Anonym (tt) skrev 2015-11-08 14:26:32 följande:
Grejen är ju också att man kan inte utgå ifrån att någon är "väldigt överviktig" bara pga siffror. Om 2 personer ser i princip likadana ut och bär samma storlek så kan det ändå skilja ett par kilon emellan dem.
Sen kan det vara så att den som väger mindre är den som är "större" och man tror ju då att denna personen väger mer än den som ser smalare ut.
Man kan ju aldrig se hur mycket en person egentligen väger. Man kanske tror att personen väger lika mycket som en annan men i själva verket så kanske det skiljer några kilon antingen upp eller ner!!
Japp, sant!
Nissefarsa skrev 2015-11-08 14:23:58 följande:
Jag är själv en man på ca 180 cm (några mm under om jag minns rätt) som väger typ 69 kg. Då har jag gott om hull på kroppen men inte så mkt muskler pga en olycklig episod av ätstörning (ska börja styrketräna). Då ser jag ganska smal ut men som sagt jag har inte mycket muskler kvar. En kvinna på 162 ska inte väga nära på 69. Då är hon riktigt fet i min bok. 60 kg är maxvikt skulle jag säga. Väger du mer måste du ha gott om muskler annars anses du vara fet av de flesta män.
Jag litar ändå mer på expertisen än på en ätstörd karl på familjeliv.
Hanky Panky skrev 2015-11-08 15:32:32 följande:
Längden minus 110 brukar jag gå efter. Men det beror väl mycket på kroppstyp också. Jag är också 162 lång och kände mig lite mullig när jag vägde runt 60. Känner mig perfekt nu vid 53 kg.
Problemet är att hur man
känner sig säger väldigt lite om hur hälsosam ens vikt är. En anorektiker kan också
känna sig mullig. (Nu menar jag inte att det var så för dig, jag bara drar exemplet till sin spets.)
Jag
känner mig också bättre när jag väger något mindre än vad jag gjorde ett tag. Det innebär inte att min tidigare vikt var ohälsosam, för det var den inte. Det innebär att min nuvarande kropp är närmare rådande kroppsideal. Det får mig att
känna mig bättre. Men det får inte min vikt att
bli mer hälsosam/ohälsosam.