• Lilit

Det kanske är jag som har fel? Men det känns då inte så!

Jag anser till att börja med att barnet är så sällan hos sin pappa att det inte är någon mening med att pappan ska lägga ner någon större tid på att uppfostra barnet eller dra andra gränser än nödvändiga (typ att inte slåss, ha sönder saker etc.). Så låt barnet få vatten ur kannan.

Sen tycker jag att det är oschysst av dig att se barnet som ouppfostrat och gnälligt och som bara behöver gränser. Vad vet du om det egentligen? Även om han inte har någon diagnos så kan man fortfarande ha svårigheter och det här barnet har uppenbarligen någon hang up på det här med kannan. Dessutom har han ju problem med att lita på sin pappa eftersom han inte tror på att vattnet kommer från kannan om den fylls på efter att han har fått sitt vatten.

Med det sagt ska självklart din dotter ha vatten i kannan. Jag skulle helt enkelt ha gjort så att pappan fyller på kannan en liten stund innan barnet ska sova på så sätt är den full när han tar ett glas till sonen och det kommer att finnas kvar vatten till dottern.

Sedan skulle jag nog träna dottern på att fylla på kannan. Enbart för hennes egen skull. Det kan ju vara bra för henne att kunna fylla på den om hon är ensam hemma och vattnet tar slut.

Svar på tråden Det kanske är jag som har fel? Men det känns då inte så!