Nar jag var barn firade vi oftast bara med karnfamiljen + mor/far-foraldrarna. Da koptes ordentligt genomtankta presenter till alla. Vi barn kopte aven till de vuxna, vad vi sjalv tyckte personen behovde eller skulle bli glad over (langkalsonger till farfar, slipsar till pappa, prydnadsfigur till mormor, en bok till mamma osv.), och vi gav ocksa syskon emellan. Sa alla fick av alla s a s. Som barn var det jatteroligt att planera vad man skulle ge till var och en. Som tonaring blev det svarare att variera och hitta passande presenter, speciellt for foraldrarna som inte forstod sig pa datorer (som brorsan onskade sig delar till). I slutandan blev det lattare for dem att ge ett kuvert med en tusenlapp (i borjan pa 80-talet), sa att vart och ett av barnen kunde kopa vad de ville for pengarna. Under 90-talet bodde jag utomlands och deltog inte i nagon julklappsutdelning. Nar jag val kom tillbaka pa 2000-talet och inga smabarn fanns i familjen, men nagra sambor hade tillkommit, hade det overgott till "julklappsspelet", dar varje vuxen koper 3 unisexpresenter for ~100kr/st och lagger i en pott. Sedan "spelar" man om vem som far valja paket forst och gar laget runt 3 ggr, tills alla fatt vars 3 julklappar. Kan bli allt fran filtar, stekjarn, husgerad till kollegieblock/post it/gummiband...
Nu har vi barn i familjen igen, sa i ar gissar jag att det blir "julklappsspelet" for de vuxna och ordentliga presenter till bebisen. Langre fram kanske julklappsspelet upphor och endast barnen far.