var att härröra till att det skett något fel redan i befruktningstillfället som gör att embryot inte kan utvecklas normalt. Alltså inget man själv kan påverka. Stress är förstås inte bra för hälsan generellt. Hoppas det löser sig för er.

• Fjäril kär

ja visst kan stress indirekt orsaka missfall, det kan ju också vara en orsak till att en del har svårt att BLI gravida. 

det finns ju en orsak till att barnmorskor och läkare ordinerar vila och kanske delvis sjukskrivning i början av en graviditet hos vissa, just för att dom är extra känsliga för stress. 

Det enda du kan göra är ju att när du väl är gravid att du faktiskt redan från början pratar med din chef, går ner i arbetstid, får andra arbetsuppgifter, kanske sjukskriver dig själv en vecka och tar det lugnt , tar ut semester, offrar karensdagar och går hem lite då och då eller pratar med en barnmorska och ser till att bli längre sjukskriven. 

Krasst sett så måste du välja din hälsa och en tidiig graviditet före något annat, och då får du ta det besväret som medföljer att du kanske får krångla och böka för att kunna stressa ner och stressa av. 

Stress kan ju också i längden i graviditeten innebära komplikationer för dig och din bebis, både du och bebis kan bli sjuka av att du stressar vilket kan medföra allvarliga komplikationer och du kan få en svår förlossning. 

Så du måste helt enkelt bestämma dig för att barnet är det viktigaste.  Lyssna på din kropp helt enkelt. 

• Bozzy

Tror som Fjäril kär säger men att det gäller mer om man är ständigt under stress då adrenalinet man har i kroppen är på hög nivå hela tiden. Adrenalin bryter nämligen ner kroppen och är man ständigt stressad så kan det vara så att det bryter ner även embryot osv. Men att ha någon stressig dag ibland påverkar inte lika mycket då stunden för hög adrenalin nivå då är inte så länge.

Man har ju sett genom forskning att stress under en längre tid bryter ner hjärnan och kan ge koncentrationsproblem, sömnsvårigheter osv och det kan även bryta ner muskler. Vår kropp är endast skapad för att klara korta stunder med högt adrenalin så som vid skador, rädsla osv så vi hinner sätta oss i säkerhet.

Så känn efter. 

• Anonym (en BM)
    Bozzy skrev 2015-11-10 00:11:31 följande:

Tror som Fjäril kär säger men att det gäller mer om man är ständigt under stress då adrenalinet man har i kroppen är på hög nivå hela tiden. Adrenalin bryter nämligen ner kroppen och är man ständigt stressad så kan det vara så att det bryter ner även embryot osv. Men att ha någon stressig dag ibland påverkar inte lika mycket då stunden för hög adrenalin nivå då är inte så länge.

Man har ju sett genom forskning att stress under en längre tid bryter ner hjärnan och kan ge koncentrationsproblem, sömnsvårigheter osv och det kan även bryta ner muskler. Vår kropp är endast skapad för att klara korta stunder med högt adrenalin så som vid skador, rädsla osv så vi hinner sätta oss i säkerhet.

Så känn efter. 

Tror?? Herregud, stress ger inte missfall! Det där är din teori. Om det vore så lätt att få missfall skulle vården inte ha fullbelagda abortenheter. Adrenalin bryter inte ner fostret, vad har du för referens på det? Missfall beror i de flesta fall på ett celldelningsfel hos fostret, alternativt medicinsk fel i implantationen. Inte stress, inte träning, inte hopp eller att dricka kaffe.
  • Bozzy
    Anonym (en BM) skrev 2015-11-10 07:52:09 följande:
    Tror?? Herregud, stress ger inte missfall! Det där är din teori. Om det vore så lätt att få missfall skulle vården inte ha fullbelagda abortenheter. Adrenalin bryter inte ner fostret, vad har du för referens på det? Missfall beror i de flesta fall på ett celldelningsfel hos fostret, alternativt medicinsk fel i implantationen. Inte stress, inte träning, inte hopp eller att dricka kaffe.

Stress (eller då hormonet adrenalin som frigörs vid stress) i stora mängder under lång tid bryter ner celler, det finns forskning på det. Men jag skrev att stress då och då är ingen fara men går man med ständig stress så kan det vara väldigt skadligt. Har en familjemedlem som gått in i väggen och har då sett vad stress under en lång tid kan göra med en människa och det är verkligen inte något trevligt att se och även om det är snart 10 år sen det hände så märks det fortfarande på personen.

Hur vi mår påverkar fostret och ja jag har tom hört BMs som säger att man ska ta det lugnt vid graviditet då stress kan påverka fostret negativt om man påverkas av det under en lång tid. Men som jag sa det är om man är ständigt stressad det är negativt, man ska inte vara orolig om man bara varit stressad någon gång ibland för det kan kroppen hantera. 

