Inlägg från: Eurydike |Visa alla inlägg
  • Eurydike

Vad läser ni just nu?

Nandez skrev 2024-03-29 23:42:36 följande:

Läst Järnmärkt av Helen Wigh som utspelar sig i de värmländska skogarna i mitten på 1800-talet, tycket att den var mycket bra. Det är den andra bocken jag har läst av henne

Det låter lite mysigt att den utspelar sig i de värmländska skogarna på 1800-talet! 🌲☺️
  • Eurydike
    Nandez skrev 2024-03-29 23:42:36 följande:

Läst Järnmärkt av Helen Wigh som utspelar sig i de värmländska skogarna i mitten på 1800-talet, tycket att den var mycket bra. Det är den andra bocken jag har läst av henne

Det låter lite mysigt att den utspelar sig i de värmländska skogarna på 1800-talet! 🌲☺️
  • Eurydike
    Nandez skrev 2024-04-01 14:14:48 följande:
    Dom två böcker som jag lästa av Helen Wigh är mycket bra. Har den tredje som väntar i min bok hög😀
    Det låter härligt! Trevlig läsning 
  • Eurydike
    Eurydike skrev 2024-04-05 20:37:39 följande:
    Det låter härligt! Trevlig läsning 
    Missade ju 🤩
  • Eurydike
    Nandez skrev 2024-04-01 14:24:10 följande:
    Kasta inte det för långt😁
    Nej, det är bäst att passa sig 😂🙈
  • Eurydike
    Tecum skrev 2024-04-01 14:59:55 följande:

Jag läste Klara och Solen av Kazuo Ishiguro nyligen, årets hittills bästa för mig. Klara är en AV, en artificiell vän, som väntar i affären på att någon ska köpa henne. En framtidsskildring som trots den mörka fonden är varm, hoppfull och bitterljuv. Det hårda och uppdelade samhället står i tydlig kontrast till Klaras naiva tro att allt går att lösa. Ishiguro faller inte i fällan att dela upp människor i onda och goda, Karaktärerna är osäkra, tanklösa och självupptagna men inte elaka eller dömande. Berättelsen vajar fram och tillbaka, som vinden genom gräset utanför huset där Klara bor med familjen. Oförutsägbart, med tvära svängar och lösa trådar, där påminner författaren om landsmannen Murakami. Låt er inte avskräckas av SF-temat, det handlar om människor, miljö och relationer, inte teknik och utomjordingar. Konflikten mellan AI och människa är given, men med en lite annan vinkling.

Det är en väldigt vacker bok! Jag slogs av Klaras förmåga att anpassa sig efter omgivningen och de rådande omständigheterna. Scenen där hon har blivit placerad i förrådet eller hur allting slutar hade kunnat vara väldigt sorgligt, om det inte varit för Klaras upphöjda lugn 🤖🌞
  • Eurydike
    Tecum skrev 2024-04-06 15:05:06 följande:
    Visst är det en fin berättelse! Och nu blir slutet snarare bitterljuvt än sorgligt. 
    Ja, det är en fin berättelse! Jag är glad att jag läste den 😊
  • Eurydike
    Nandez skrev 2024-04-10 16:12:13 följande:
    Ja, historisk roman som beskriver hur det varit förr i tiden
    Det låter intressant! Jag brukar tycka om historiska romaner, men det var länge sedan jag läste någon nu. Min sjukaste läsbedrift är att ha läst hela Sagan om Isfolket högt. Har för mig att det är 48 böcker i första delen, tjugo böcker i andra och ytterligare 20 böcker i tredje. Ska jag vara riktigt ärlig så har jag faktiskt inte fått tag på den sista boken ännu, så jag har läst hela serien högt, minus en bok. Så irriterande! Det var böcker jag läste i tonåren, men sedan började jag läsa dem högt för mitt ex. Trots att serien har fått stämpeln tant/gubbsnusk, så finns det mycket historiska referenser.
  • Eurydike
    Nandez skrev 2024-04-14 17:40:07 följande:
    Bara en bok kvar för dig i serien då, snubbla inte på målsnöret😀
    Nej, det vore faktiskt synd att göra det! Efter så mååånga böcker 😃
Svar på tråden Vad läser ni just nu?