• Majsan29

Bolån. Sambo bra inkomst. Jag betalningsanmärkning.

Hej!

Jo, jag och min sambo har hittat vårat drömhus. Men till saken hör att jag har ett par gamla betalningsanmärkningar (CSN på totalt 14000) som försvinner om ca. ett år.

Bostadsrätten vi bor i idag står sambon på hela lånet på 2.3 miljoner. Lägenheten är värderad till 2.7.

Huset vi tittat på är det bara vi som är intresserade av i dagsläget, och de vill ha 3.175 miljoner.

Sambon har en inkomst på 46175 kronor per månad, jag som jobbar 75% tjänar 17659 kronor före skatt.

Då han har ett billån får inte min sambo låna till huset själv, så undrar vad vi har för alternativ?

Det skulle bli billigare för oss att bo i huset än i lägenheten vi bor i nu.

Kan någon annan stå som säkerhet på lånet tills min betalningsanmärkning försvinner?

Eller vad kan vi göra?

Bankmannen sa att vi får låna omkring 4miljoner så fort anmärkningen är borta.

Vi har bara pratat med vår bankman på Swedbank.

• Svar på tråden Bolån. Sambo bra inkomst. Jag betalningsanmärkning.
  • Majsan29
    AnnaZL skrev 2015-11-07 15:13:02 följande:

Sälja bilen och köpa en billigare, kontant?

Jo, visst. Det vore ju såklart det bästa, men tyvärr så har bilen en krockskada som inte täcktes av försäkringsbolaget så finns nog inte tillräckligt med värde i den bilen längre tyvärr. 
  • Majsan29
    Cl4udio skrev 2015-11-08 11:37:47 följande:

Hur mycket kontant har ni att satsa på?

Vi har 350 tkr i kontanter i insats där vi bor idag. Utöver det räknar vi med en vinst på omkring 200 tkr.

Sen har vi väl 60-70 tkr på banken just nu.
  • Majsan29
    riboflavin skrev 2015-11-07 17:02:21 följande:

Om det verkligen är ert drömhus så kan det väl vara värt att laga skadan, sälja bilen och lösa lånet även om ni måste lägga pengar emellan?

Jo, har inte undersökt den saken. Men bilar sjunker så fort i värde så vet inte om vi skulle kunna lösa bolånet med
  • Majsan29
    riboflavin skrev 2015-11-07 17:02:21 följande:

Om det verkligen är ert drömhus så kan det väl vara värt att laga skadan, sälja bilen och lösa lånet även om ni måste lägga pengar emellan?

Oj... Vet inte vad som hände.

Men vet inte om vi skulle få tillräckligt med pengar för att lösa billånet. Sen pyttsade vi in nästa alla våra sparpengar (350tkr) i lägenheten när vi köpte den...
  • Majsan29
    riboflavin skrev 2015-11-08 12:25:35 följande:

Hur mycket har ni i billån egentligen?

Vet inte hur mycket det är kvar, men 257 tkr var det när han tog det.
Svar på tråden Bolån. Sambo bra inkomst. Jag betalningsanmärkning.