Inlägg från: Anonym (Individuellt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Individuellt)

162 cm - Vad borde jag väga?

Sånt där går ju inte att svara på då det är väldigt individuellt! Jag är 174 och väger ca 49-51, det är perfekt vikt för mig (även enligt läkare som hävdat att jag ligger på en perfekt vikt, trots att jag enligt BMI ligger på undervikt). Jag känner dock personer som har vägt mer än jag med samma längd och som sett sjuka ut.  

Din optimala vikt kan alltså ligga på allt mellan typ 44 till 64. 

• Anonym (Individuellt)
    K grrl skrev 2015-11-08 20:04:29 följande:
    Jag anser att folk måste få ha tolkningsföreträde till sin egen kropp. Hur ens kroppssammansättning ser ut påverkar ens utseende, och det är det som gör att två personer kan se väldigt olika ut på samma vikt. Av den anledningen är det därför ingen som kan tala om hur mycket någon annan "ska" väga baserat på hur de själva ser ut, eller tala om att någon är "fet" eller "ett skelett"/"ser sjuk ut" enbart baserat på kroppsvikt eller ett BMI som befinner sig i marginalerna av normalvikt uppåt och neråt.

Det innebär i sin tur att hela frågeställningen blir ogiltig. Man ska trivas i sin egen kropp, förutsatt att man är kapabel att tolka vad man ser i spegeln någorlunda korrekt.
    Precis!

Jag uppsökte själv läkare för att fråga hur jag ska förhålla mig till min låga vikt (underviktig enligt BMI) och fick då till svar att den vikten jag har är optimal för min kroppsbyggnad och inget jag behöver ändra på eftersom jag äter bra och hade jättefina värden. 

Det är väldigt lätt för folk att lägga sig i, men de har oftast noll koll. 
Svar på tråden 162 cm - Vad borde jag väga?