Men sen är allt individuellt också, vissa klarar stress bättre (eller klarar det längre) än andra men är man känslig för stress så ska man ju undvika stressande jobb då det påverkar en mer.

• Anonym (T)
    Anonym (en BM) skrev 2015-11-10 07:52:09 följande:

Stort intag av kaffe kan visst öka risken för missfall

Nästan var tredje graviditet slutar i missfall, många gånger innan man ens missat en mens, så de är lätt att få missfall, men de betyder inte att de är just dom som inte vill ha barn som får missfall och dom som vill behålla inte får missfall

Och att vilja göra abort innebär inte att man är stressad?
  • Anonym (en BM)
    Bozzy skrev 2015-11-10 15:49:52 följande:

Stress (eller då hormonet adrenalin som frigörs vid stress) i stora mängder under lång tid bryter ner celler, det finns forskning på det. Men jag skrev att stress då och då är ingen fara men går man med ständig stress så kan det vara väldigt skadligt. Har en familjemedlem som gått in i väggen och har då sett vad stress under en lång tid kan göra med en människa och det är verkligen inte något trevligt att se och även om det är snart 10 år sen det hände så märks det fortfarande på personen.

Hur vi mår påverkar fostret och ja jag har tom hört BMs som säger att man ska ta det lugnt vid graviditet då stress kan påverka fostret negativt om man påverkas av det under en lång tid. Men som jag sa det är om man är ständigt stressad det är negativt, man ska inte vara orolig om man bara varit stressad någon gång ibland för det kan kroppen hantera. 

Men sen är allt individuellt också, vissa klarar stress bättre (eller klarar det längre) än andra men är man känslig för stress så ska man ju undvika stressande jobb då det påverkar en mer.

Men det finns ingen forskning som säger att långvarig stress ger missfall, det är väl det vi pratade om. 
  • Anonym (en BM)
    Anonym (T) skrev 2015-11-10 17:57:27 följande:
    Stort intag av kaffe kan visst öka risken för missfall

Nästan var tredje graviditet slutar i missfall, många gånger innan man ens missat en mens, så de är lätt att få missfall, men de betyder inte att de är just dom som inte vill ha barn som får missfall och dom som vill behålla inte får missfall

Och att vilja göra abort innebär inte att man är stressad?
    Ja, STORT intag, men inte en normal konsumtion. Jag tror du missuppfattade: om det nu vore så lätt att åstadkomma ett missfall (en spontanabort), då vore det väl lättast om man lät kvinnan orsaka det själv? Och stress ger inte missfall. 
  • Bozzy
    Anonym (en BM) skrev 2015-11-10 21:45:39 följande:
    Men det finns ingen forskning som säger att långvarig stress ger missfall, det är väl det vi pratade om. 

Så det måste finnas en forskning för att du ska tro på det? Nog för att forskning har kommit en bit på vägen men än så länge har de bara skrapat på ytan och det är så mycket forskning som dessutom motargumenterar annan forskning. Men ska man gå helt efter hur långvarig stress påverkar en kropp så är den verkligen inte så petig med vilka celler den väljer att bryta ner, om de så är i muskler, hjärna, magsäck osv så varför skulle den inte påverka något så känsligt som ett foster?

Däremot är kroppen så imponerande att ge man den lite tid så kan den läka, iofs är det ju svårare ju äldre man är då cellförnyelsen inte sker lika ofta men det går. 

Men fortfarande vår kropp klarar en viss mängd stress så det kanske inte är väldigt vanligt att stress orsakar missfall men den ökar med stor sannolikhet risken för missfall om man blir utsatt för det under en längre tid. Alla är olika och olika känsliga för stress också vilket har en stor betydelse.

Många missfall sker dessutom så tidigt att man tar det som en sen mens vilket innebär att många inte ens vet om att de fått missfall. Däremot så är det 15 % av alla kända graviditeter som slutar i missfall. Vilket är 3 av 20 kvinnor som får missfall. 

• Bozzy

Men nu säger jag inte att TS missfall beror på stress utan det kan beror på helt naturliga grejer men om man känner att man är ständigt stressad så kanske man ska se till att försöka hitta något lugnare för sin egen skull ändå. För även om hennes stress inte orsakat missfallen så är det ändå inte bra för henne att gå runt och vara ständigt stressad i heller.

Finns det någon möjlighet för dig TS att ta ett lugnare jobb? Kanske är värt att byta jobb ändå för din allmänna hälsa?

