Anonym (vattendrickande) skrev 2015-11-05 21:39:03 följande:
Som jag skrev ovan så har vi en halvkyl så det är trångt om plats. Men ett glas i kylen kan fungera, om bara maken kommer ihåg att ställa dit det när inte sonen ser.
Han har eg inte svårt att sätta gränser som så, men han är inte så tålmodig utan blir skitarg fort och gillar inte tjafs.Han tycker att det ska räcka att säga ifrån en gång, men det fungerar sällan på barn, eller iaf inte på hans barn.
Just vid nattning är han än mindre tålmodig då han är trött och själv alltid somnar vid nattning. Ryter han ifrån vid nattning så blir nattningen värre.
Det jag menade var att pappan kan förbereda nattningen genom att ta med sig ett glas vatten när han ska lägga barnet. Om barnet sedan blir törstigt är det bara att räcka över glaset. Och orka stå emot en känslostorm första och kanske andra kvällen med. På så sätt vänjer man av barnen spring på kvällen och att hala nattningen.
Så har jag gjort med mina barn i alla fall. När det var som värst förberedde jag genom att ta med precis allt som barnet skulle kunna komma på att börja fråga om och tjata efter. Min metod gick ut på att lära barnen att man inte springer runt efter man lagt sig i sängen. Men om man ska köra min metod måste man kunna hantera att barnet har känslostormar. För egentligen handlar det oftast inte om det där vattenglaset utan om att barnet behöver gränser eller har svårt att varva ner.