Inlägg från: Anonym (+-) |Visa alla inlägg
  • Anonym (+-)

162 cm - Vad borde jag väga?

52 kg och med en "felmarginal" på +- 10 kg. Allt mellan 42 kg och 62 kg alltså.

• Anonym (+-)
    Anonym (bmi) skrev 2015-11-07 20:07:45 följande:

42 kg ger ett bmi på 16, och även om bmi kan vara missvisande så kan jag inte tänka mig att någon skulle må bra med ett så lågt.

Med ett bmi på ca 16 så skulle jag väga 37 kg och jag tycker att jag är för smal på 45 :O

Bmi är extremt opålitligt. Finns massa tjejer med bmi på 16 som mår utmärkt.
  • Anonym (+-)
    Anonym (bmi missvisande) skrev 2015-11-07 21:57:48 följande:

Nej, det finns det inte. Bmi 16 räknas som svältstadie och direkt farligt. 

Haha här har vi någon som svalt bmihysterin med hull och hår.. Bmi bör inte ses som något mer än väldigt lösa riktlinjer. Det finns massa fullt friska normala tjejer med bmi på 16. Man kan knappt dra slutsatser alls om någons hälsa utefter bmi(förutom de extrema ytterligheterna, vilket 16 inte är).

Du bör utbilda dig lite mer på bmigrejen, det är starkt ifrågasatt. Att dra slutsatser enbart efter det blir löjligt.
  • Anonym (+-)
    Anonym (bmi missvisande) skrev 2015-11-07 23:04:01 följande:

Att bli utskriven från anorexikliniken är inte samma sak som att må bra, som personen som påstod att kvinnor med ett bmi på 16 kunde göra. 

Saxat från Vårdguiden: "De flesta forskare drar viktgränsen för anorexi vid ett BMI på 18". 

Saxat från Wikipedia: "BMI som understiger 16 definieras som kraftig undervikt eller svält".

Sedan kan inte bmi appliceras på samma sätt på tonåringar. Barn och unga kan t ex växa väldigt snabbt på längden och få ett lågt bmi under en kortare period. Det jämnar ut sig rätt snabbt om allt är som det ska.

Anorexi är en psykisk sjukdom inte en vikt.
Svar på tråden 162 cm - Vad borde jag väga?