Inlägg från: Anonym (ack dessa curlingföräldrar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ack dessa curlingföräldrar)

Det kanske är jag som har fel? Men det känns då inte så!

Själv skulle jag varje kväll förberett och tagit med mig ett glas filtrerat vatten för att slippa spring om det skulle varit mitt barn. Sedan skulle jag konsekvent bara sagt nej till spring.

Har pappan svårt med gränssättning i allra största allmänhet eller bara vid läggdags?

Eet egentliga problem är att ni ser på barnen som "ditt" och "mitt" barn och att ni inte samarbetar.

Ett förslag är att ni båda börjar se på båda barnen som familjens eller hushållets barn och börjar samarbeta och fixar en lösning som blir bra för alla.

Hur skulle ni gjort om båda barnen skulle varit era gemensamma?

sextiotalist skrev 2015-11-05 21:32:36 följande:

Fixa en egen kanna med vatten åt det andra barnet. Det är för övrigt mycket godare med vatten som är kylskåpskallt.

Har barnet en favoritsmak, äpple, citron, päron eller så, kan ni även låta några bitar av frukten ligga i kannan.

Mina barn får "plain" vatten om de är törstiga kvälls eller nattetid. Skulle aldrig komma på tanken att börja blanda de specialvatten på kvällskvisten.
    Anonym (vattendrickande) skrev 2015-11-05 21:39:03 följande:

Som jag skrev ovan så har vi en halvkyl så det är trångt om plats. Men ett glas i kylen kan fungera, om bara maken kommer ihåg att ställa dit det när inte sonen ser.

Han har eg inte svårt att sätta gränser som så, men han är inte så tålmodig utan blir skitarg fort och gillar inte tjafs.Han tycker att det ska räcka att säga ifrån en gång, men det fungerar sällan på barn, eller iaf inte på hans barn. 

Just vid nattning är han än mindre tålmodig då han är trött och själv alltid somnar vid nattning. Ryter han ifrån vid nattning så blir nattningen värre.

Det jag menade var att pappan kan förbereda nattningen genom att ta med sig ett glas vatten när han ska lägga barnet. Om barnet sedan blir törstigt är det bara att räcka över glaset. Och orka stå emot en känslostorm första och kanske andra kvällen med. På så sätt vänjer man av barnen spring på kvällen och att hala nattningen.

Så har jag gjort med mina barn i alla fall. När det var som värst förberedde jag genom att ta med precis allt som barnet skulle kunna komma på att börja fråga om och tjata efter. Min metod gick ut på att lära barnen att man inte springer runt efter man lagt sig i sängen. Men om man ska köra min metod måste man kunna hantera att barnet har känslostormar. För egentligen handlar det oftast inte om det där vattenglaset utan om att barnet behöver gränser eller har svårt att varva ner.
    Anonym (***) skrev 2015-11-05 22:30:20 följande:

Är du borta varje gång pojken kommer? Klarar hon av att gå bort och inte dricka vatten, så kan hon väl klara en kväll hemma. Hon dricker väl annat?

Din man verkar inte förstå heller, det tycker jag är värre. Han har ju bott tillsammans med er i flera år, men ändå förstår han inte hur hon fungerar.

Exakt det jag ser som deras problem. De bryr sig båda bara om sina egna barn istället för familjens barn och klarar därför (eller av någon annan anledning) inte av att samarbeta.

Jag menar inte att de måste ta hand om varandras barn. Bara att se till båda barnens bästa.
    Anonym (vattendrickande) skrev 2015-11-05 22:44:13 följande:

Det är alltså B A R A  om detta vi träter. Inget annat. Jag har väldigt svårt att se att det är för hans barns bästa att få krångla som han vill om allt.

Det är absolut inte för sonens bästa att få lov att krångla vid bäddags. Skulle själv inte curlat med honom utan tagit med ett glas vid läggdags som han fått lov att nöja sig med om han blev törstig.

Ta ett (respektfullt och icke-anklagande) snack med din man. Han måste ju kunna ta ansvar för din dotter när du är borta och se till hennes behov också. Han är ju för fasiken hennes bonusfarsa. Han måste klara av att balansera båda barnens behov annars bör han inte lämnas ensam med båda. Du ansvarar till syvende och sist för din dotter. Be honom ansvara för din dotter med medans du är borta.
    Anonym (vattendrickande) skrev 2015-11-05 23:05:17 följande:

Nej, det tycker inte jag heller, men det är inte jag som bestämmer hur han agerar vid nattning.

Vi har pratat och pratat igen. Han tycker eg som jag, men klarar inte av att ta bråken med sitt barn. Jag kommer inte att sluta mitt jobb bara för att min man inte kan det. Så hur ska jag göra då tänker du? Om han inte kan lämnas ensam med båda?

Din man klarar UPPENBARLIGEN inte bättre. Han inser själv att han gör fel och har försökt sig på en förändring utan resultat. Det är verkligheten och den måste du förhålla dig till på något sätt.

Du ansvarar för ditt barn. Har hon det tillräckligt bra med bonusfamiljen när du är borta? Om ja då är allg frid och fröjd. Om nej måste du göra något. Din man kan du ju inte ändra på. Då måste du komma på alternativa lösningar som är acceptabla eller helt enkelt sluta lämna dottern ensam med din man.
Svar på tråden Det kanske är jag som har fel? Men det känns då inte så!