• Tow2Mater
    Anonym (en BM) skrev 2015-11-11 05:26:58 följande:
    Jag skulle inte kalla det en säker referens, faktiskt.
    Men. Det var inte menat som en "säker" referens, om du läser den handlar det om en diskussion om en del av de olika studier som gjorts, och hur olika slutsater man kan dra, om man ens kan dra några. Googla studierna om du behover "säkra" referenser" for att ha en åsikt.
  • Bozzy
    Anonym (en BM) skrev 2015-11-11 05:26:58 följande:
    Jag skulle inte kalla det en säker referens, faktiskt.

Du får kalla det vad du vill, skolvården är bra på att kasta skit på sådant de inte kan bevisa till 100%. Men bara så du vet vi har inte kunskapen att kunna bevisa ens något till 100%, mycket av det vi vet idag är fortfarande bara teorier för vi vet inte alls vad som tex orsakar missfall, cancer, diabetes och inte, vi kan bara se att vissa saker har fler samband med missfall och cancer och andra inte så som tex rökning.

Det innebär att det inte går att utesluta att stress inte orsakar missfall för man vet faktiskt inte. Och kan man inte helt utesluta det så ska man inte gå och säga att det inte kan bero på det. Förr trodde man inte att rökning kunde orsaka missfall i heller men det är på senare tid man har hittat det sambandet. Många läkare resonerar att om det kan påverka vår kropp negativt så kan det även påverka fostret negativt.

• Anonym (T)
    Anonym (en BM) skrev 2015-11-10 21:48:12 följande:

Ja, STORT intag, men inte en normal konsumtion. Jag tror du missuppfattade: om det nu vore så lätt att åstadkomma ett missfall (en spontanabort), då vore det väl lättast om man lät kvinnan orsaka det själv? Och stress ger inte missfall. 

Fast hur då menar du? Öka risken för missfall kan kvinnorna göra men med säkerhet orsaka kan dom inte såvida dom inte stoppar upp nåt..

Lättast om någon vill göra abort är ju att ta till en metod som funkar till 90-100% tex cytotec eller skrapning och inte något som ökar risken för missfall med någon procent..

Och jag sa inte att de var lätt att orsaka missfall, men alla blir påverkade olika och är olika känsliga för riskerna

Stress kan orsaka högt blodtryck och frigöra skadliga stresshormoner, pågår de under en längre tid konstant så är de skadligt för kroppen och kan göra de svårare att bli gravid men också öka risken för missfall, är de så svårt att tänka sig?

Embryo/foster, livmoder och gravidhormoner är inte immuna mot stress och dess skadliga effekter, är man/graviditeten redan känslig så kan de öka risken för missfall
  • Bozzy
    Anonym (T) skrev 2015-11-11 15:40:38 följande:
    Fast hur då menar du? Öka risken för missfall kan kvinnorna göra men med säkerhet orsaka kan dom inte såvida dom inte stoppar upp nåt..

Lättast om någon vill göra abort är ju att ta till en metod som funkar till 90-100% tex cytotec eller skrapning och inte något som ökar risken för missfall med någon procent..

Och jag sa inte att de var lätt att orsaka missfall, men alla blir påverkade olika och är olika känsliga för riskerna

Stress kan orsaka högt blodtryck och frigöra skadliga stresshormoner, pågår de under en längre tid konstant så är de skadligt för kroppen och kan göra de svårare att bli gravid men också öka risken för missfall, är de så svårt att tänka sig?

Embryo/foster, livmoder och gravidhormoner är inte immuna mot stress och dess skadliga effekter, är man/graviditeten redan känslig så kan de öka risken för missfall

Har försökt förklara samma sak för den BM innan men hon verkar inte förstå vad vi menar. 

Har tyvärr sett vad stress under längre tid kan bryta ner en person och det är inte kul och då var ändå den personen en av de starkaste psykiskt som jag känner. Tyvärr har många jobb idag hög stress under längre tid eftersom man har för få anställda och för mycket arbetsuppgifter. 

Jag undrar hur hon förklarar det som sköterskorna sa till mig på gyn att en av tre graviditeter slutar i missfall men många missfall tas som sen mens istället eller att personen har så oregelbunden mens att de inte reagerar på att det var missfall. Det är intressant hur många missfall som då ändå händer, är det lika mycket bland djuren? Om inte vad är det då som gör att vi får så mycket missfall? Nog för att husdjur kan få dödfödda ungar osv men de lever ju så nära oss och de har börjat se att just hundar och katter börjar få de sjukdomar vi människor får för att de just lever så nära oss.

• Anonym (Stressad)

Tack för alla svar. Jag läser och begrundar. Jag har försökt att få det lugnare genom att byta arbetsplats men inom samma bransch. Lite bättre kanske det är men inte mycket. Tycker verkligen om mitt jobb, men om det är jobbet eller barn säger jag så klart upp mig!

Svar på tråden Stress = missfall??